Gå til innhold

Montering av DVD brenner


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte CD brenner (plextor med DVD brenner (plextor px 716A). Fra

før sitter det i tillegg en DVD-spiller som fortsatt skal stå der. Samme IDEkabel kommer mao fra hovedkortet og til de to enhetene. Jeg lurer på pinnene for Master etc. I cd-brenneren jeg tok ut er det tre par pinner. Det sitter et plastdeksel (uten metall) over det midterste paret. I den nye dvd-brenneren er det fire par pinner. Det sitter allerede en plastdings (med noe metall) i paret lengst til høyre(fabrikkinnstilling). I tillegg følger det med en tilsvarende plastdings. Blir det riktig dersom jeg setter plastdekslet over det midterste av de gjenstående parene slik at par nr 1 og 3 fra venstre blir åpne, og 2 og 4 dekket? Eller skal det bare være et deksel over par nr 2 fra venstre (tilsvarende CABLE SELECT-innstilling for stasjonen beskrevet i bruksanvisningen)? Eller kanskje jeg ikke skal endre noe? Håper dette var til å forstå. Jeg blir usikker på bruksanvisningen trolig fordi den ikke nødvendigvis dekker kombinasjon med en enhet til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du gjør det mer komplisert enn det egentlig er (trådstarter altså).

 

Har du to enheter på en IDE kabel må den ene være master og den andre slave. Den som er master kan fortrinnsvis kobles til ytterst mens slave på midten (og andre enden i hovedkortet). Det er kun plasseringen av 1 jumper bakpå som bestemmer master eller slave. Hvor jumperen plasseres er normalt beskrevet på en klistrelapp oppå, evt. i manual som følger med.

 

Eller du kan benytte deg av cable select. Da må du sjekke at du har 80-tråders IDE-kabel, ikke alle 40-tråders som støtter cable select. Begge enhetene må da stå med jumperen i riktig posisjon for cable select, det finner du beskrevet på samme sted som nevnt over.

 

Trond

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...