Gå til innhold

Ny mikrofon til vokalopptak.


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om det er riktig kategori engang, og det blir ikke bedre: Jeg trenger en mikrofon til opptak av vokal, og så har jeg ikke peiling på mikrofoner i det hele tatt. Har ca. 500-1000 max til disposisjon. Den skal brukes hovedsaklig til vokal, og muligens litt gitar. Håper noen kan gi meg en dytt i riktig retning. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg hatt en noenlunde proff mikk (har ikke så mye peiling selv), så tror jeg jeg hadde gått for Shure SM58: http://www.kickmusic.no/ehandel/inc/produk...1&vareid=812417

 

Den er vel et lite stykke over budsjettet ditt tenker jeg...

 

edit: Shure har jo rykte på seg for å være ganske bra. Denne her så jo rimelig ut: http://www.kickmusic.no/ehandel/inc/produk...2&vareid=812425

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Til opptak av vokal og gitar bør du velge en kondensator mikrofon.

Dynamiske mikrofoner (som Shure SM 58) er beregnet for scene og har nesten ingen gjengivelse over 12kHz. Det er i nettopp dette området (12-15kHz) at en steme har "luft" og klarhet, og du klarer aldri å kompansere for dette manglende område med hverken Eq eller smarte bokser av noe slag.

 

Opptak av El-gitar fungerer derimot helt kanon med en SM-58, mens en akustisk gitar vil låte utrolig flatt og kjedelig.

 

En kriseløsning er å bruke en camcorder med innebygd mikrofon! De er som regel stereo og kan med litt flaks fungere veldig bra.

 

Mvh Ketil Morstøl,

Norsk importør av beyerdynamic.

Lenke til kommentar
Til opptak av vokal og gitar bør du velge en kondensator mikrofon.

Dette er jeg enig i. Større frekvensområde og lineær respons. Kan gjerne stå forholdsvis langt fra mediet, typisk kassegitar, kor og andre akustiske instrumenter. En dynamisk mikrofon må ofte meget nær. Egner seg til oppmikking av forsterkere.

 

En kondensatormic trenger mating av strøm på 48v. Mange miksere har dette og noen lydkort med ekstern input. Derfor lurte jeg på hva slags input du bruker?

 

Har god erfaring med en studiomikrofon som heter Samson C01. Har brukt denne til alt mulig nå i 2 år og er meget fornøyd. Det er en stormembranmikrofon og koster 750 kr.

Em Nordic

 

Ønsker du en dynamisk mikrofon kan du godt kjøpe en Behringer xm8500 som er en Shure sm58 kopi og låter greit. Koster 300 kr

Norsk musikk

gå videre til produkter-Behringer-mikrofoner. Her finner du også endel rimelige alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg har et innebygget lydkort (Realtek AC 97) på hovedkortet som jeg tenkte å bruke. Hvis det duger da.

 

Forresten.. Går det greit å høre på en sang på et headset (fra lydkortet) og ta opp vokalen jeg synger på mikken (til lydkortet)?

Endret av sivertxp
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal bruke mic-inngangen til realtec, passer det best med en back elektret-mikrofon av typen Sony stereo ECM-MS907. Mikrofoningangen på PCen har såkalt plug in power (sjekk om din har dette!) som ideelt sett skal være på 10V. Detter er en slags budsjettversjon av Phanompower som gir ok resultat, men ikke samme dynamiske rekkevidde og lave støynivå som professjonelle løsninger.

Lenke til kommentar

Så ganske grei ut den Samson C01. Men jeg trenger også et headset. Skal da brukes for å spille av musikk mens jeg tar opp med mikken. Så jeg har noe å synge etter.

 

Ellers er jeg helt fersk når det gjelder opptak, så anbefalinger av annet utstyr eller dingser som kan komme godt med tas i mot med takk.

 

:)

Endret av sivertxp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...