Gå til innhold

Test av Asono DVDX70 DVD-spiller


Anbefalte innlegg

Test av Asono DVDX70 (Ver. 2.0)

 

Før jeg begynner med testen, vil jeg bare presisere at det er første gang jeg skriver en slik omtale av et produkt.

 

Etter å ha en billig DVD-spiller i kjellerstuen, som etter hvert ikke ville spille CD-ene den fikk fóret i seg, bestemte jeg meg for å finne noe nytt.

Jeg fant Asono DVDX70 og så på spesifikasjonene som meget gode til mitt bruk.

 

Etter nesten ett års bruk, har jeg valgt å dele mine inntrykk.

HPIM1033_liten.jpg

 

 

Asono driver i dag med import av forskjellige produkter, bl.a. DVD-spillere, MP3-spillere og multimedia-bokser. For mer informasjon gå til http://www.asono.com.

 

Utseende

 

Det første jeg merket da jeg fikk pakken med spilleren i, var at den var slank. Designet likte jeg også.

 

HPIM1022_liten.JPG

 

Selve spilleren er av metall, og fronten er av plastikk med reflekterende overflate i front. Når displayet som viser tid i fronten er av, fungerer det som et speil i stedet for et svart punkt.

 

Asono sin logo samt noen av formatene spilleren støtter finner vi på venstre side.

HPIM1023_liten.JPG

 

Fra midten og inn til høyre side finner vi "Eject" knappen som lyser blått når spilleren er slått på. Dersom dette lyset er plagsomt, kan man enkelt slå det av i spillerens meny. Praktisk. Videre finner vi et display som viser tid. Til slutt avsluttes spillerens front med IR-sensor og tre funksjonsnapper. Play, pause og stop. Vi finner ikke noe forward eller rewind knapper.

 

HPIM1025_liten.JPG

 

 

Tilkoblingsmuligheter

 

På baksiden finner du en haug med tilkoblingsmuligheter. De fleste av oss som kun ønsker en DVD-spiller tilkoblet TVen sin, trenger nok ikke mer enn SCART tilkoblingen. Kablene som følger med er noen usle Composite video og RCA audiokabler. Selv bruker jeg SCART når spilleren er tilkoblet TVen.

 

HPIM1026_liten.JPG

 

HPIM1027_liten.JPG

 

HPIM1028_liten.JPG

 

 

Som man kan se på bildene, har man fra venstre en sammenmikset tilkobling som gir signal i stereo, til dem som måtte ønske å koble til en vanlig stereo forsterker til DVD-spilleren. Videre har vi front, surround (bak) og center, samt subwoofer.

 

Videre har vi tilkobling for video. Her kan man koble til enten composite, som gir dårligst bilde, videre S-Video og Component RGB.

 

Til slutt har vi digital tilkobling av lyd, Coaxial S/PDIF og Optisk (Optical).

Begge tilkoblingene leverer lyd i Dobly Digital 5.1 og DTS og er blitt testet med Logitech Z-5500.

 

Sist, men ikke minst, en vanlig SCART-tilkobling som leverer bilde enten i RGB, eller CVBS. Dette kan stilles inn på DVD-spilleren, alt etter hvilken TV du har. SCART-tilkoblingen gir også lyd i stereo.

 

Fjernkontrollen

 

Den medfølgende fjernkontrollen er ikke noe utenom det vanlige. Knappene er grei og rekkevidden er også helt godkjent. Det eneste som er morsomt med fjernkontrollen er at knappene er selvlysende i mørket. Dette er praktisk dersom du har hjemmekino og alt i rommet er mørkt. Dessverre kan man ikke se hva som står på fjernkontrollen når lyset er av, og de fleste knappene er identiske.

Play, stopp og pause knappene synes jeg var litt feil plassert, og jeg slet i begynnelsen med å venne meg til at pause var den siste knappen og ikke den andre.

 

HPIM1029_liten.JPG

 

 

 

Meny og navigasjon

 

Når du slår på spilleren, får du se en stor ASONO logo midt på skjermen, med en blå bakgrunn. Om denne er pen å se på er opp til den enkelte å vurdere, men jeg klarer å leve med den og synes den er pen.

 

TV2005050112232100_liten.jpg

 

For å sette opp spilleren trykker man på SETUP knappen på fjernkontrollen. Du får straks frem en meny som er oversiktlig og lett å forstå.

 

TV2005050112234600_liten.jpg

 

Fra venstre har du General Setup, deretter Speaker Setup Page, Audio Setup Page, Video Setup Page og Preference Setup Page. Sistnevnte kan ikke brukes mens det spilles av film, bilder eller musikk.

 

TV2005050112235700_liten.jpg

 

TV2005050112240000_liten.jpg

 

TV2005050112240300_liten.jpg

 

TV2005050112240600_liten.jpg

 

Spillerens menyer har hengt seg opp én gang i Audio Setup der Speaker Size ikke ville vises, problemet ble løst av å ta Default settings fra Preference menyen.

 

 

Formater og avspillingsmuligheter

 

Én av hovedgrunnene til at jeg valgte å kjøpe akkurat denne spilleren var dens mulighet til å spille DivX og XviD, og det klarer den.

 

DivX avspilling helt frem til DivX 5 går omtrent knirkefritt, DivX 3.11 og 4 går så godt som perfekt. Det oppstår dessverre problemer om audio kodeket er gammelt, f.eks gammel WMA. Ellers er det ingen problemer, og spoling fungerer som på en tradisjonell DVD. Med en gang du trykker på Play, spilles filmen i normal hastighet. Tidligere hadde både PCer og spillere problemer med dette.

 

XviD avspilling går også rimelig greit. Eneste du bør tenke på når du lager filmer selv er å velge Quantization type MPEG istedenfor H.263 med nyeste XviD encoder. Noen få filmen hakker eller hopper litt, men det meste går knirkefritt. Lyden følger med og alt er i sync.

 

Bildekvaliteten både på DivX og XviD avspilling er ganske bra, tilnærmet lik DVD-kvalitet, og siden man ser dette på en TV, skal det mye til å merke store forskjeller dersom filmen er encodet bra.

 

Liste over støttende formater:

 

 

DivX / XviD med norske undertekster som sub eller srt fil.

Vanlig MPEG 1 eller 2 filer brennt på en CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD+R, DVD+RW og DVD-RW fungerer knirkefritt.

Blandende filer, DivX, XviD, MPEG 1&2, MP3 på samme DVD eller CD.

DVD, DVD-R, DVD+R, DVD-RW og DVD+R.

Spiller både PAL og NTSC knirkefritt uten hakking.

Video CD 1 &2.0

Super Video CD

Nonstandard (Super)Video CD.

Kodak Picture CD (ikke utprøvd)

MP3 filer - lange filnavn. Spiller både CBR og VBR opp til 320kbps.

WMA filer - ikke utprøvd

Bildevisning - støtter JPG, JPEG og PNG. Gif er ikke blitt utprøvd.

 

Spilleren takler alt fra DivX til WMA. Du kan lage en CD som i utgangspunktet skal være en VCD med SVCD og VCD filer blandet og spilleren tar det uten problemer. Oppløsning er heller ikke noe problem. Helt nonstandard oppløsninger er intet problem.

 

Diverse bilder fra navigeringen:

 

 

TV2005050112352800_liten.jpg

MPEG 2 musikkvideo.

TV2005050113122500_liten.jpg

Blar i filer

TV2005050113125100_liten.jpg

MP3 avspilling.

TV2005050113300300_liten.jpg

Forhåndsvisning av bilde mens mp3 spiller.

TV2005050113343800_liten.jpg

Forskjellige videofiler.

 

 

 

Spilleren kan vise bilder brent på CD. Enten med en MP3 i bakgrunnen eller uten.

Bildene på skjermen kan roteres ved hjelp av knappene på fjernkontrollen.

Zoom funksjonen er noe dårlig og tillater deg kun å zoome 100% eller slik at hele bildet rommer TVen din. Dette er litt skuffende.

 

TV2005050113301100_liten.jpg

Bildevisning

TV2005050113301700_liten.jpg

Rotert bilde

 

 

Bildekvalitet

 

Når det gjelder bildekvalitet er det ikke mye jeg kan si om spilleren, ettersom jeg mangler kunnskap på dette feltet. Bildet er rent og helt uten forstyrrelser.

 

Spilleren kan levere bildet i Interlace eller Progressive via Component.

 

 

Lyd

 

Spilleren leverer god lyd, i den forstand "god" at lyden ikke skurrer slik som på andre billige spillere jeg har testet på egenhånd. Den digitale utgangen fungerer utmerket og leverer både i RAW og PCM format i 48 eller 96 Khz.

 

Equalizeren er litt dårlig og kan ikke stilles inn manuelt, men man må velge noen av de forhåndsinnstillte sjangrene, bl.a Live, Techno, Classic osv.. Med disse har jeg opplevd skurring i lyden og har derfor ikke brukt dem.

 

Konklusjon

 

Alt i alt synes jeg spilleren er helt brukbar. Det har til nå aldri vært noen problemer med DVD-avspilling. Spilleren støyer ikke, men kan av og til gi fra seg svake klikk

 

Spilleren kan oppgraderes til nyere firmware ved å laste ned dette fra Asono sin supportside og brenne det ut på CD. Straks du putter CDen i, oppdateres spilleren. Enklere kan det ikke gjøres.

 

Spilleren som ble testet er av modell DVDX70 Ver. 2.0. I dag finnes det DVDX70+, med støtte for OGG avspilling + noen andre funksjoner, og prisen per 01.05.2005 er på 995,-.

 

Nypris på min spiller var kr 1.395.

 

Så dersom du trenger en stilig spiller til under tusenlappen som både tar alt og er rask og brukervennlig, med støtte for DivX & XviD med undertekster, så kan jeg trygt anbefale denne spilleren.

 

 

---------------------------------------------------------

 

Bra:

  • Stilig design
  • Støtter mange formater bl.a DivX & XviD
  • Rask
  • Mange tilkoblingsmuligheter
  • Brukervennlige menyer
  • Pris

Ikke fullt så bra:

  • Dårlig equalizer
  • Småproblemer i DivX & XviD, alt etter filen
  • Svake knirkelyder
  • Skuffen lukkes ikke automatisk etter at spiller er slått av

 

Min vurdering:

 

Terninkast 5 av 6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig fin og grundig test! :thumbup:

 

Jeg kan for det meste si meg helt enig i dine meninger om DVDX70. Nå har jeg ikke brukt min i det hele tatt siden jeg fikk chippa Xboxen min, men jeg likte Asonoen veldig godt da den var operativ. Det er bare litt enklere å kunne streame all musikk og video, eller bare ftp´e over til Xboxen det man skal se/høre. Så slipper jeg å brenne en DVD hver gang jeg vil se noe nytt.

 

Jeg har også opplevd noen få problemer med DivX/Xvid, hovedsaklig Xvid. Men dette var høyst uoffisielle filmsnutter av tvilsom billedkvalitet, så man kan egentlig ikke klage så mye på det. Supporten til Asono er god nok, og de har en del forskjellige firmware til denne spilleren som omfatter nye codecs og kjente bugs.

Et lite irritasjonsmoment jeg hadde da jeg brukte min DVDX70 var at skuffen var veldig treg etter å ha trykket Eject. Hvis du f.eks skulle skru på spilleren, for å så ta ut en plate du visste lå inni der, måtte man vente nesten 10 sek før skuffen reagerte, pga. noe treg oppstartstid på spilleren.

 

Men alt i alt en veldig god spiller for de som ønsker seg en DVD/DivX/Xvid-spiller i mellomklassen hva pris angår.

 

PS: Jeg fikk ikke opp noen av bildene dine i Firefox...

Lenke til kommentar

Hei! Takker for kommentaren!

Jeg hadde faktisk glemt å legge til at skuffen er litt treg med å komme ut når du først har slått på spilleren. Dette er til tider litt irriterende, men noe man kan leve med. Beklager det med bildene, av og til er serveren i ustand, men skal være i orden igjen nå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg er helt enig i alle dine erfaringer. Flott test!

Takk for ros!

 

Spilleren gir mye for sin valuta.

 

 

Til alfi:

 

 

Spilleren spiller av xvid, men noen filer er det problemer med. Hvilke filer dette gjelder er jeg ikke sikker på, men det er noen instillinger i nye xvid codec som får den til å hakke. De fleste filmer man laster ned fungerer fint.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har ikke fått til å spille xvid filmer med qpel på min Asono. Er ellers meget godt fornøyd med spilleren. Kjøpte den med en gang den kom ut. I begynnelsen var det litt problemer med xvid codec men det fikset de ganske kjapt. Etter hver kom tekstingen også med. Eneste problemet med tekstingen er at teksten ble veldig liten. har ikke prøvd om det er bedre med den nyeste oppdateringen.

 

Meget god spiller til prisen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til de xvid filene som ikke støtter kan man bruke et lite prog kalt "MPEG4modifier", et genialt lite prog som fikser filmene på ca 1 minutt.

 

Bruker det prog på de ytterst få xvid filmene min Kiss dvd-spiller ikke klarer, som oftest er grunnen til at spillerne ikke klarer filene pga de har "packeted bitstreams" noe programmet fikser..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Åssen er det med oppdatering av firmware på Asono spilleren?

5554634[/snapback]

 

Hei,

 

Det går tregt med FW. Jeg og MTz har faktisk patcha/laga den 42E FW. Brukt veldig mye tid på det siden jeg er ikke noe ARM programmer eller noe som helst programmer i det hele tatt. Det er mulighet for å få gjort en god del ting, men en må programere noe jeg ikke kan.

 

Det finnes en del tips/dokumenter/programer på nettet. Deler den info gledelig me de som virkelig ønsker å gjøre denne spilleren bedre.

 

Det siste er at en kan få støtte for Nero Digital + full DivX6 støtte (med kapitler, menu), men det krever en del arbeid.

 

Hvis det er noen som kunne tenke seg (seriøst) å hjelpe så send en PM.

 

 

Hilsen

Staljin

 

P.S. Tror ikke det kommer noe ny FW fra Asono, hvis vi vil ha en ny FW må vi lage den selv.

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Åssen er det med oppdatering av firmware på Asono spilleren?

5554634[/snapback]

 

Hvis du tenker på fremgangsmåten, så er ikke det noe problem.

Du laster ned firmwaren fra asono sin supportside og brenner den på en CD. Så putter du CDen i spilleren og det meste skjer automatisk.

 

 

Når det gjelder idx/sub, så støtter ikke spilleren dette, kun tekstfiler som .srt, sub eller txt.

 

Andre småproblemer:

Min er blitt litt kresen på enkelte brente DVDer og lager merkelige lyder, samt at den spiller ikke alltid Dolby Digial på de digitale utgangene.

Lenke til kommentar
Er det noe spesielle steder man får tak i FirmWare til denne spilleren? Asono har bare originalfirmwaren på sine sider.

5627253[/snapback]

 

Har ikke du lest min post? Den 44E er egentlig ikke noe ORIGINAL FW. Den har MTz og jeg laga. Jeg har en enda nyere FW med et par små ting/bugs fikset, men det helt store oppgraderingen kommer sansynligvis aldri siden BBK ikke er så interessert i det.

 

Det er mulig å ta i bruk deler av andresine playerens FW, men det krever litt programmering.

 

 

 

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg digger denne spilleren, men jeg savner "Random play " funksjonen på mp3 og de dvd platene jeg har flere tegnefilmer på, slik at jeg slipper samme rekkefølge hver gang filmen eller musikken min skal spilles.

 

Går det å fixe dette ?

 

 

Jeg ønsker også den "nye Firmwaren som noen hadde laget til her. slik at div x6 går smertefritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...