Gå til innhold

Sende inn 350D til rens eller gjøre det selv?


Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Nå har jeg sett det jeg tror er det dere kaller støv på censorn, og det har iallefall vært der siden bilde nr 1 ble tatt, en liten rund skygge som ser ut som skyggen av en klinkekule når jeg bruker maks oppløsning på kameraet, så jeg lurer på om dette kan løses uten å sende inn kameraet hvis jeg kjøper en sånn blåsedings eller jeg må sende det inn, synes dette er veldig irriterende, spesielt siden jeg tar mest landskapsbilder og det er da det synes mest, så hva råder dere meg til å gjøre??? :(

 

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg kjøpte D70'en min hadde den støv på sensoren, og det gikk det fint å fjerne med sånn øreskyllebelg som selges på apoteket for rundt 45,- Men det kan jo hende det er mer hardcore støv du har, du får bare prøve og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

For meg har det fungert bra med sprayluft, men jeg er nøye med å:

- ikke riste flaska

- holde flaska oppreist under bruk

- blåse litt ut i lufta på forhånd for å sjekke at det ikke kommer damp

 

For å unngå støv på sensoren gjelder det å være litt smart når du skal skifte objektiv. Hold kameraet med åpningen ned mens du skifter, så slipper du at støv daler ned på sensoren...

 

hvis ikke de kan fjenes med luft må det gå på garantien ... kameraet er jo så nyt, så det må næsten have været der fra starten.

 

jeg går ikke ud fra du steger bøffer med kamereaet liggende pbent ved siden af ...

Det går ikke på garantien tror jeg. Kameraet er ikke støvtett, så man må rett og slett regne med at støv havner inni kameraet etterhvert. Da gjelder det å få det vekk før det har "grodd fast". Selv om det har vært der fra dag 1 er det nok lite håp om å få det på garantien.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Det er kanskje best å kontakte forhandler først for å se hva de mener. Jeg vet for eksempel at Canon Norge renser brikker på dagen (de holder til et sted på Holmlia).

Men hvis du vil prøve selv:

Jeg kjøpte trykkluft på boks hos Binders på Alnabru til kr. 99. Du må lese NØYE i bruksanvisningen til kameraet hvordan du skal gjøre det. Les også nøye det som står på trykkluftflasken.

Det er ikke klart at du får problemet unnagjort ved blåsing, so neste trinn blir å RENSE brikka skikkelig. Da trenger du rensekit (sensor swab og eclipse-rensevæske) som du får kjøpe hos Fotovideo.no. Hvis du søker på 'sensor swab' på nettet, finner du også veldig gode manualer på hvordan dette skal gjøres.

 

Dette er noe du, som eier av DSLR, må lære å kunne gjøre før eller senere. Og det er noe som er gjort på 30 sekunder, når man har satt seg i saken. Men jeg ville ikke gjort dette selv så lenge kameraet stod i garantitiden. Fordi Canon vil ikke godkjenne selvrens i tillefelle noe går galt. (De anbefaler blåsing, men ikke rens, så vidt det gjelder ihvertfall mitt D-60.) Men denne saken må du avgjøre selv.

Endret av wanderlust
Lenke til kommentar

Det er bare tull å ta noe sånt på garantien. Støvrens er for normalt vedlikehold å regne og selv om et nytt kamera burde komme (relativt) støvfritt, så er ikke dette noe å bry forhandleren med. Det er en meget enkel operasjon (ihvertfall om man bruker en kost, f.eks fra visibledust.com ) og noe man må lære seg uansett. Det tar under 30 sekunder og er helt ukomplisert.

 

Det finnes også mange eksempler på at kameraer som er blitt levert/sendt inn for støvrens har kommet tilbake enda verre enn de var når de ble sendt inn. Uansett - å gå til forhandler og be om å få dette gjort på garantien er som å gå til forhandleren som solgte deg en sykkel og be dem tørke støv av sykkelen istedenfor å bare ta en fille over den selv - helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Helt urelevant sammenligning. Vi må heller si det slik at en går til sykkelforhandleren for få rettet opp feil på bremse- eller girsystemet. CCD-brikken er jo hjerte eller øye på et digitalkamera.

Men, som sagt, det er til syvende og sist opp til eieren av kameraet å bestemme hva vedkommende vil gjøre.

Endret av wanderlust
Lenke til kommentar

Nei, det er du som kommer med irrelevante sammenligninger. Bremse/girsystem er noe som skal fungere og noe som kan regnes som produksjonsfeil om det ikke gjør det. Støv på bildesensoren er ingen feil - hverken produksjonsfeil eller bruksfeil. Å fjerne støv fra bildesensoren er noe en DSLR-eier må regne som normalt vedlikehold på linje med å tørke støv av andre ting han/hun har.

 

Det er samtidig en så enkel operasjon (bortsett fra i helt ekstreme tilfeller) at det er sløsing med både din egen og forhandlers tid om du velger å la dem ta seg av det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte "Kinetronics børste for CCD" på akam idag.

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13912

 

Blåste først børsten ren med sprayluft og penslet så forsiktig over brikken.

Resultatet ble bra. Støvet på sensoren (brikken) ble borte og støvringene jeg hadde fått på bilder er nå ikke noe problem mer.

 

For dere som har tilgang til Computercity-butikkene så selger de 2 store flasker med sprayluft (Airduster) for kr 99.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...