Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til konfigurasjon av ruter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har adsl fra BKK og tenkte å åpne noen porter på routeren. Men nei, BKK sier det er ikke lov.

 

Da var det bare en ting å gjøre å koble egen router på BKK sin og konfigurere den nye.

 

BKK sin er en Zyxel 650 og min er Linksys wrt54g, problemet mitt er at jeg vet ikke hvordan jeg skal konfigurere min router. Nå fungerer internett men jeg er litt usikker på om alt er riktig installert.

 

Jeg har denne oppskriften å følge, fant den på siden til BKK:

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Følgende informasjon trenger du å fylle inn på WAN-siden av din router:

Statisk IP: 192.168.80.80

Nettverksmaske (subnett mask): 255.255.255.0

Standard gateway (default gateway): 192.168.80.1

Primary DNS Server: 62.97.193.3

Secondary DNS Server: 62.97.193.53

På routeren sin LAN-side, kan du sette opp hva du ønsker. Vi anbefaler likevel at du aktiverer DHCP server med følgende IP infomasjon:

 

 

IP Range: 192.168.10.100 - 192.168.10.200

IP Gateway: 192.168.10.1

Subnett mask: 255.255.255.0

Primary DNS: 62.97.193.3

Secondary DNS: 62.97.193.53

Videre må du også sette samme IP område på din LAN side, slik at LAN og DHCP range er innenfor samme nett. Din routerleverandør kan hjelpe deg videre med oppsett av din LAN side.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

For å være helt ærlig med dere så skjønner jeg lite av hva og hvor jeg skal skrive dette inn. Har gått på routeren, men finner ikke steder der det står WAN.

 

 

Er det noen som har samme router og kan veilede meg.

 

Hensikten med dette er å få kontakt med PC-en min fra internett. Det gjør jeg ikke nå fordi router til BKK blokerer det tror jeg.

Hadde tele2 før og da funket alt greit(hadde ADSL-modem og ikke ruter da)

 

 

 

Trenger virkelig hjelp og håper på en rask tilbakemelding.

 

 

 

på forhånd takk

 

mvh db

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får dette fortsatt ikke til.

Jeg tror jeg jeg kanskje fant det stedet der jeg må skrive det inn i. se vedlegget.

 

Men jeg er fortsatt veldig usikker på om det er riktig. Det stod på DHCP før jeg satt det på Static IP.

 

Kan noen verifisere om det er korrekt. Jeg måtte som sagt koble min router på BKK sin og fylle info fra BKK.

 

Takker for alle svar.

 

 

db

post-61-1115921831_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har du sett under "applications and gaming"? Der kan man åpne porter til noen IP adresser som man selv kan slå inn, men vist BKK reuteren er tilkoblet så må du slik jeg har forstått det åpne portene i den også. Jeg hadde et lignede problem nemlig.

 

Edit: Vist det er samme reuter altså en trådløs en?

Bakpå så skal det være:

 

1 spenningstilførsel.

1 WAN Porter.

4 LAN porter.

Endret av xSotte
Lenke til kommentar

Ja, den er trådløs WRT54G heter den. Her er linken:WRT54G. Trådløse delen har jeg slått av for øyeblikket.

 

Den infoen som du ser over har jeg fått fra BKK. Det står det at jeg må finne en WAN side på routeren og skrive det inn i.

 

Hvordan setter jeg denne opp tilkoblet router fra BKK?

 

 

takker så mye.

 

 

db

 

EDIT: Router fra BKK er sperret for endring av instillinger. Den kan jeg ikke røre. Tror neppe Aplications and gaming kan hjelpe meg med det.

 

Det jeg tror jeg skal gjøre er å rute fra BKK sin til min og da kan jeg åpne og herje på min egen. Men det er akkurat det som er problemet hos meg nemlig å konfigurere ruterne riktig.

Endret av dbdm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...