Gå til innhold

Hjelp til å finne riktig motstand til leds.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Kjøpte 5stk Ultrablå leds på clasern som jeg skal bruke i en vifte av/på styring. Ledsa er 3,3volt.

Jeg trenger hjelp til å finne riktig motstand. Jeg har lest den Sticky tråden og funnet ut dette: 12v-3,3v=8,7v = 8,7v/0,03a=290Ohm.

Det jeg da trenger hjelp til er å finne fargekoden til denne motstanderen siden vi har noen hjemme, men pappa kan ikke det fargekode sytemet.

:)

Endret av Kissa4ever
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor mange ringer med farger er det på de du har da?

må vite det hvis en skal kunne gi rett svar, må også vite hvilken serie motstandene er fra, ikke sikkert at du har en på 290 ohm i den serien, og hvis du vet hvilken toleranse det er på de så er det enda enklere...

hvis E12 serie (har ikke 290 ohm, velger nærmeste større motstand) med 5% toleranse, 4 ringer: oransje - oransje - brun - gull

som gir 330 ohm -> 26 mA til LEDet

Skrevet

Hmm, de du har ser ut til å være fra en annen serie... de har 6 ringer, mens tabellen kun er laga for de inntil 5 ringer.

Du har ikke tilgang på et ohmmeter da?

Skrevet
Du har ikke tilgang på et ohmmeter da?

Jo faktisk! fant faktisk et nå. Målte opp 290ohm og satte de sånn de skal være, men ledsa funka ikke... testa en leds på et 9,6v batteri og den svei seg godt ja.

Skrevet

Den du satte rett på batteriet har nok sagt takk og farvel ja :p Men de andre burde fungere (naturligvis så lenge resistoren har rett størrelse). Har vel passa på å sette de rett vei?

Skrevet

ja, trodde det. Har satt di rett ja, prøvd begge veier. Anode-katode. Begynner å lure på om alle har tatt kvelden. Siden flere av den kom det bare et litt rødt (skal være blått) glimt av før den slo seg av. Dette var da med motstandere.

Skrevet

Det du kan prøve, er å kjøre diodetest på multimeteret. Da får du opp hvilken spenning den trenger for å lede. Denne bør være rundt merkespenningen (litt under?). Dermed kan du finne ut om den leder begge veier, eller om det er brudd :)

Skrevet
Dioder som leder begge veier er nok ikke lenger noen diode nei ;) Du satte de ikke feil vei en gang? :innocent:

Desverre gjorde jeg det. Prøvde flere ganger fikk den ikke til å lyse. Ble så sur at jeg prøvde begge veier. :p

Så jeg nå nok bare kjøpe nye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...