Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan få tildelt ip fra en router?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et trådløst aksesspunkt jeg tenkte å kryptere. Problemet er at når jeg kobler dette til pc'n og skriver inn den ip'adr som instruksjonsboken oppgir får jeg ikke kontakt.

 

Dette er et aksesspunkt som tidligere er brukt på et annet nettverk. Jeg lurer derfor på om dette kan ha en annen ip konfigurert. Finnes det noen lett måte å finne ut av hvilken ip denne saken har fått tildelt??

 

Kan man scanne nettverket fra en pc for å få opp de forskjellige som er tilkoblet?

Endret av c-man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er et rent AP og ikke en gateway, er det ikke fullt så enkelt som aspyr skriver.

 

I såfall har de fleste APer en resettknapp forsenket et eller annet sted i chassiet. Ved å holde denne inne i 10-15 sekunder vil du resette APen til den IP adressen som står som default i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar

Dette virket mr. trout, nå har jeg kontakt med AP.

Men, og dette er litt verre... Routeren min deler ikke ut IP til aksesspunktet...

 

Jeg har en zyxel 650r-13 Prestige modem for adsl over isdn. Har vært på zyxel sine sider for å laste ned manual, men har fortsatt ikke greid å få tildelt ip-nr til AP... og nå har jammen meg den forb****** stasjonære også mista sitt nr, så nå kommer jeg f*** ikke på nett i det hele... måtte på jobb for å finne manual, samt lese hw-forum :yes:

 

Vel, nok klaging, nå er det hjem og studere.

Lenke til kommentar

Du bør sette fast IP på APen.

 

For å få ny IP, må du koble deg til zyxelen på samme måte som tidligere. Da bør den dele ut IP adresse til deg igjen. Logg inn på zyxelen og sjekk DHCP scopet for hvilke adresser den deler ut. velg deg en adresse som ligger i samme subnett som routeren deler ut adresseri, men som ligger utenfor rangen som deles ut. Sett den adressen som fast adresse på APen.

 

Da skulle det bare være plug and pray.

Lenke til kommentar

AP har fast IP, 192.168.1.254, router deler ut fra 33, men max 32 i ip-pool. Så langt, så greit... men jeg oppdaga jo når jeg logga på router at WAN ip var borte... så nå må jeg til ISP for å få konfigurert jævelskapen igjen.

 

Steike for noe tull :p

 

Regner med at når de har fixa routeren min så funker dette som smør... bør iallefall gjøre det.

 

Nå er greia bare å vri seg unna de 500 spenna de skal ha for å rekonfigurere modemet.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å reboote routeren mens den er tilkoblet linja, for å se om den får wan adresse da?

 

Ellers er det jo ofte en innstilling i routeren for å tilbakestille til fabrikkinnstillinger, som ofte er det samme som std. innstillingene til ISPen.

Lenke til kommentar

Juhuu.. post 100 :w00t:

 

Nå har jeg vært hos ISP som har rekonfigurert Zyxeln min. Tror du det hjalp? Niks... :ermm:

 

Klarte ikke engang å logge på routeren etterpå. Langt mindre få tildelt ip-adresse...

Har snakka med ISP nå, de skulle lage til en ny router til meg, satser på at det hjelper.

 

Steike kjedelig å være uten nett i en langhelg. :thumbdown:

 

Men for å svare deg mr. trout, ja, jeg har reboota modem, pc, modem+pc, tatt ut og sjekket kabler, sjekka med en annen pc med nye kabler og alt, uten at det skjer noe. Jeg skjønner ingenting. Har en teori om at Zyxeln har tatt kvelden, hvis ikke må jo mine 2 pc'er begge ha defekte nettverkskort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...