hemo Skrevet 8. mai 2005 Skrevet 8. mai 2005 Når eg skal ta backup av originale CD-plater, har eg ofte brukt Image Writer-funksjonen i Nero. Då får eg ei fil på harddisken av filtypen .nrg. Med denne fila kan eg brenna ut ein ny kopi, om originalplata skulle bli borte eller øydelagd. Men så kom eg til å lura på om dette er "den beste" måten å gjere ting på... Kva med .iso eller .bin/.cue? Er det "betre", kanskje? Om det finnes gode argument for å ikkje bruka Nero til dette, kva program bør eg sjekka ut?
_Adler_ Skrevet 8. mai 2005 Skrevet 8. mai 2005 Vet egentlig ingenting om .nrg, men jeg tror det er få som bruker det. Det beste er jo å lage .bin eller.cue image, da de er mye mer vanlig. Prøvde å lage en image i Nero (.nrg) og fant ut at Deamon Tools åpner den, så det er program som støtter det. Hvis du ikke ønsker å bruke Nero til dette, ville jeg gått for Alchohol 120% eller UltraISO. Syns begge er veldig bra, Alcohol 120% er litt mer avansert enn UltraISO.
wil Skrevet 8. mai 2005 Skrevet 8. mai 2005 .NRG er det samme som ISO egentlig. brennes på akkurat samme måte. Nero støtter de fleste filtyper når det gjelder Image filer. .ISO, .BIN, .NRG osv. jeg husker at jeg brant ut en fil i .NRG format en gang og merka ikke noe forskjell jeg.
hemo Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Skrevet 9. mai 2005 Greit, då er altså Nero sitt .nrg-format lika "godt" som .iso og .bin/.cue og det er inga andre fordelar med Alcohol 120% eller UltraISO enn at formata desse kan laga er "meir vanleg"? Då trur eg ikkje at eg skiftar...
Apoc_ Skrevet 9. mai 2005 Skrevet 9. mai 2005 Er sikkert ingen vits å skifte program. Men jeg mener nesten helt bestemt at man kan velge .ISO i stedet for .NRG i NERO. Skyt meg om jeg tar feil. Har en sterk erindring om at jeg har laget .ISO filer ved hjelp av NERO.
slaraffen Skrevet 9. mai 2005 Skrevet 9. mai 2005 Jepp du kan brenne ISO filer i Nero. Så ingen trenger å skyte deg
hemo Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Skrevet 9. mai 2005 Skyta? Nei, langt i fra... Det er eg som tar backup av ulike typar originale CD-plater med Nero og det er eg som evt. brenner dei ut igjen til CD. Framgangsmåten er som dette: Sett inn CDen Start Nero Velg brenner -> Image recorder Kopier CD Når Nero skal til å skriva data til mål-CDen kjem det spørsmål om filnamn. Det er ikkje mogeleg å vela andre format enn .nrg. Men når .nrg-formatet taklar alle typar CD-variantar (altså, at det ikkje er andre format som er "betre" og har støtte for meir), så går dette heilt fint! Takk for svar..
adder1972 Skrevet 9. mai 2005 Skrevet 9. mai 2005 Hei Hemo, Så lenge du bruker Nero selv er det vel ingen problem med å lagre imagene som .nrg. Du vil jo uansett benytte deg av NERO på din maskin. Hvis ikke er UltraISO veldig greit. Uansett finnes det mange små omkodingsprogrammer på nettet (iallefall for Linux ... ) som gjør om kjapt mellom formatene. En god ide når du lager image-filer, kan være å lagre MD5-hashingen samtidig. Da har du mulighet til å sjekke at filen er intakt ved en senere anledning. Jeg bruker digestIT2004 som legger seg inn som høyreklikk. Veldig enkelt. Mvh, S
_Adler_ Skrevet 9. mai 2005 Skrevet 9. mai 2005 Kan noen si hvor man finner den funksjonen i nero der man kan bestemme hvilket filformat man vil lagre i? Jeg har IKKE klart å lagre som .iso eller .bin osv. i Nero. Kun .nrg.
hemo Skrevet 9. mai 2005 Forfatter Skrevet 9. mai 2005 Takk til adder1972 for tips om md5! Veldig lurt! Så lenge .nrg-formatet kan hansama alle typar CD-format på ein "lika god måte" som dei andre formata (boot-CD, multi track, mixed mode, etc.), ser eg som sagt inga grunn til å konvertera til nokon ting... nrg, punktum. _Adler_: Nero kan nok ikkje laga .iso eller .bin/.cue, så då må du nok bruka andre program.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå