Gå til innhold

Lisens per kjerne eller sokkel?


Anbefalte innlegg

Det er jo ikke teit å ta lisens pr cpu i servermiljøer... Dette gjør at "små" aktører med lavare krav og færre cpu'er kan få billigere software i forhold til de store med større krav (og med mer penger).

 

Skulle alle betalt likt måtte prisen vært skrudd så mye opp at veldig mange ikke hadde hatt råd... (noe som ville ført til tap av salg, og ENDA dyrere priser).

 

For vanlige private pc'er er saken en helt annen. Der bør en pc gå som en pc... men nå er det som regel bare servere og noen avanserte arbeidstasjoner som bruker software som har lisens per kjerne/sokkel vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke teit å ta lisens pr cpu i servermiljøer... Dette gjør at "små" aktører med lavare krav og færre cpu'er kan få billigere software i forhold til de store med større krav (og med mer penger).

 

Skulle alle betalt likt måtte prisen vært skrudd så mye opp at veldig mange ikke hadde hatt råd... (noe som ville ført til tap av salg, og ENDA dyrere priser).

Tror fortjenesten i bedriftsmarkedet ikke akkurat er dårlig med tanke på de prisene de tar der. Det koster det samme å utvikle softwaren for 2 eller 32 prosessorer og det bør gjenspeiles i prisen spør du meg. Istedenfor å skru opp prisen for alle kunne de vel kuttet litt i den store avansen sin.

Lenke til kommentar
Tror fortjenesten i bedriftsmarkedet ikke akkurat er dårlig med tanke på de prisene de tar der. Det koster det samme å utvikle softwaren for 2 eller 32 prosessorer og det bør gjenspeiles i prisen spør du meg. Istedenfor å skru opp prisen for alle kunne de vel kuttet litt i den store avansen sin.

Med den retorikken kan du jo si at det koster det samme å utvikle software for 1 bruker som for 1000 brukere. Kostnaden vil være den samme uansett hvor mange som bruker programmet, men firmaet vil jo gjerne tjene penger det og. Poenget er jo som nevnt tidligere at de som f.eks kjører en server for 10 000 brukere skal betale mer enn de som kjører en server for 50. Det er jo ikke annet enn rimelig?

Lenke til kommentar
Tror fortjenesten i bedriftsmarkedet ikke akkurat er dårlig med tanke på de prisene de tar der. Det koster det samme å utvikle softwaren for 2 eller 32 prosessorer og det bør gjenspeiles i prisen spør du meg. Istedenfor å skru opp prisen for alle kunne de vel kuttet litt i den store avansen sin.

Med den retorikken kan du jo si at det koster det samme å utvikle software for 1 bruker som for 1000 brukere. Kostnaden vil være den samme uansett hvor mange som bruker programmet, men firmaet vil jo gjerne tjene penger det og. Poenget er jo som nevnt tidligere at de som f.eks kjører en server for 10 000 brukere skal betale mer enn de som kjører en server for 50. Det er jo ikke annet enn rimelig?

Antall brukere gir iallefall et mer logisk lisenssystem enn antall prosessorer når det gjelder enkelte programmer, lisenser på antall CPU'er er tatt helt fra blå himmel. Kostnaden for utvikling er den samme om 1 eller 1000 brukere bruker programmet selvsagt og hva er problemet med det? En programvareutvikler gidder ikke lage et program for kun en bedrift om den ikke får godt betalt for det.

 

Jeg ser argumentene om at antall samtidige brukere, prosessorer og antall lisensadvokater skal bestemme prisen på softwaren, men jeg er ikke enig pga. det ikke har noen logisk forbindelse til utviklingskostnadene. Lisenskostnadene fordeles pr server lisensene selges til, punktum. Hvis mange kjøper produktet så blir lisensen billig, hvis få kjøper det så blir det dyrt. Er det riktig at de som har bruk for mye prosessorkraft skal betale mer for samme software som de som har bruk for lite prosessorkraft, når de bruker eksakt samme produkt? Det blir jo høl i huet spør du meg.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
fatter egentlig ikke at ytelse på maskinen skal ha noe med hva du skal betale for programmet

 

blir som om en med ferrari må betale mer for bensinen enn en med lada

I servermarkedet gir det mening. Da er mer ytelse ensbetydende med flere brukere.

 

Det blir nesten som å ta høyere bompengeavgift eller fergeavgift på busser enn på personbiler. Det er jo litt logisk.

 

Eksemplet med ferrari vs. lada henger ikke på greip. Det er ikke snakk om å ha høyere lisensavgifter på en Pentium4 3GHz en på en PentiumII 300MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...