Gå til innhold

Interpolering - problem med "alle" flatskjermer?


radisson

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg kjøpte for en stund tilbake en BenQ skjerm. Den hadde 16 ms responstid og 16,2 millioner farger.

 

Nå er det vel slik at 24-bits bildeformat støtter 16,7 millioner farger.

 

Det jeg merket med den skjermen var at hvis jeg laget en bildefil som viste en overgang med fra svart til hvitt (gradient) så viste dette bra på CRT skjermer. Men på LCD skjermen ble de "manglende" fargene interpolert - man så ujevne overganger. Faktisk kunne man se tydelige streker hvor det ellers vil være en myk og jevn overgang.

 

Så vidt jeg har skjønt det er en lavere responstid ofte årsak til at antall farger blir redusert.

 

Jeg returnerte skjermen pga dette og jeg lurer litt på om dette fortsatt er et problem med flatskjermer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle rimelige LCD-skjermer bruker interpolering. TN-baserte skjermer er verstingene, og ligger på 8 bit. De dyrere panelene gjør også dette til en viss grad, men resultatet er ofte mye bedre, og hos de største og beste produsentene vil jeg si at dette ikke er noe problem.

Lenke til kommentar

Dessuten tror jeg ikke ordet "interpolering" er det du sikter til. Interpolering vil si å "gjette" en verdi der informasjon ikke finnes, typisk mellom to pixler. Her er det motsatte tilfellet, vi vet pixel-verdien, men har problemer med å representere den pga display-teknologien. Da kan f.eks dithering være til hjelp (simulere høyere fargeoppløsning ved å introdusere støy)

 

 

knut

Lenke til kommentar

Feil TN skjermer har bare 6 bits oppløsning.

Alle 8ms billigskjermer bruker dette.De bruker en slags dithering for å få 16.2 millioner farger, men egentlig er det bare 262k farger på disse skjermene.

Eks på slik skjerm er Samsung 913n.

Skal du ha ekte 16.7 millioner 8 bits panel må du velge PVA panel f.eks Eizo L778

 

khelben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...