Gå til innhold

RAM forvirring: Dual Pack Kit.....


Jarlandre

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare en helt vanlig fyr som ikke har altfor mye greie på PC dette her med RAM.

 

I hovedkortet er det forskjellige slots for forskjellige typer RAM. Noen for duoble-sided og noen for single-sided? Hva er egentlig det? Har dette med disse "Dual Pack Kit'ene" man selger? Eller kan en enkelt ram-brikke være double-sided.

 

Jeg har selv 2 stk 512MB Crucial brikker,men kjøpte de ikke sammen. Vil det si at de ikke fungerer som et "kit". Har hørt at det skal være bedre med 2 x 512 enn med 1 x 1024.

 

HJELP :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du 939, eller Intel sine systemer, så er 2X512 MB å foretrekke. Nå har også prisen på 2X1024 falt dramatisk i det siste.

 

Du sier ikke hvilke crucialbrikker du har, men er det BallistiX du har, så er det topp rambrikker. Disse får du da ikke kjøpt i Twinpakke. Jeg har forresten selv disse brikkene, og de fungerer finfint.

 

Dobbel og enkelsided ram. Kan jo være jeg tar litt feil her.

512 har dobbelsided, mens 256 har single-sidded.

Lenke til kommentar

Single-sided: IC'er (svarte brikker) på ene siden av RAM-brikken (som oftest 256 MB og nedover).

Double-sided: IC'er (svarte brikker) på begge sider av RAM-brikken (som oftest 512 MB og oppover).

 

Men 2*512 MB kan du utnytte dual-channel-funksjonen (hvis du har det på ditt system), og dermed få litt mer minnebåndbredde. Noe som igjen fører til økt ytelse.

 

Såkalte "Dual-kit" er først og fremst et markedsføringstriks for å få deg til å betale noen hundrelapper mer enn strengt tatt nødvendig. I "dual-kit" ligger det at du får to brikker som skal være testet for å kunne fungere sammen.

Dette betyr ikke at brikker som ikke er såkalte "dual-kit" ikke fungerer sammen!

Du kan nesten garantert bruke dine brikker sammen i dual-channel.

Lenke til kommentar
Nå har også prisen på 2X1024 falt dramatisk i det siste.

Det har det så til de grader også. Se bare på denne prishistorikken for Corsair TWINX2048-3200C2. Dette er et av de raskeste 2x1024 MB minnesettene som fins på markedet. De er spesifisert til 2-3-3-6 på Intel-plattformen. Men jeg klarer glatt 2-3-2-5 (har en P4-maskin).

 

Edit: jeg foretrekker dual-pack fordi da er jeg sikker på at jeg får brikker som garantert går sammen. Corsair tester hvert minnepar for å forvisse seg om at brikkene passer sammen. De blir pakket umiddelbart etterpå.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men 2*512 MB kan du utnytte dual-channel-funksjonen (hvis du har det på ditt system), og dermed få litt mer minnebåndbredde. Noe som igjen fører til økt ytelse.

Men hva er den praktiske forskjellen paa single-sided og double sided? Kan begge typer brukes i dual-channel funksjonen ?

 

Til slutt, et sikkert dumt sporsmal , men:

DDR-DIMM = Double Sided ?

SD-Ram = Single Sided ?

 

Er jeg helt paa jordet her ???

Lenke til kommentar
Men 2*512 MB kan du utnytte dual-channel-funksjonen (hvis du har det på ditt system), og dermed få litt mer minnebåndbredde. Noe som igjen fører til økt ytelse.

Men hva er den praktiske forskjellen paa single-sided og double sided? Kan begge typer brukes i dual-channel funksjonen ?

 

Til slutt, et sikkert dumt sporsmal , men:

DDR-DIMM = Double Sided ?

SD-Ram = Single Sided ?

 

Er jeg helt paa jordet her ???

Ja, både double-sided og single-sided kan brukes i dual-channel-oppsett, men jeg tror ikke de kan kjøre dual-channel hvis du blander dem. Hvis du blander dem vil de kjøre i single-channel, som er nesten like bra.

 

Til slutt:

RAM = Random Access Memory.

 

DDR = Double Data Rate: Vil si at det kan sendes eller mottas data to ganger pr. klokke (Hz).

 

DIMM = Dual Inline Memory Module: Formfaktoren på slottypen. Det er denne som gjelder på nyere desktopmaskiner med DDR(1)-RAM.

 

SD RAM = Synchronous Dynamic Random Access Memory. Den grunnleggende RAM-teknologien som brukes i dag. DDR kommer på toppen av denne (DDR SDRAM).

Den gamle typen SDRAM ble bare kalt SDRAM, dagens RAM er DDR SDRAM, men mange sløyfer SD og skriver bare DDR RAM.

 

Du er ute etter RAM med spesifikasjonene: DDR SDRAM og DDR-DIMM.

Lenke til kommentar
I hovedkortet er det forskjellige slots for forskjellige typer RAM.

Som du kanskje forstår stemmer ikke det. Har du et hovedkort med støtte for DDR SDRAM (ofte bare kalt DDR), så passer de i alle slottene.

 

Hør på Endre, han sier mye riktig :thumbup:

 

Kan jo også legge til at når du skal kjøre dual-channel (for bedre minnebåndbredde) så må man ofte plassere brikkene i bestemte slotter for å få dette til å fungere. Det er som regel DIMM 1 og 3(hvis det er 4 totalt), men det står alltid i manualen til hovedkortet.

Lenke til kommentar
I hovedkortet er det forskjellige slots for forskjellige typer RAM.

Som du kanskje forstår stemmer ikke det. Har du et hovedkort med støtte for DDR SDRAM (ofte bare kalt DDR), så passer de i alle slottene.

 

Hør på Endre, han sier mye riktig :thumbup:

 

Kan jo også legge til at når du skal kjøre dual-channel (for bedre minnebåndbredde) så må man ofte plassere brikkene i bestemte slotter for å få dette til å fungere. Det er som regel DIMM 1 og 3(hvis det er 4 totalt), men det står alltid i manualen til hovedkortet.

Hehe...

Det var det jeg mente med "forskjellige slots".... Ikke helt paa nett her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...