Gå til innhold

TV-kort: Pinnacle vs Hauppauge


Ximo

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på forumet og lest det aller meste jeg fant. Det jeg har hørt om Pinnacle-kortene er alt fra at det er dritt til at alle proffer bruker det, og Hauppauge er såvidt jeg skjønner bra og stabilt.

 

Jeg vil ha et jeg enkelt kan se på TV med, så bildekvalitet og funksjonalitet må være "ypperlig". Men jeg vil også ha mest for pengene, og aller helst et av de billigste (rundt 500kr). Såh, hvilket kort bør jeg velge? Er "Pinnacle PCTV Rave" eller "Hauppauge WinTV Primio GO!" (de billigste) gode nok?

 

Redigering:

Jeg fant en fin oversikt over et utvalg tv-kort og alle egenskapene:

http://www6.tomshardware.com/video/00q2/00...tvcards-06.html

Pinnacle har ikke Dolby Surround som Hauppauge (hvis det gjør noe), men derimot 16:9 aspect ratio.. Er heller ikke helt sikker på om Pinnacle har fjernkontroll..

 

[ Denne Melding var redigert av: Ximo på 2002-07-10 19:04 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pinnacle er ikke spesielt gode når det gjelder drivere/oppdateringer. WDM drivere til nevnte kort ble lansert for kort stund siden. USB versjonen til Pinnacle ble det fortalt at ikke ville få XP drivere i det hele tatt sist jeg sjekket.

 

Merk også at RAVE kortet kun har MONO lyd, jeg er også plaget av veldig dårlig lydkvalitet hvis jeg bruker lyd via tuner.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at det billigste Hauppauge-kortet også er mono, faktisk må jeg ut med 800-900 kr. hvis jeg vil ha stereo.. Er ikke helt sikker på om det er verdt det dobbelte, men jeg har så bra lydanlegg at jeg helst vil ha stereo :/

 

Jeg skal ikke kjøpe USB tror jeg, og jeg har hørt om XP-brukere med Pinnacle-kort som virker.. Men det virker som om Hauppauge er mye bedre enn Pinnacle med drivere og stabilitet.

 

Uansett, jeg har ennå ikke hørt hva noen som bruker Hauppauge-kort har så si.. :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Ximo på 2002-07-10 20:24 ]

Lenke til kommentar

Jeg har et Terratec Cinergy-400TV som jeg er

veldig fornøyd med, stabilt og greit.

I WinXP kan jeg spille inn video i DV format,

720x576 25fps med DV codec. Dermed kan jeg

redigere innspillingene i et DV program og

legge det på en DV tape. Veldig praktisk.

 

Prisen 6-700 på Komplett.no

 

 

lqpl

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har lest her på forumet at Terratec er noe dritt (men ingen sa hvorfor..). Hvis det har stereo-lyd, god bildekvalitet og virker for lqpl har jeg enda ett valg.. og jeg har ikke lyst til å elle-melle meg fram til et kort :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt endel erfaring med både de gamle og de nye versjonene av terratec tv-kortene og jeg har ikke hatt annet enn problemer med dem! På de gamle var det ikke laget "FiNAL" drivere til win2000 og XP, og driverne i win98 søg mildt sagt. kanalene resatte seg selv, bilde forsvant innimellom osv.

 

Noen av disse probbene er der fortsatt, med de nye kortene. Terratec har tydelig vist at de ikke KAN lage drivere! Jeg har erfart at bilde noenganger forsvinner, at hele "bilde-vinduet" forsvinner av skjermen, og det er ikke mulig å få det tilbake hvis man ikke reinstallerer TV-progget. Jeg har også fått dårlig lyd på opptak, EXTREMT dårlig på de gamle kortene!

 

Så gjør deg selv en tjeneste, ikke kjøp

TERRAT(S)E(H)C(I)H(T)!!!

Lenke til kommentar

Jeg har Happauge WinTV-Theater sitt TV-kort. Kostet ca. 1500,- i sin tid. Fungerer ypperlig her. Har ikke hatt noe problemer. Har riktig nok ikke tatt bryet med å prøve DolbySurround funksjonen, da det blir så mye rot.

Men alt fungerer i alle windowsene (xp, 2k, 98, me, 95, 98 se osv. osv.) Mener det er drivere til Linux også. Da er vel spekteret snart komplett tror jeg. hehe

 

Eneste var at jeg ikke fikk Fjernkontrollen til å fungere i 2k, men nå er det kommet ny driver til det også.

Kommer ikke ofte nye drivere, men det har nok med at det ikke trengs :razz:

 

Opptak er heller ikke noe problem, så lenge du har tilstrekkelig med ressurser.

 

Anbefaler Happauge. Har ikke prøvd andre kort, men ser heller ikke poenget.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et Hauppauge WinTV PCI, gammelt enkelt monokort med txt-tv. Jeg har aldri hatt problemer med dette kortet, ypperlige drivere til 98, 2000 og XP (disse jeg har brukt). De nye XP-driverne er veldig bra, merkbart bedre bildekvalitet.

 

Mitt råd: Kjøp Hauppauge. Da får du et kort som fungerer bra, har upåklagelige drivere, og også et bra TV-program, med bra versjoner for 98, 200 og XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...