Gå til innhold

Akams anbefalinger av kompaktkamera


Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke Nikon 5900 og 7900 blant de anbefalte kameraene? Henger dere ikke med? Hva med Canon Ixus 700, Nikon 5200, Sony DSC-P150(har manuell fokus, det har ikke DSC-P200), Fujifilm F810? Er ikke Canon Ixus 40 som dere anbefaler et oppskrytt kamera? Jeg vil tro Nikon 5900 i samme prisleie gir et mye bedre kamera for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplever også Nikon Coolpix 5900 som et mye bedre kamera enn Ixus 40, som etter min mening lever noe på navnet. Coolpix 5900 har jo en lavere pris enn Ixus 40, og jeg opplever bildene fra den som bedre. Og med kommentarer til Ixus 40 som "Kameraet gir ikke spesielt mye for pengene, men likevel er det vanskelig å overse denne Ixusen." burde man i tillegg ha anbefalt Coolpix 5900.

 

Dessuten burde man ha tatt med Fuji Finepix F810, som etter min mening gir mer for pengene enn Panasonic Lumix DMC-FX7, og som i skrivende stund koster like mye som F810 i norske nettbutikker (ca. 3 500 kr).

 

Bare meninger om kameraer som mangler, men jeg synes de fortjener oppmerksomhet i tillegg til de kameraene som allerede har fått det.

Lenke til kommentar

Ja, Nikon Coolpix 5900 - og mange andre kameraer - er bedre enn Ixus 40, hvis du med "bedre" mener at det gir skarpere bilder. Ixus 40, og etterfølgeren Ixus 50, leverer ikke bilder helt i toppklassen. Dette merkes først og fremst ved utsnitt/forstørring - ved standard 10x15-printing er det ikke noe problem.

 

Kvaliteten til Ixus 40/50 ligger imidlertid i størrelse (særdeles små og snertne), design og funksjonalitet. Krever man enda bedre bildekvalitet, går man for eksempel for nevnte Coolpix - men må da leve med et større kamera. Se gjerne diskusjonen "Canon Ixus 50 - bra ved forstørringer?" her på forumet.

Endret av mimic
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med dere om at det er andre kamerar som ikke er anbefalt som kan være like bra eller bedre.

Slike artikler kan en ikke stole på i heletatt. Enhver må utifra sitt behov finne ut hva som er best for seg. Da kan en lese forskjellige tester, laste ned testbilder og besøke forretninger for å prøve.

Hvis en skulle stole blindt på anbefalinger i en slik artikkel og kjøpe kamera etter det, kan en fort bli skuffet. For dette er kameraer som arikkelforfatter synes er bra. (Eller tipser er bra). Og en annen artikkelforfatter ville kanskje anbefale helt andre kameraer.

Lenke til kommentar
Ja, Nikon Coolpix 5900 - og mange andre kameraer - er bedre enn Ixus 40, hvis du med "bedre" mener at det gir skarpere bilder. Ixus 40, og etterfølgeren Ixus 50, leverer ikke bilder helt i toppklassen. Dette merkes først og fremst ved utsnitt/forstørring - ved standard 10x15-printing er det ikke noe problem.

 

Kvaliteten til Ixus 40/50 ligger imidlertid i størrelse (særdeles små og snertne), design og funksjonalitet. Krever man enda bedre bildekvalitet, går man for eksempel for nevnte Coolpix - men må da leve med et større kamera. Se gjerne diskusjonen "Canon Ixus 50 - bra ved forstørringer?" her på forumet.

Med bedre mener jeg forsåvidt generelt, men jeg legger mest vekt på bildekvalitet, og da også skarpere bilder. Man kjøper jo ikke et kamera primært for at det har stilig design. Er størrelsen viktig kan jo Ixus 40 ha noe for seg. For å nyansere litt mer kunne jo Akam anbefalt "Minste kamera", "Beste bildekvalitet", "Beste zoom", "Beste makro", "Flest funksjoner" og evt. "Beste allround" i de ulike prisklassene.

Lenke til kommentar

Her var det ingen respons fra Akam. Har dere virkelig ingen kommentarer? Burde dere ikke være like oppdaterte som forumet er, i deres anbefalinger? Hva med å lage en sammenligningskalkulator så brukerne selv kan vektlegge hvilke egenskaper de prioriterer?

 

En slik kalkulator kan være slik at man velger pris og utstyrsnivå/egenskaper og vekter de viktigste egenskapene med hvor mange prosent de skal telle og ut fra dette får et utvalg av aktuelle kamera i rangert rekkefølge. Så kan man begrense seg til noen få kamera og undersøke disse nærmere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg skal prøve å gi et slags fornuftig svar.

 

For det første baserer anbefalingene våre seg på flere ting. Vi anbefaler ikke bare det som gir skarpest bilder, for vi vet at mange brukere legger vekt også på andre ting, så vi tar gjerne med noen kameraer som er spesielt funksjonsrike, eller spesielt lekre.

 

Det spørres om vi ikke er like oppdatert som forumet, og der må jeg vel svare et klart og utvetydig tja.

 

Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å teste så mange kameraer som jeg skulle ønske, og føler meg derfor ikke så oppdatert som det jeg burde vært. Jeg har derfor basert anbefalingene på innspill fra andre, kyndige personer i denne sammenhengen.

Dette vil bedre seg etterhvert som jeg blir litt varmere i trøya, og får testet mer, og mer. Vær vennlige og ha litt tålmodighet, så skal anbefalingene blir superbra.

 

I mellomtiden er tråder som denne veldig nyttige, da andre meninger kommer fram.

 

Jeg skal ta en kikk på Nikons nye kameraer, og prøve å få testet ett om ikke alt for lenge.

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...