Gå til innhold

Kunsthode stereo - Noen som har hørt om det?


Anbefalte innlegg

Fikk høre om dette "fenomenet" av en lærer på skolen. Vet ikke hvor mange det er som har hørt om det, men det er lyd som er spilt inn ved hjelp av en modell av et kunstig menneskehode som har samme akustikken som et ekte. som dette.

 

Man må høre på det i hodetelefoner (eller propper) ellers får man ikke frem effekten, prøvde det litt i dag og det er temmelig så rått. Poenget er altså at man får surround i et par vanlige hodetelefoner, med bare stereo, og det blir mye bedre enn et 5.1 anlegg.

 

Er det noen andre som også har hørt om dette og vet hvor man kan få tak i slike lydklipp. Slik jeg oppfatta fra læreren så koster disse lydene en del (litt forståelig da).

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalles også binaural lyd, og du finner masse info og lydeksempler på denne siden.

 

NRK har bla. produsert endel hørespill med binaural lyd, var vel på midten av åtti-tallet tenker jeg.

 

Hvis du ønsker å gjøre egne binaurale opptak, fungerer et helt ok hvis du tar på deg ett sett ørepopper og bruker dem som mikrofon... Selvfølgelig ikke samme kvaliteten som med et kunsthode, men benytter man de samme proppene til avspilling gir det fakisk en ganske god effekt.

 

Det finnes faktisk surround (5.1) mikrofoner også, bla denne

 

Mvh Ketil Morstøl,

Norsk importør av beyerdynamic.

Endret av jakke
Lenke til kommentar

Kunsthode-opptak er noe av det tøffeste som finnes. Det beste eksempelet jeg har vært borti er Brüel og Kjær sin "Hos frisøren". Med gode hodetelefoner føles det som du faktisk sitter i stolen!

 

Det finnes systemer for å kode stereo/surround-signaler om til kunsthode-opptak, og for å kode surround om til surround med 2 høyttalere. Søk etter "head related transfer function" på google, eller så finner du en kort forklaring her.

 

Impulsresponser kan brukes til mye! :)

Lenke til kommentar

JVC drev en del med kunsthodestereo rundt 1975-85 (hvis jeg husker riktig...). De leverte bl.a. hodetelefoner med innebygde mikrofoner for å lage egne opptak. Det fulgte med et hode i stofftrukket isopor som man brukte som stativ under opptakene. Litt detaljer finnes på denne linken.

 

Prøvde en for morro skyld for mange år siden (80-tallet) og det funka greit bortsett fra at det som skulle være rett foran deg noen ganger låt som rett over.

 

Morsom teknikk, men det funker bare i hodetelefoner og erstatter ikke 5.1 e.l. Har vært borti bærbart og stereosystemer med systemer for å gjengi kunsthodestereo over høyttalere, men det funker heller dårlig.

Lenke til kommentar
JVC drev en del med kunsthodestereo rundt 1975-85 (hvis jeg husker riktig...). De leverte bl.a. hodetelefoner med innebygde mikrofoner for å lage egne opptak. Det fulgte med et hode i stofftrukket isopor som man brukte som stativ under opptakene. Litt detaljer finnes på denne linken.

Stilig! Dette har gått meg hus forbi.

 

Men jeg ser en mulig grunn til at det ikke fungerte "utmerket". For å få skikkelig effekt bør kunsthodet faktisk ha "gode" plastører. Det er jo tross alt en viktig faktor til å kunne rettningsbestemme lyden (i tillegg til nivå- og fase-forskjeller)...

 

Men det var bare en tanke som slo meg.

 

Opptak som jeg har gjort med Brüel & Kjærs Head&Torso fungerte veldig bra

equipment4.gif

Lenke til kommentar
Kunsthode-opptak er noe av det tøffeste som finnes. Det beste eksempelet jeg har vært borti er Brüel og Kjær sin "Hos frisøren". Med gode hodetelefoner føles det som du faktisk sitter i stolen!

Er det mulig å få tak i dette opptaket på noe vis? Lette litt rundt på siden deres, men fant det ikke...

 

Dritstilige greier :!:

Lenke til kommentar
Kunsthode-opptak er noe av det tøffeste som finnes. Det beste eksempelet jeg har vært borti er Brüel og Kjær sin "Hos frisøren". Med gode hodetelefoner føles det som du faktisk sitter i stolen!

Er det mulig å få tak i dette opptaket på noe vis? Lette litt rundt på siden deres, men fant det ikke...

Vet ikke. Har aldri søkt etter det på nettet, jeg fikk det på en demo-CD fra B&K for en del år siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...