Gå til innhold

Hva bør cpu temperatur ligge på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken temperatur bør cpu ligge på?

Min ligger på rundt 60 grader. Har en følelse av at dette er for mye

 

Dette spørsmålet kommer opp veldig ofte... noen burde lage en FAQ eller no. *hint ops*

 

Prosessoren min idler på 72 grader, så jeg synes ikke det er så varmt nei.

Neida, det går fint det, er bare en XP2600+ uansett, har et par ekstra liggende. Den takler nok 100+ i et par timer også.

 

Au da... idle på 72? Overklokka? Hvis ikke, så må du ha noe innmari med støv på kjøleribba. Bra du har ekstra prosessorer :D ... 100 grader er flere grader mer enn maksimum temp for den prosessoren :no:

 

Min 4000+ Idler på ca 35-37 grader

og er ca på 50 under heavy load, med stock vifte faktisk... syntes ikke det er så halv gærnt

 

Stock vifte? Dæven... har du noengang prøvd å overklokke prosessoren? Enten er det noe galt med temperaturproben eller så kan det hende du har svært mye rom for å klokke i og med at den utvikler så lite varme.

Lenke til kommentar
Prosessoren min idler på 72 grader, så jeg synes ikke det er så varmt nei.

Neida, det går fint det, er bare en XP2600+ uansett, har et par ekstra liggende. Den takler nok 100+ i et par timer også.

 

Au da... idle på 72? Overklokka? Hvis ikke, så må du ha noe innmari med støv på kjøleribba. Bra du har ekstra prosessorer :D ... 100 grader er flere grader mer enn maksimum temp for den prosessoren :no:

Den er overklokket ca. 250MHz, kjører på 1,7v.

Men kjøleblokken er litt halvtvilsom.

Den temperaturen du tenker på (90 grader?) er bare anbefalt max. die temp.

De fleste tåler noe mer enn det. Hadde en XP2500+ på i 18 timer med gjennomsnittstemp. på 112 grader før den døde. Ja, målt med eksternt utstyr.

 

Så 60 grader er ikke farlig, men jo lavere jo bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en xp2500 barton som jeg lurer på går litt varm. Har 53 grader idle og 55-56 ved last. Noe jeg bør fikse eller vil cpuen leve like lenge?

Jeg liker å holde meg under 50 ved full last men det aopen kabinettet har tydeligvis ikke like god luftgjennomstrømning som det gamle.

Lenke til kommentar
Jeg har en xp2500 barton som jeg lurer på går litt varm. Har 53 grader idle og 55-56 ved last. Noe jeg bør fikse eller vil cpuen leve like lenge?

Jeg liker å holde meg under 50 ved full last men det aopen kabinettet har tydeligvis ikke like god luftgjennomstrømning som det gamle.

Normal tempratur det der. Når det er over 60-70 bør du gjere noko med det.

Lenke til kommentar
Prosessoren min idler på 72 grader, så jeg synes ikke det er så varmt nei.

Neida, det går fint det, er bare en XP2600+ uansett, har et par ekstra liggende. Den takler nok 100+ i et par timer også.

 

Au da... idle på 72? Overklokka? Hvis ikke, så må du ha noe innmari med støv på kjøleribba. Bra du har ekstra prosessorer :D ... 100 grader er flere grader mer enn maksimum temp for den prosessoren :no:

Den er overklokket ca. 250MHz, kjører på 1,7v.

Men kjøleblokken er litt halvtvilsom.

Den temperaturen du tenker på (90 grader?) er bare anbefalt max. die temp.

De fleste tåler noe mer enn det. Hadde en XP2500+ på i 18 timer med gjennomsnittstemp. på 112 grader før den døde. Ja, målt med eksternt utstyr.

 

Så 60 grader er ikke farlig, men jo lavere jo bedre.

112 i gjennomsnitt faktisk :D Skal du riste loff på ribba eller? :D

Lenke til kommentar
Men hva er forskjellen på load og idle? :blush:

load = had CPU belastning - mye CPU som brukes f.eks. spill eller media koding

idlee = lav CPU belastning - typisk suring eller liknende.

 

Andelen av CPU soim brukes: CTRL+ALT+DEL -> Ytelse

 

Minner om at enkelte CPU temp oppgis som CPU diode.

Skjønner ikke helt hva det er, men er mye høyere enn "vanlig" CPU temp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...