Gå til innhold

WMA til MP3 (Ja, jeg har søkt...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skulle ha konvertet noen WMA-filer til MP3. Jeg har brukt søkefunksjonen, men resultatene kunne ikke hjelpe meg. Jeg fikk ikke til de programmene folk anbefalte... :hm:

Noen andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
http://www.micocosoft.com/audio-converter/ Ikke akkurat gratis, men men.

Hva er forskjellen(e) mellom WMA og MP3 egentlig?

Forskjellen er vel at WMA har en del sperrer og bruksrestriksjoner innebygd i formatet. Foruten det er WMA så og si lik mp3. Det sies imidlertid at kvaliteten på WMA filer holder enn høyere standard selv ved lav kbps enn hva tilfellet er med mp3-filer, så man kan derfor spare en del plass ved bruk av formatet.

Skrevet
Transcoding fører til tap av kvalitet, og bør unngås. (Men jeg skjønner godt at du ikke vil bruke WMA, det er avskyelige saker).

Det hjelper ikke kvalitetsmessig å f.eks. konvertere 128bit mp3 til 256bit, logisk nok.. Men dersom man velger å konvertere en wma -fil til en mp3 av lik kvalitet, så kan jeg ikke skjønne at det fører til noe kvalitets-tap. Iallefall ikke noe hørbart, det er iallefall min erfaring.

Skrevet
Transcoding fører til tap av kvalitet, og bør unngås. (Men jeg skjønner godt at du ikke vil bruke WMA, det er avskyelige saker).

Det hjelper ikke kvalitetsmessig å f.eks. konvertere 128bit mp3 til 256bit, logisk nok.. Men dersom man velger å konvertere en wma -fil til en mp3 av lik kvalitet, så kan jeg ikke skjønne at det fører til noe kvalitets-tap. Iallefall ikke noe hørbart, det er iallefall min erfaring.

Selvfølgelig fører det til kvalitetstap, det er lossy encoding!

Skrevet

Det hjelper ikke kvalitetsmessig å f.eks. konvertere 128bit mp3 til 256bit, logisk nok.. Men dersom man velger å konvertere en wma -fil til en mp3 av lik kvalitet, så kan jeg ikke skjønne at det fører til noe kvalitets-tap.

Prøv å gjenta det en rekke ganger, så ser du at hver såkalt transkoding fører til et kvalitetstap. Sagt på en annen måte, det blir lagt til støy for hver gang, og etter f.eks. 10 ganger er nok dette godt hørbart.

Alle såkalte lossy formater (mp3, wma, Ogg Vorbis, AAC, mpc...) legger til støy. Når du da vil kode om til et annet format, vil det enkoderen ser være originalen (typisk lyden på original CD'n) i tillegg til støyen som ble lagt til ved første gangs enkoding. Enkoderen klarer ikke skille mellom disse, og vil dermed også prøve å bevare støyen så godt den kan, akkurat som den vil for resten av lyden.

Støy er ikke lett å komprimere, siden det ofte kan være tilfeldig av natur, og tar derfor mye plass.

Dette vil også i praksis gjelde dersom du koder om fra f.eks. 128kbps mp3 til 320kbps mp3. Da vil faktisk den siste filen være dårligere enn den første.

Iallefall ikke noe hørbart, det er iallefall min erfaring.
Dette kan nok ofte være tilfellet, så en må nesten se an situasjonen. Hvis du kan spille av filene i sitt nåværende format, så behold dem slik, men er du nødt til å ha de over i et annet format, så må du bare leve med kvalitetstapet.

@miCro:

Det blir misvisende å si at "WMA så og si lik mp3". Det er to forskellige formater, der WMA er et lukket format som bare Microsoft vet hvordan fungerer. Riktignok brukes nok mange av de samme teknikkene, men sammenligningen din blir litt som å si at "engelsk" er så og si likt "norsk". Husk også å skille mellom Microsofts propaganda for sine egen produkter, og fakta. De har jo mer eller mindre klart å etablere det som en sannhet at 64kbps wma tilsvarer 128kbps mp3. Det er nok ikke helt slik ting er i virkeligheten.

Results of Multiformat at 128kbps public Listening Test

Roberto's public listening tests page

Skrevet
@miCro:

Det blir misvisende å si at "WMA så og si lik mp3". Det er to forskellige formater, der WMA er et lukket format som bare Microsoft vet hvordan fungerer. Riktignok brukes nok mange av de samme teknikkene, men sammenligningen din blir litt som å si at "engelsk" er så og si likt "norsk". Husk også å skille mellom Microsofts propaganda for sine egen produkter, og fakta. De har jo mer eller mindre klart å etablere det som en sannhet at 64kbps wma tilsvarer 128kbps mp3. Det er nok ikke helt slik ting er i virkeligheten.

Ok. Jeg kan ikke så mye om WMA, så jeg definerte formatet på google. Innlegget mitt er basert på det jeg fant der, og om det var feilaktig informasjon jeg skrev beklager jeg det.

Skrevet (endret)
Du bør søke bedre.

Jeg fant ganske 3 topicer med svar, og et par andre som sikkert inneholder svar på spørsmålet ditt:

http://forum.hardware.no/index.php?s=&act=...nd+konvertering

Du bør lese bedre.

Jeg har brukt søkefunksjonen, men resultatene kunne ikke hjelpe meg. Jeg fikk ikke til de programmene folk anbefalte...

Anyway, takker for gode innspill. Skal prøve meg fram i morgen. :)

Endret av tor_erik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...