Gå til innhold

Overklokking av p4 2.0


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny maskin snart og ser at jeg har vært litt blind i retning av intel, de begynner jo å få noen bra prosessorer på markedet :smile:.

 

Min amd-variant er en xp-2000 og et asus a7v-333 til 1500, dette koster ca 2700 på psdata. Med en viking og shim blir det såvidt over 3000.

 

Benchmarks jeg har sett tyder på at man må opp i ca 2.2 ghz for å være på ca xp2000-nivå. Hvor vanskelig er det å klokke opp en p4 2.0 til dette? Jeg liker ikke å overklokke altfor mye. Så vi snakker om en maks volt på 1.65 standar vifte og full stabilitet. Vil dere si at det er over 95% sjanse for å nå 2.2 med en vilkårlig prosessor.

 

Spørsmål 2. Er det noen som har et hovedkort å anbefale, helst ASUS med mindre det er noen andre produsenter som har et eksepsjonelt kort. Fint om det har raid og usb 2.0. Integeret lyd og lan er ikke et must.

 

Liker ikke at athlonene drar så mye strøm og varme men er usikker på om p4 2.0 er verd differansen på 500 kr.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en pc her med ASUS P4S533 og P4 nw 2.0ghz. Kjørte den på 2.667ghz (133mhz bus) en stund uten å sette opp vcore eller noe! Men så fucka driten seg med masse bsod osv, men vet ikke om dette var pga oc... tror det skal gå fint, men du må kanskje sette opp vcore litt...

kjører selv [email protected] (133mhz bus) problemfritt med standard vcore.

 

Det beste med oc av disse cpuene er at du ikke trenger å gjøre det manuelt, du bare velger om din cpu er f eks 1,8 eller 2.4 (iallefall på mitt hk)

Lenke til kommentar

Kjører en northwood 1.8 på 2.4 GHz med standard boxed vifte på et Abit BD7II-RAID. Satte bare opp bussen fra 100 til 133 MHz, alle andre komponenter kjører på standard hastighet. Måtte sette opp core voltage med 5% for å få maskina 100% stabil.

 

2 GHz kostet omtrent det samme, men jeg kjøpte 1.8 siden jeg visste jeg hadde stor sjanse til å klokke bussen til 133 uten ekstra kjølig.

 

Hovedkortet var genialt til overklokking, masse innstillinger for FSB / PCI / AGP frekvens, samt CPU og RAM voltage :smile: Men det finnes sikkert bedre alternativer også..

 

- Jørn

Lenke til kommentar

Prøvde forresten å kjøre RAM'en (Crucial PC2700/333MHz DDR) på 133 x (4/3) = 178 MHz (355 MHz DDR), men det ble ikke helt bra, selv med ekstra voltage. Så den dyre RAM'en var bortkasta, kjører på 266 MHz nå.. ;((

 

Kanskje jeg skulle prøve med vifte som blåser på RAM-brikkene? Aner meg at det er chipset'et som er begrensningen, men.. noen som har samme hovedkort og RAM? Altså Abit BD7II-RAID og Crucial PC2700 256x2

:smile:

 

- Jørn

Lenke til kommentar

Har kjørt min [email protected] (139x18) helt dønn stabilt helt siden jeg satte den sammen i Januar måned. Dvs et halvt år uten noen som helt crash/heng/bsod! Kjører WinXP Pro. Kjører Vcore på 1.7v og ram-timings på default. Har kun Cas 2.5 ram :(

 

Anbefaler hovedkort med Intel chipsett, disse kan overklokkes mest og det viktigste av alt, de er dønn stabile selv med mye overklokking. Har selv Asus hovedkort og er storfornøyd med det.

 

Det du må huske på er å kjøpe ram som klarer Cas 2 og helst resten av minnesettingsene på maks, dette har ganske mye å si for den totale ytelsen på pc'en.

 

Uansett hva du enn gjør, for all del ikke kjøp AMD (Du spurte om Intel var verdt de 500,- ekstra). Min erfaring er at AMD er synonymt med merkelige problemer + stabilitetstull og ikke minst - knuste kjerner (Selv om jeg enda ikke har knnust en ;-) ) AMD kan dessuten ikke klokkes noe særlig (selv ikke t-brød), og pga dette forblir de uansett tregere enn Intel i alle situasjoner.

Lenke til kommentar

Jornt:

Eg har også BD7II uten raid + NW 1,8@2,4.Jeg kjøpte meg apacer 256 mb 333mhz, men får bare til å kjøre 266mhz på ddr minnet.I følge en test jeg har sett, så skal det gå an å kjøre bd7II med 354mhz ddr minne.Men det ser ut som de har oppgradert biosen på hket i testen, siden biosen har en ekstra minn-funksjon kalt "Enchance DRAM performance".Det kan være denne oppgraderingen som gir utslaget.Jeg har selv en bios hvor jeg ikke kan velge "Enchance DRAM performance".Her har du en link til testen:

 

http://www.ocworkbench.com/2002/abit/bd7ii/bd7iip1.htm

 

Hvordan står det til med temperaturen i pcen din da? Jeg har i load modus:

cpu:45-47 grader celcius

system: 40 grader celcius

Lenke til kommentar

Quote:



2 GHz kostet omtrent det samme, men jeg kjøpte 1.8 siden jeg visste jeg hadde stor sjanse til å klokke bussen til 133 uten ekstra kjølig.



 

Betyr dette at man vanligvis får 1.8 opp i høyere hastigheter eller bare at 1.8 kan overklokkes flere prosent?

 

Også noen som sa at de ikke fikke kjørt rammen i 333, må ikke rammen kjøre fortere enn dette når man overklokker, eller setter dere ned minnefrekvensen når dere overklokker?

 

AtW

Lenke til kommentar

Huff, blir jo bare mer og mer forvirra jo mer jeg leser om dette, virker jo som i845g er det beste chipsettet, men da må man jo begynne å betale for integrert grafikk også.

 

Tilgi meg om dette er et dumt spørsmål, men overalt jeg leser er det masse mas om å nå 133 mhz bus, at det er lettere med 1.8 og 1.6 enn med 2.0, hvorfor er dette det magiske nummeret, kan man ikke bare sette bussen til litt mindre enn 133?

 

Og hvor viktig er det egnetlig med cas 2.0 minne? Trenger ikke noen beinseriøs overklokking her, vil bare ha litt "gratis" juice ut av maskina, stabilitet er viktigst, gidder ikke kjøre cpuen helt på grensen.

 

 

Håper det ikke var for mange teite spørsmål.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor, fordelen med 133MHz buss er at det er en "normal" hastighet. DVS at minnet ikke er overklokket (all ddr-ram er beregnet for 133mhz), og at PCI og AGP porter kjører på vanlig hastighet, dvs 33 og 66MHz.

 

Det vil si at det eneste du "overklokker" er prosessoren, og hvis det er av typen P4, så får du en RASK pc! ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...