Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til ny router


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger en ny router og har noen spørsmål før jeg skal kjøpe en.

 

1. Hvis jeg skal kjøpe en trådløs router, går det da an å bruke den som en ikke trådløs og senere utvide til trådløs?

 

2. Hva er det jeg må passe på når jeg kjøper en router, er det noe spesielt man må ta hensyn til? Støtte for protokoller eller andre ting?

 

3. Produsent? Er det stor forskjell på kvalitet fra ulike produsenter?

 

4. Skal foreløpig bruke routeren med tråd. Hva tregner jeg i etterkant for å ha et trådløst nettverk. Vet at noen routere leveres med innebygget aksesspunkt, hvis jeg kjøper en uten må jeg da kjøpe et aksesspunkt utenom når jeg skal ha trådløs nettverk?

 

Har tenkt å bestille så snart som mulig, trenger ganske raske svar.

Alle svar mottas med stort takk.

 

Sleng gjerne på med linker.

 

 

mvh.

db

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. På de fleste trådløse routere, har du mulighet til å slå av den trådløse delen.

 

2. Hvis du med protokoller, mener TCP/IP og tilsvarende, så støtter de fleste hjemmeroutere kun TCP/IP. Du kan dog ofte kjøre andre protokoller over TCP/IP.

 

3. Mener selv at den største forskjellen ligger i brukerstøtte/oppfølging, både fra produsent, som i forum som dette. Bruker selv å anbefale 3Com, Asus eller Linksys.

 

4. Hvis du kjøper en router uten trådløs del, så må du kjøpe et aksesspunkt i tillegg senere ja. Du får da i tillegg to enheter å konfigurere. Hvis du ser på prisforskjellen mellom en trådløs router og en uten trådløs, så er det lite eller ingenting å spare. I tillegg er noen av routerene uten trådløst eldre modeller, slik at de ikke er så oppdatert som de trådløse. Det er derfor lite eller ingenting å tjene på å ikke kjøpe en trådløs router med en gang.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar så langt.

 

Går for trådløs. Prisen ligger rundt kr 700,-

 

Har sett litt rundt på forumet og på priser.

Fant disse trådløse routere men er ikke helt sikker på hvilken er best?

 

3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps, WPA, WDS, Nitro

 

Linksys Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g, WPA, 4P switch

 

SMC Barricade Wireless G 54 Mbps 802.11g, WPA, 4P switch

 

 

En å anbefale?

 

 

mvh.

db

Lenke til kommentar
Gå for Linksys, de har kjempekvalitet og Cisco i ryggen.

Selv om de har et Cisco-bumerke er det nok fint lite som skiller disse og andre i samme prisklasse, grunnen til at jeg liker de er tredjepartsfirmware som gjør at endel av de plagene som er med slike routere blir mindre. har satt opp noen få WRT54GS og så langt ser de ut til og kreve noen rebooter i ny og ne, muligens er disse av de versjonene med kjente stabilitetsproblemer som er i ferd med og løses med ny firmware. 3com har jeg satt opp fryktelig mange av og de er svært stabile.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...