Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor lanserer ADSL 2+ i Sverige. Hva med Norge?


Anbefalte innlegg

En fin liten sitering til dere som tror Telenor snakker sant når de sier at etterspørsel for større hastigheter ikke finnes på det norske markedet...

Kan godt tenkes at TN snakker sant hvis de snakker om sine Online-kunder, det er nok store forskjeller på kundemassen som velger Online og de som velger andre og bedre/raskere aktører.

Når man snakker om etterspørsel fra en bedrifts synsvinkel er det nødvendigvis alle potensielle kunder for den nye tjenesten. Ved å prøve å begrense dette 'markedet' på en slik måte blir ikke noe annet enn jug få å få frem et ønsket resultat som basis for ikke å bygge ut i så fall.

 

Dette høres egentlig veldig Telenor ut.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man snakker om etterspørsel fra en bedrifts synsvinkel er det nødvendigvis alle potensielle kunder for den nye tjenesten. Ved å prøve å begrense dette 'markedet' på en slik måte blir ikke noe annet enn jug få å få frem et ønsket resultat som basis for ikke å bygge ut i så fall.

 

Dette høres egentlig veldig Telenor ut.

Uansett vil Jara bygge ut ADSL2+ og da burde det bli tilgjengelig uansett om Online vil selge det eller ei. Men det skjer neppe før til høsten.

Lenke til kommentar

For det første, hva er jara?

Og for det andre så er det jo ganske selvforklarende at majoriteten som har behov for internett i norge ikke har bruk for store fiber linjer.

De fleste bruker internett til å surfe og skrive mail med.

Det som er en billig og effektiv løsning er for ISP'er som leverer internett via TV-Kabeln har store kapasiteter og kan levere hastigheter opp til 50-60mbit til kundene sine i teorien, det er vel det som er fremtiden for øyeblikket vil jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Du glemmer det viktigste, at hvis jeg kunne betalt det samme som i sverige for 100Mbit så hadde jeg gjort det i dag! Du unnlater å fortelle at i norge så koster det ca 10 ganger prisen av i Sverige.

De få som bor i sentrum av store nok byer til å få 100mbit, får dette til en pris som ISP taper store penger på. Bredbandsbolaget og stadsnettilbydere tjener inn penger på de som har lavere hastigheter og DSL.

 

Du sitter vel ikke seriøst og innbiller deg at det faktisk er mange som kan få 100mbit nettforbindelse i Sverige? Og du vet vel at de få som kan få det, kun har 100mbit til andre maskiner i ISPens eget nett?

 

Sverige er faktisk ikke et så stort paradis som mange later til å tro.

Lenke til kommentar
Du sitter vel ikke seriøst og innbiller deg at det faktisk er mange som kan få 100mbit nettforbindelse i Sverige? Og du vet vel at de få som kan få det, kun har 100mbit til andre maskiner i ISPens eget nett?

Mange later til å tro at hele Sverige er paradis når det gjelder billig og rask nettilgang. Høye hastigheter til gode priser finnes kun i storbyene, i mer spredte strøk er de ikke bedre stilt enn Norge.

 

Nå begynner det jo å bli ganske hyggelig i Norge og med UPC sin nylig annonserte 26Mbit/s til under tusenlappen - som selvfølgelig primært blir å finne i godt befolkede strøk og ikke over hele landet.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Det stemmer ikke helt. Det blir as we are speaking bygd(sånn cirka) ut ADSL 2 i Kviteseid kommune. Det er riktig nok kraftselskapet som bygger dt ut. Men det skal være opperativt til høsten.

Viser veldig godt det jeg prøver å få folk til å forstå når de skriker på Telenor. Det er fullt mulig for andre tilbydere å bygge ut selv, noe de også vil gjøre dersom markedet faktisk er tilstede.

Lenke til kommentar
Man kan jo rope til de andre leverandørene. Det er ingen som nekter dem å sette inn eget utstyr.

 

Hvorfor er det liksom helt greit at Telenor skal selge med store tap, mens andre leverandører bare skal komme diltende etter når Telenor har tatt kostnaden med å bygge ut. Ser ikke noen kjefte på f.eks. Tele2 for at de ikke tilbyr noe bedre enn de gjør. Hva med å kreve at Tele2, Bluecom og Catch bygger ut i hele landet med eget utstyr?

 

Hallo! Telenor var statlig før og er vel det litt nå. Telenor sitt nett ble bygd ut da telenor var statlig, Telenor fikk penger fra staten. De firmaene som driver med det her idag får ikke penger fra statenen får å legge nett overalt vettu.

 

Hadde ikke telenor hatt så høye priser ville ikke andre firmaer kunne tjent penger på det her. Setter telenor ned prisen går firmaene konkurs, og da får telenor monopol noe som ikke er lov.

 

Norge sin regler ødelegger for forbrukerne, ikke glem nordmenn må vernes mot alt mulig.

Lenke til kommentar
Du glemmer det viktigste, at hvis jeg kunne betalt det samme som i sverige for 100Mbit så hadde jeg gjort det i dag! Du unnlater å fortelle at i norge så koster det ca 10 ganger prisen av i Sverige.

De få som bor i sentrum av store nok byer til å få 100mbit, får dette til en pris som ISP taper store penger på. Bredbandsbolaget og stadsnettilbydere tjener inn penger på de som har lavere hastigheter og DSL.

 

Du sitter vel ikke seriøst og innbiller deg at det faktisk er mange som kan få 100mbit nettforbindelse i Sverige? Og du vet vel at de få som kan få det, kun har 100mbit til andre maskiner i ISPens eget nett?

 

Sverige er faktisk ikke et så stort paradis som mange later til å tro.

Jeg innbiller meg lite, jeg har f.eks en fetter som har 100Mbit for drøye 300 kroner i måneden i sverige (riktignok et backbonet på deling i borettlaget, men allikevel). Han fikk iallefall bra reelle hastigheter når jeg var hos han. Etter hans utsagn så var det generelt ganske mange aktører som tilbød utrolig mye bedre hastigheter og priser enn det som finnes her i Norge.

 

Mulig at isp'ene taper på det på kort sikt, men på lang sikt gjør de ikke det.

 

Husker jeg så en prisoversikt over bredbånd i hele Europa, norge kom ikke akkurat godt utav det, sverige hadde halv pris i snitt av det vi har i norge, så for meg virker det som et paradis.

Lenke til kommentar
Man kan jo rope til de andre leverandørene. Det er ingen som nekter dem å sette inn eget utstyr.

 

Hvorfor er det liksom helt greit at Telenor skal selge med store tap, mens andre leverandører bare skal komme diltende etter når Telenor har tatt kostnaden med å bygge ut. Ser ikke noen kjefte på f.eks. Tele2 for at de ikke tilbyr noe bedre enn de gjør. Hva med å kreve at Tele2, Bluecom og Catch bygger ut i hele landet med eget utstyr?

 

Hallo! Telenor var statlig før og er vel det litt nå. Telenor sitt nett ble bygd ut da telenor var statlig, Telenor fikk penger fra staten. De firmaene som driver med det her idag får ikke penger fra statenen får å legge nett overalt vettu.

 

Hadde ikke telenor hatt så høye priser ville ikke andre firmaer kunne tjent penger på det her. Setter telenor ned prisen går firmaene konkurs, og da får telenor monopol noe som ikke er lov.

 

Norge sin regler ødelegger for forbrukerne, ikke glem nordmenn må vernes mot alt mulig.

At Telenor sitt nett ble bygget ut med statsstøtte vet alle. Men de får ikke denne støtten for å bygge ut ADSL2+ eller fiber. Der må de bruke nøyaktig like mye penger som andre. Så hvorfor er det kun Telenor du mener skal tåle å tape haugevis av millioner mens andre bare skal snylte på det Telenor betaler?

 

Det er ikke snakk om at de andre må legge nett over hele landet. De trenger kun å betale for utstyret i sentralene selv. At de ikke gjør det betyr at de ikke tror de kan tjene penger på det. Akkurat som Telenor, må andre ISPer tjene penger for å overleve.

 

Ja, Telenor har høye priser for å unngå at de presser ut andre konkurrenter og får monopol. Dersom du hadde hatt økonomisk innsikt utover 7. klasse ville du visst hvorfor nettopp det tiltaket er bra for forbrukerne.

Lenke til kommentar
Jeg innbiller meg lite, jeg har f.eks en fetter som har 100Mbit for drøye 300 kroner i måneden i sverige (riktignok et backbonet på deling i borettlaget, men allikevel). Han fikk iallefall bra reelle hastigheter når jeg var hos han. Etter hans utsagn så var det generelt ganske mange aktører som tilbød utrolig mye bedre hastigheter og priser enn det som finnes her i Norge.

 

Mulig at isp'ene taper på det på kort sikt, men på lang sikt gjør de ikke det.

 

Husker jeg så en prisoversikt over bredbånd i hele Europa, norge kom ikke akkurat godt utav det, sverige hadde halv pris i snitt av det vi har i norge, så for meg virker det som et paradis.

100mbit har veldig begrenset dekning, de som har det får en trafikkgrense, og hastigheten ut på nettet blir som oftest satt til 10mbit. Som du selv sier, 100mbit var på backbone som deles på et borettslag.

 

Mange aktører tilbyr gode hastigheter til de som bor i de store byene. Selv bor jeg litt utenfor storbyen, og har 3000/1000 som raskeste tilbud, bygget ut av det lokale kraftselskapet. Slik er det for de fleste i Sverige. Det er faktisk de færreste som bor i blokk midt i sentrum av en storby.

Lenke til kommentar
QUOTE (XolFx @ 22/04/2005 : 12:20)

Norge sin regler ødelegger for forbrukerne, ikke glem nordmenn må vernes mot alt mulig. 

 

Hva mener du med dette igrunn?

 

agvg Norge har restreksjoner på alt som er. Det er som at vi forbrukere er for dumme til å tenke selv. Norge har avgifter på alt og hvis de ikke har det lager politikerne det, fordi vi er så dumme?

 

Du får en lett Yamaha 125cc til 16000-18000kr i Tyskland i Norge koster samme sykkel 45000kr, hvorfor? Er vi dumme?

 

Det hjelper ikke meg at staten bestemmer hva som er best for meg. Jeg er som vi vet for dum til å bruke pengene mine på det jeg vil. Jeg trenger hjelp til å bli "vernet" av staten, men imot hva? meg selv?

Lenke til kommentar
agvg Norge har restreksjoner på alt som er. Det er som at vi forbrukere er for dumme til å tenke selv. Norge har avgifter på alt og hvis de ikke har det lager politikerne det, fordi vi er så dumme?

 

Du får en lett Yamaha 125cc til 16000-18000kr i Tyskland i Norge koster samme sykkel 45000kr, hvorfor? Er vi dumme?

 

Det hjelper ikke meg at staten bestemmer hva som er best for meg. Jeg er som vi vet for dum til å bruke pengene mine på det jeg vil. Jeg trenger hjelp til å bli "vernet" av staten, men imot hva? meg selv?

Hva har miljø- og importavgifter med konkurranseregler å gjøre?

 

Telenor får ikke lov til å være billigst fordi de da fritt kan kjøre alle andre konkurrenter i grøfta. Dermed vil man sitte igjen med Telenor som eneleverandør av ISP-tjenester, altså et monopol. Og hva tror du skjer dersom et selskap får monopol? Tror du de da vil tenke på å være billige? De trenger jo ikke det, de kan kreve hva de vil. Monopol betyr at det ikke finnes noen konkurrenter. Altså ingen andre leverandører du kan velge.

 

Som sagt, dersom du hadde hatt økonomisk forståelse utover 7. klasse hadde du skjønt dette.

Lenke til kommentar
Norge har avgifter på alt og hvis de ikke har det lager politikerne det, fordi vi er så dumme?

Vel, man har hjernevasket nordmenn til og tro at vi må ha et enormt byråkrati og at dette er helt nødvendig for og være "verdens beste land", snart halve befolkningen lever på staten i form av pensjoner, trygdede eller er ansatte. Men det er ingen fare, det vil kollapse men en litt mer styrt reduksjon og økt satsning på forskning og eksportrettet industri hadde hvert og foretrekke. Dog er dette offtopic i og med alle land har slike regler som hindrer monopoldannelser fordi monopoler kun gavner eierene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...