Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 7


Anbefalte innlegg

Movements are not smooth. I run Denoise3D, nor sure what is dScaler Sharpness is set to 110. I understood it is upper range. I only want to try running with full CPU power to see if it works. Do you think it is ok to turn HT off in BIOS now wihtout reinstalling Windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turned off Hyper Threading in BIOS. I think the picture is smoother now on 2048 X 2048 and is completely smooth on 1600 X 1600. So I suspect FFDShow is not using all CPU power once Hyper Threading is on.

 

Would be nice if somebody else could do the same experiment and give some feedback.

Lenke til kommentar

Takker for en flott guide.. Trodde jeg hadde bra bilde før, men ffdshow var bokstavelig talt en øyeåpner!

 

Har immidlertid et par spørsmål som jeg håper du (eller noen andre med peil) kan svare på:

 

1. Et pussig problem som oppstår ved bruk av ffdshow med innstillingene beskrevet i artikkelen, er at venstre side av skjermbildet mitt (ca. 1/6 av bildet) er lysere enn resten. Det blir gradvis lysere jo lenger man nærmer seg skjermkanten. Problemet er kun sjenerende i svært mørke scener, f.eks. sorte introduksjons-sekvenser og natt-scener. Knapt merkbart dersom det er litt lys i bildet.

 

Jeg har forøvrig forsikret meg om at problemet ligger med zoomplayer/ffdshow (og ikke kabel), ettersom avspilling med WinDVD foregår på normalt vis. What gives?

 

2. PC'en som jeg bruker som HTPC er i teorien relativt oppegående: AMD 3000+ på sokkel 754. 1 GB PC3200 minne. 74GB raptor HD. Geforce 6800GT skjermkort. Jeg innser at det er Intel Pentium som er anbefalt til tung postprosessering med eksempelvis ffdshow, men jeg stusser likevel på at PC'en min sliter så mye som den gjør.. Kjører jeg med eksakt like innstillinger som beskrevet i artikkelen går alt helt i stå. Jeg må jekke ned resize til 800x800 for å unngå at CPU-bruken tidvis spretter opp til 100% (som igjen forårsaker hakking i filmen). Med 800x800 ligger CPU-bruken på ~ 90% i snitt. Dette gir likevel mye bedre bilde enn run-of-the-mill dvd-avspillere som Power-DVD og WinDVD, men man vil jo gjerne ha så mye som mulig ut av HTPC'en..

 

Noen AMD-brukere med lignende erfaringer? Er det normalt at en såpass oppegående maskin skal slite så mye? Tips til innstillinger som kan prøves for å redusere CPU-bruken uten at det går nevneverdig utover bildekvaliteten?

 

3. Har en Dual Xeon 3,06GHz PC med 2GB minne som jeg vurderer å slenge opp skikkelig skjermkort på og kjøre som HTPC dersom jeg ikke får rettet på problemene beskrevet i punkt 2. Noen som vet om det er mulig å nyttegjøre seg av de doble prosessorene på noen måte ved bruk av zoomplayer/ffdshow?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til jeg som kanskje faller litt utenfor topic, men det er så mange gode svar her at jeg prøver allikvel :)

 

Jeg har ingen dedikert HTPC men kobler PC'n mot vanlig TV. Bruker Zoom Player og ffdshow med tilnærmet samme oppsett som i artikkelen.

 

Jeg bruker TV'n som secondary monitor og har satt opp ZP til å vise fullscreen på denne. Dette funker helt utmerket bortsett fra med WMR9 renderless. Da blir bildet av en eller annen grunn vist på primary monitor uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Oppløsningen blir justert ned til den som er på TV'n, men bildet kommer altså på monitoren. Overlay og de andre WMR9 variantene funker som de skal, bare ikke renderless.

 

Noen som vet hva det kan skyldes?

Lenke til kommentar
Jeg bruker TV'n som secondary monitor og har satt opp ZP til å vise fullscreen på denne. Dette funker helt utmerket bortsett fra med WMR9 renderless. Da blir bildet av en eller annen grunn vist på primary monitor uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Oppløsningen blir justert ned til den som er på TV'n, men bildet kommer altså på monitoren. Overlay og de andre WMR9 variantene funker som de skal, bare ikke renderless.

Noen som vet hva det kan skyldes?

Slet med nøyaktig samme problemstillingen. I artikkelen nevner Mastiff at XP-installasjoner som ikke er slipstreamed med SP2 (dvs. at SP2 er integrert i installasjonen) sliter med WMR9 renderless. Dreiv å fikla litt frem og tilbake og har vel kommet til den konklusjonen at reinstallering av operativsystemet med SP2 slipstreamed er eneste løsning for å unngå dette problemet. Når det er sagt, ser jeg ikke helt det store poenget med å kjøre renderless WMR9 fremfor windowed mode, men her er det mulig jeg overser noe..

 

Kan det være at du bruker levels eller lignende og bare behandler halve bildet?

Hmm.. Tviler vel nesten på det. Er ikke helt sikker på hvor man stiller levels (?), men jeg benyttet meg av de innstillingene du beskrev i artikkelen. (Tar et lite forbehold om at jeg, sleivhendet som jeg er, har kommet borti et eller annet som jeg ikke skulle. Skal ta og sjekke alle innstillinger og se om de tilsvarer artikkelen...)

 

2. Hvilken versjon av FFDShow bruker du? Den jeg omtaler, er ikke for AMD i det hele tatt.

Ah.. Det kan forklare en del :)

 

Har du noen tips til en versjon av FFDShow som liker seg hos AMD? Det er en temmelig tett jungel å hakke seg gjennom når det gjelder ulike versjoner av FFDShow..

 

3. Nei, jeg tror nok ikke det.

Damn! Vel, det var lov å håpe.. ;)

 

Dette synes jeg forøvrig er noe utviklerne bak FFDShow burde tenke på i fremtidige inkarnasjoner, nå som pc'er med dobbelkjerner ser ut til å bli mer og mer tilgjengelig for hjemmepc-markedet (men det er kanskje noe man allerede er klar over..)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Amd(939)3000+(1,8ghz)@(2,6)

 

Hmm jeg er også ute etter en verson av ffdshow som støtter amd bedre...

 

Greier å kjøre 1600x1600 omtrent helt knirkfritt (men er som regel oppe mot 100% hele tiden)

 

Et annet problem jeg støter på er at jeg får et meget kornete og rett og slett dårlig bildet når jeg kjører full screen...

 

 

Hvis jeg kjører en lite vindu så får jeg meget god kvalitet på bildet.. Det er skarp det er utrolig detaljert og alt er bare helt konge, men når jeg kjører full screen så blir bildet noe helt annet .... fatter ikke hva som er galt.

Lenke til kommentar
Amd(939)3000+(1,8ghz)@(2,6)

 

Hmm jeg er også ute etter en verson av ffdshow som støtter amd bedre...

 

Greier å kjøre 1600x1600 omtrent helt knirkfritt (men er som regel oppe mot 100% hele tiden)

 

Et annet problem jeg støter på er at jeg får et meget kornete og rett og slett dårlig bildet når jeg kjører full screen... 

 

 

Hvis jeg kjører en lite vindu så  får jeg meget god kvalitet på bildet.. Det er skarp det er utrolig detaljert og alt er bare helt konge, men når jeg kjører full screen så blir bildet noe helt annet ....  fatter ikke hva som er galt.

5325081[/snapback]

Kan ikke hjelpe deg med noen bedre ffdshow-versjon for amd ettersom jeg selv har gått over til Intel, men problemet med at bildet blir kornete på full screen kan ha sammenheng med sharpness-instillingene dine (FFDShow --> DScaler filter --> Sharpness). Har merket selv at ved instillinger over 120 så får man antydninger til piksellering, selv om skarpheten i bildet blir klarere. Nå kjører jeg med 100 som et greit kompromiss, men dersom du f.eks. kjører bildet på en projektor og sitter ganske nærme er det mulig du må redusere verdien enda mer..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dere som bruker noe annet enn CRT til å vise bilde må også være oppmerksomme på å justere gamma riktig. CRT har en gamma på 2.4-2.8, mens bl.a. LCD tv har en gamma på ca. 1.3. Dette ser man tydelig på testsignaler som har en gråskala. Denne skal ha jevn, lineær stigning mot hvitt, ikke 'stige ut av svart' kjempefort, for så å flate ut. Skal ta noen screenshots når jeg kommer hjem for å vise hva jeg mener. Det det betyr i praksis er at skygger og mørke bilder vil mangle detaljering og dynamikk. Det typiske LCD-syndromet. Man ser highlights og alt det lyse helt fint, mens det mørke blir bare svart. Justering av svartnivå og kontrast (hhv brightness og kontrast) er veldig viktig, i sammenheng med gamma.

har ikke lest alle guidene her, det er mulig det er en bilde-innstillingsguide et sted som dekker dette, men her gikk det litt på innstillinger for å få best mulig bilde, så jeg stakk nesa fram ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...