Gå til innhold

Dyrere med bygg-selv PC? +"Skreddersy-alt-butikk"?


Anbefalte innlegg

heisann!

 

Jeg planlegger å gå til innkjøp av en ny stasjonær pc en eller annen gang over sommeren. Har såvidt begynt å titte litt rundt på potensielle alternativer.

 

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en maskin som Dells XPS, men kunne godt tenke meg å prøve å sette en sammen selv.

 

Om jeg velger å sette sammen maskinen selv, hvordan kommer jeg ut prismessig? Er det dyrere? Eller er det penger å spare?

 

Finnes det noen butikker som lar deg skreddersy absolutt alt? Fra hvilken farge du vil ha på strømkabelen til hvilket grafikkort du ønsker?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første burde du ta en titt på rettningslinjene.

Signaturer er maks 4 linjer. Ingen bilder i signaturen.

 

Du vill nok komme billigere ut av å bygge selv enn å kjøpe en dell, fordel med å bygge selv er at du kan få den slik du ønsker og er lettere å oppgradere i fremtiden enn en dell.

 

Finnes butikker som setter sammen pcen for deg men de finnes nok ikke de fargene du vill ha på kablene, de må du nok male selv eller ta kabelstrømper på de.

Lenke til kommentar
For det første burde du ta en titt på rettningslinjene.
Signaturer er maks 4 linjer. Ingen bilder i signaturen.

 

Du vill nok komme billigere ut av å bygge selv enn å kjøpe en dell, fordel med å bygge selv er at du kan få den slik du ønsker og er lettere å oppgradere i fremtiden enn en dell.

 

Finnes butikker som setter sammen pcen for deg men de finnes nok ikke de fargene du vill ha på kablene, de må du nok male selv eller ta kabelstrømper på de.

endret signaturen nå!

 

selvfølgelig bryr jeg meg ikke om fargen på kablene... men jeg lurte på om noen kunne foreslå noen butikker som lar meg velge alt selv?

Lenke til kommentar
Dei fleste webshoper kan bygge pcen sammen for deg med dei delene du ønsker. Men den tar 300-500,- for jobben. Sette sammen en pc klare alle oppegående menesker! Klare liksom ikke plugge noe feil :roll:

Tror nok jeg kommer til å bygge en selv! Gleder meg allerede :w00t:

 

Hvordan er mulighetene for å bestille komponenter fra utlandet? Kan vel spare en god del om jeg kjøper fra f.eks. USA. Regner med at de større produsentene som Intel har garanti på sine produkter i alle land..

Lenke til kommentar
I mine øyne er å bestille fra utlandet ikke verdt det, i forhold til hva du sparer. Hvis hovedkortet ryker, blir det veldig tungvint med returer og slikt.

Tenkte kanskje det var internasjonal garanti, slik at jeg kunne levert direkte til f.eks. intel, ikke via butikken

Lenke til kommentar

tjener fint lite på å bestille fra utlandet, Komplett.no, Netshop.no og Psdata.no har alle gode tilbud og "billig" frakt (posten tar jo sitt :p)....

 

kikk deg litt rundt om på prisguiden på hw.no og se om du finner noe du liker... lykke til med kjøpet

Lenke til kommentar

For å slippe tollen i USA må pakken være midre verdt en 200kr og kan da sendes som gave. Såfall det jeg husker.

 

Å bygge en pc selv er ikke nødvendigvis billigere, men da får du akkurat det du vill ha, komponenter fra de produsentene du vill og i de fleste tilfeller langt bedre kabinett og strømforsyning.

 

Hvor mye har du tenkt å bruke på denne maskinen da? Setter du en prisklasse her kan sikkert jeg eller noen andre sette opp noen forslag til deg.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Vil støtte synspunktene fra "Midran".

Forsyner egen hustand/firma/slekt og venner med det meste innen data/elektronikk.

Snekrer selv , oppgraderer ofte , mest fra demo/lagersalg.

Har enda til gode å ha noe uoppgjort hos PS-Netshop-Komplett.

Dersom garanti og Windows lisens er av betydning , velg "DinDide.no" PC.

PS-Netshop-Komplett er alltid inne med månedlige tilbud hos DinSide.no

De samme tre er også de som synes å ha det beste forhold til sine kunder

etter at varen er "kommet i hus".

De eneste varegruppene jeg har funnet det svarer seg å handle utenlands er

bøker og brukte musikk-CD'er hos Amazon.

Sammenlignet med "Ekjop's" tilbud i går ettermiddag må dog PS-Netshop-Komplett

bøye seg i støvet og vente en stund med å se opp , vel-vi får se.

Endret av 1955
Lenke til kommentar

Jeg er så heldig å ha familie i USA som kommer hjem i slutten av juni - så toll burde ikke være noe problem=) De tar med det meste for meg.

 

Hadde ikke egentlig tenkt å poste noe "hjelp meg å velge" enda. Er fremdeles på n00b nivå (litt over kanskje? :cool: hehe ) så jeg ville titte litt rundt først så jeg vet hva jeg skal spørre om. Kan helt uforpliktende si at jeg har et budsjett på 13-18k ikke inkludert skjerm. Maskinen skal brukes til noe spilling og noe 3D grafikk (3dsmax). Er helt ny på 3D fronten så noe multi million polygon prosjekt er enda et stykke unna=).

 

gsn: fint om du setter opp et alternativ til meg så jeg har noe å gå ut fra.

 

Ellers så ville jeg satt pris på om noen vet om noen sider av god kvalitet som tar pc bygging trinn for trinn. Guiden på harware.no er utdatert (03 tror jeg).

 

Tipper jeg begynner innkjøp en gang ut i midten av juni...

 

Jeg skal ikke ha et romskip, så det er fint om kun de med kunnskap gir råd. (Jo mer lys og X'r i navnet på komponentene er ikke hva jeg ser etter... :p Ikke ta det personling, men der mange slike der ute. lol)

Endret av Lanes
Lenke til kommentar
I mine øyne er å bestille fra utlandet ikke verdt det, i forhold til hva du sparer. Hvis hovedkortet ryker, blir det veldig tungvint med returer og slikt.

Sitter for tiden i Irland og venter på at jeg skal få mulighet til å kjøpe canon 700 til en levelig pris. I utikken på hjørnet koster det en 1000 lapp mer en det gjør på komplett.no og komplett.ie har ikke tenkt i banene mot canon kameraer engang.

 

Får nok vente til jeg tar turen hjemover i sommer.

 

så erfaringen min er at det ikke er så fryktelig mye å spare på hardware. Kjøpte meg en shuttle i februar og sparte omtrent en 1000 lapp på delene. Regna ut at den kosta omtrent 11000 i norge og her kom den på rett over 10 000 uten frakt.

 

men så skal jo RyanAir ha litt når jeg drar hjem kanskje, så ender opp med det samme

Lenke til kommentar
Ellers så ville jeg satt pris på om noen vet om noen sider av god kvalitet som tar pc bygging trinn for trinn. Guiden på harware.no er utdatert (03 tror jeg).

 

Tipper jeg begynner innkjøp en gang ut i midten av juni...

 

Fint om alle 14-15 åringer som heller bygger romskip enn en PC sitter stille i bagrunnen på denne tråden. (jo mer lys og X'r i navnet på komponentene er ikke hva jeg ser etter... :p Ikke ta det personling, men der mange slike der ute. lol)

Utdatert og utdatert..... Det meste er jo fremdeles temmelig likt....

Jeg bygde selv sammen min egen pc i september, og fikk hjelp av en kamerat til dette. Må si jeg ble overrasket over hvor lett det egentlig var. :roll:

 

Det med fjortiser er litt dårlig sagt....

Alle fjortiser liker ikke lys å "ferdig-modda" kabinetter.

Du trenger bare si at du skal ha et stilrent kabinett uten noe lys eller sånn så burde de fleste ta hensyn til dette :thumbup:

Lenke til kommentar
så erfaringen min er at det ikke er så fryktelig mye å spare på hardware.

Det kan være mye å spare, selv har jeg kjøpt to bærbare, ett kamera, BT headsett og listen fortsetter. Jeg har spart mye! Men som jeg skrev tidligere, når tiden kommer for å faktisk kjøpe dette må jeg bruke litt tid på å sammenlikne priser. Er jo lettere å få studentrabatt i Norge...noen nettbutikker som gir det? lite trolig...

Lenke til kommentar

AMD Athlon 64 3500+ ''Venice'' Eller "Winchester"

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=30191

2269,-

 

AMD Athlon 64 er i dag den prosessoren og sokkelen som gir mest ytelse for pengene. Intel yter dog bedre til enkelte typer video rendering og redigering. Men du skulle jo spille ? :)

 

DFI LANPARTY UT nF4 Ultra-D

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25503

1350,-

 

DFI regnes som de aller beste hovedkortene til AMD64 platformen. Dette hovedsaklig pga overklokkings potensiale, men jeg valgte dette ut pga chipsett kjølingen på det er ikke så høylytt som mange andre hovedkort. Prisforskjellene her hadde ikke variert stort uansett.

 

Kingston HyperX DDR400 1024 MB (2x512)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16259

1495,-

 

Ram som ikke sliter med kompabilitets problemer og yter svært bra for prisen. Siden du ikke skal overklokke er dette den ram typen som yter best.

 

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB S-ATA

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=15501

870,-

 

Seagate lager veldig stillegående harddisker, dette kan jeg si fra egen erfaring og mange andre her på forumet vill garantert anbefale dette merket. Kanskje du vill ha fler/større lagrings kapasitet?

 

Club3D Radeon X800 XL 256MB

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26526

2595,-

 

X800XL er et kort som gir SVÆRT mye for pengene, det er ikke det aller beste kortet, men det er definitivt blant de beste. Her er hardware.no sin test av X800XL http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=14594 ATI skjermkort er på generelt basis mer stillegående en nvidia.

 

Chieftec BH-02 Midi Tower m/400W PSU

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=30265

781,-

 

Nokk en gang noe som gir mye for pengene, 400W strømforsyning dekker dine behov og kabinettet er lett å arbeide i og sette in feks nye harddisker.

 

Nec ND-3540A

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=31427

399,-

 

DVD brennere er veldig billige og forskjellen er liten mellom brennerne, jeg anbefaler Nec pga gode erfaringer fra meg selv og bekjente.

 

Sum: ca. 9550kr (ideal pris, blir nok noen lapper mer)

 

Første utkast, vet ikke hvor stor lagrings kapasitet du trenger.

 

Forskjellen mellom "Winchester" og "Venice" er at "Venice" ikke trekker så mye strøm og utvikkler like mye varme som "Winchester", da kan man altså bruke vifter på lavere turtall og igjen få lavere støynivå. Prisforskjellen er minimal men "Venice" er ganske ny så det er ikke mange webshopper som har den inne i dag.

 

Edit: la til DVD brenner.

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Det med fjortiser er litt dårlig sagt....

Alle fjortiser liker ikke lys å "ferdig-modda" kabinetter.

Du trenger bare si at du skal ha et stilrent kabinett uten noe lys eller sånn så burde de fleste ta hensyn til dette :thumbup:

beklager.. jeg var kanskje litt generaliserende, men poenget mitt gjelder en god del individer! Er ikke alltid så lett å skille de som sitter med kunnskap, og de som tror de sitter med kunskap på forum som dette

Lenke til kommentar

DinSide.no kommer med oversikt over månedens PC tilbud en av dagene nå.

Velg den du liker best fra PS-Netshop-Komplett , velg uten skjerm (+/- 8000,-)

Bestill deg en god 20"LCD (6500,-/7500,- Viewsonic VP201S/Nec 2070/LaCie PVII).

Bestill deg et 2.1/4.1 PC-høytalersett fra Klipsch (+/- 2500,-).

Månedstilbudene hos DinSide.no leveres stort sett slik;

+/- 250GB HD

AMD64 +/- 3200/939

Nf4-939

6600GT PCIe

1GB ram

Nec DVD-RW-Dual/Dual

XP-home

W-Works

Nero6

Win-DVD

1/2 års antivirus ?

Føler du behov , bestiller du mer etter hvert.

Minneprisene er alltid lavest på våren/forsommeren.

Husk at i dataverdenen synker prisene hele tiden.

Kjøp akkurat det du trenger ved kjøpstidspunktet.

Framtidsrettet = dårlig økonimi .

Endret av 1955
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...