Gå til innhold

Chess sitt problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chess har etter min mening et stort problem.

 

Dem har ikke noe unikt untatt prisene. Derfor har ikke kundene noe insentiv til å bli hos Chess hvis andre operatører har lavere priser. Heldigvis for Chess sin del har de nå skapt lojalitet ved på Chess King.

 

Både Telenor og Netcom har unike posisjoner i markedet.

 

Telenor : Står for forskning og utvikling

Netcom : Best tilbud mot bedriftsmarkedet

 

Mens Chess bare konkurrerer på pris

Jeg synes ikke dette resonnmentet virker så veldig fornuftig. Et selskap trenger ikke nødvendigvis være "unikt" for å overleve i markedet. Det er to generelle strategier en markedsaktør kan velge (eller en kombinasjon av dem): Differensieringsstrategi eller prislederstrategi.

 

En differensieringsstrategi innebærer kort sagt at produktene til selskapet har egenskaper som kunder er villige til å betale mer for. Det kan vel stilles spørsmål om folk er villige til å betale mer for at Telenor står for FoU. Telenor har iallfall mistet mange kunder siden det ble konkurranse på telemarkedet.

 

En prislederstrategi innebærer at produktene er så billige at kundene foretrekker dem.

 

Hvor mange kunder hver aktør greier å tiltrekke seg avhenger blant annet av kundenes preferanser og generelle karakteristika ved produktet. Det er f.eks. begrensede muligheter for å differensiere generiske produkt som strøm og bensin. Det samme gjelder til dels mobil kommunikasjon. En stor del av markedet (eks. bedriftskunder og andre med spesielle behov) trenger kun selve kommunikasjonstjenesten - ikke tilleggstjenester som er med på å differensiere produktet

 

Du argumenterer for at det er et problem for Chess at de har valgt en prislederstrategi. Dette er forsåvidt riktig dersom de ikke klarer å holde de laveste eller tilnærmet laveste prisene på lang sikt, men for en prisleder vil det ikke være nødvendig å ha noe "unik" bortsett fra prisene. Chess er ikke billigst for øyeblikket, men det kan ikke dermed konkluderes med at Chess vil få problemer med prislederstrategien da dette må ses over tid.

 

Jeg vil heller tro at differensieringsaktørene Telenor og NetCom på sikt kan få problemer dersom de ikke klarer å holde lave nok priser på et relativt generisk produkt som mobilkommunikasjon.

Lenke til kommentar
(...) hvor riktig er det '

evt å la kundene betale for egen forskning??

Kundene betaler alltid for kommersielle selskap sin FoU-virksomhet med mindre de har offentlig støtte. Dette er rimelig da FoU-virksomheten til lønnsomme selskaper kommer kundene til gode gjennom nye produkter som kundene kjøper. Poenget er at FoU ofte er nødvendig for å trekke kunder, og dersom selskapet lykkes med dette gjennom FoU så er det jo kundene som 'velger' å betale for selskapenes FoU-satsing. Forutsetningen her er et frikonkurransemarked med mange aktører.

Lenke til kommentar
Telenor : Står for forskning og utvikling

:!: right...

Hjelp meg å peke på hvvilke nye tjenester CHess/Talkmore andre lavprisabonnenter har vært med å få frem, og i hvilken grad disse selskapene har bidratt til en rask kommersialisering av disse nyvinningene.

 

Når sant skal sies vil jeg anta at det er Telenor som står for store deler av innovasjonen i telekom-markedet i Norge, og store deler av infrastrukturen. Ikke dermed sagt at alle bør velge disse, forbrukere står jo frit til å velge. Men uten Telenor tror jeg det ville vært begrenset med forskning og utvikling.

 

Hvor mange ingeniører tror dere er ansatt i Chess som en sammenlikning ?

Lenke til kommentar
Chess har etter min mening et stort problem.

 

Dem har ikke noe unikt untatt prisene.  Derfor har ikke kundene noe insentiv til å bli hos Chess hvis andre operatører har lavere priser. Heldigvis for Chess sin del har de nå skapt lojalitet ved på Chess King.

 

Både Telenor og Netcom har unike posisjoner i markedet.

 

Telenor : Står for forskning og utvikling

Netcom : Best tilbud mot bedriftsmarkedet

 

Mens Chess bare konkurrerer på pris

Jeg synes ikke dette resonnmentet virker så veldig fornuftig. Et selskap trenger ikke nødvendigvis være "unikt" for å overleve i markedet. Det er to generelle strategier en markedsaktør kan velge (eller en kombinasjon av dem): Differensieringsstrategi eller prislederstrategi.

 

En differensieringsstrategi innebærer kort sagt at produktene til selskapet har egenskaper som kunder er villige til å betale mer for. Det kan vel stilles spørsmål om folk er villige til å betale mer for at Telenor står for FoU. Telenor har iallfall mistet mange kunder siden det ble konkurranse på telemarkedet.

 

En prislederstrategi innebærer at produktene er så billige at kundene foretrekker dem.

 

Hvor mange kunder hver aktør greier å tiltrekke seg avhenger blant annet av kundenes preferanser og generelle karakteristika ved produktet. Det er f.eks. begrensede muligheter for å differensiere generiske produkt som strøm og bensin. Det samme gjelder til dels mobil kommunikasjon. En stor del av markedet (eks. bedriftskunder og andre med spesielle behov) trenger kun selve kommunikasjonstjenesten - ikke tilleggstjenester som er med på å differensiere produktet

 

Du argumenterer for at det er et problem for Chess at de har valgt en prislederstrategi. Dette er forsåvidt riktig dersom de ikke klarer å holde de laveste eller tilnærmet laveste prisene på lang sikt, men for en prisleder vil det ikke være nødvendig å ha noe "unik" bortsett fra prisene. Chess er ikke billigst for øyeblikket, men det kan ikke dermed konkluderes med at Chess vil få problemer med prislederstrategien da dette må ses over tid.

 

Jeg vil heller tro at differensieringsaktørene Telenor og NetCom på sikt kan få problemer dersom de ikke klarer å holde lave nok priser på et relativt generisk produkt som mobilkommunikasjon.

Jeg ser for meg at du går på Handelshøyskolen i Bergen, og vi kan gjerne ta en diskusjon på dette hvis du orker. Uansett finns det flere typer strategi enn kostnadsleder og differensieringsstrategi. Men at dette er de to grunntypene skal jeg si meg enig i.

Det går jo bare på kvalitet/kostnad, uansett er jo målet å skape merverdier for kundene, og da helst gjennom varige konkurransefortrinn. Kan ikke se at Chess har noe varig konkurransefortrinn i forhold til prisene sine. Det eneste må være hvis de har en helt annen kostnadsstruktur enn konkurrentene. Noe jeg antar at de har, i og med at de virker til å ha en mye dårligere service enn de andre aktørene.

Lenke til kommentar
Chess-gutta håper vel på å få enda mer "gratis"reklame i Autofil og sånn nå som sjefen har kjøpt seg to av de råere bilene man kan få tak i. Jan Erik Larsen har jo allerede blitt lovt prøveturer så.

 

Ballongferden med Richard Branson vil han vel også få litt omtale på. Mitt inntrykk av Chess er at de har en pr. kåt sjef, og det er stort sett det.

Mitt inntrykk av Chess, er at de har en sjef som er flink til å tjene penger på å senke mine mobilutgifter :)

Lenke til kommentar
Mener å huske de gjorde det best av operatørene ja.

 

Grunnen er nok at de færreste noengang har noe som helst kontakt med Chess utenom fakturaene som blir utsendt.

 

Det er faktisk ikke helt sant. Vet ikke hvordan det er med telefonsupport, tror ikke jeg har ringt dit noengang, men 2 ganger har jeg sendt inn en mail med spørsmål til Chess Kundeservice, og begge gangene har jeg fått svar på dagen.

Så de 2 gangene du har kontaktet dem, gjør deg til de flste og ikke de færreste?

Lenke til kommentar

poenget her er at JAAA selvfølgelig betaler kundene en viss del for innovasjon og utvikling osv osv

Telenor har stort sett RADERT den avdelingen sin slik at nyskapning og utvikling er et minimumsprioritert område for dem

 

men kan ikke se at de senker prisene til sluttbruker av den grunn noe de BURDE :thumbup:

Lenke til kommentar

"Connect" må være et av de mest håpløse abonnement i markedet....

Hjalp min søster nylig, å flytte fra det....til "move"...

Må være kun for å melke kundene, at chess opprettholder det og ikke underetter kundene om bedre tilbud.

Synd chess har forlatt strategien om å være prisledende....

Lenke til kommentar

chess er jo en bedrift som alle andre.

 

hvorfor skal ikke de få lov til å tjene penger?

 

hvorfor skal telenor sette ned prisene når kundene allikevel holder seg hos dem?

 

en bedrift har én hovedoppgave og det er å få investorenes penger til å yngle. både chess og telenor gjør således en god jobb.

Lenke til kommentar
Telenor : Står for forskning og utvikling

:!: right...

Hjelp meg å peke på hvvilke nye tjenester CHess/Talkmore andre lavprisabonnenter har vært med å få frem, og i hvilken grad disse selskapene har bidratt til en rask kommersialisering av disse nyvinningene.

 

Når sant skal sies vil jeg anta at det er Telenor som står for store deler av innovasjonen i telekom-markedet i Norge, og store deler av infrastrukturen. Ikke dermed sagt at alle bør velge disse, forbrukere står jo frit til å velge. Men uten Telenor tror jeg det ville vært begrenset med forskning og utvikling.

 

Hvor mange ingeniører tror dere er ansatt i Chess som en sammenlikning ?

Eg sa vel ikkje at det er andre selskap som driv meir forskning og utvikling enn Telenor, og eg sa heller ikkje at Chess er ein innovator.

 

Poenget var at Telenor har desimert forskningsavdelinga si, og ingeniørane i Telenor driv stort sett med planlegging og utrulling av innkjøpt teknologi. Det er svært lite forskning og utvikling av _ny_ teknologi.

 

Det er vel og å strekke det langt å seie at Telenor er først ute med innovasjonar. ISDN var i stor grad rekna som ein død teknologi da Telenor fann ut at dei kunne tene pengar på det i Noreg. Breiband frå Telenor kom etter at kabelselskapa hadde gjort det ei stund, og aktørar som Bredbåndsfabrikken satsa hardt ei stund. IP-telefoni kom frå Telenor for litt sida, etter at Telio og andre nærma seg 100000 kundar. Og det skulle ikkje forundra meg om vi framleis satt med NMT om ikkje NetCom hadde fått GSM-konsesjon tidleg på nittitalet.

 

Men Telenor skal ha for at det dei lanserer er godt utprøvd og meir problemfritt enn det konkurrentane kan levere.

Lenke til kommentar
Teleruin :

Mener å huske de gjorde det best av operatørene ja.

 

Grunnen er nok at de færreste noengang har noe som helst kontakt med Chess utenom fakturaene som blir utsendt. 

 

 

Det er faktisk ikke helt sant. Vet ikke hvordan det er med telefonsupport, tror ikke jeg har ringt dit noengang, men 2 ganger har jeg sendt inn en mail med spørsmål til Chess Kundeservice, og begge gangene har jeg fått svar på dagen.

 

Så de 2 gangene du har kontaktet dem, gjør deg til de flste og ikke de færreste?

 

Sier bare det at min erfaring tilsier at de har en kundeservice som fungerer.

Og hvis man henvender seg f.eks via mail isteden for å ringe, så er min erfaring at de svarer i løpet av dagen. ( Dette er et tips til de som trenger kontakt med dem )

 

Siden det funket fint for meg begge gangene regner jeg med at det gjelder for alle, og ikke at det bare er min e-mailadresse som ser så tilltrekkende ut at kundebehandelerene plukker ut den ifra mengden.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd :D

 

Mine venner er fornøyd :D

 

 

Rett nok er det slik at noen få andre opperatører akkurat nå er billigere, men man har ingen garanti for at de vil være billigere det neste året og da er det mye pes og penger å betale 300 kroner for å bytte (beholde nummeret)

 

 

Chess har overtid vist at det billigste abonnementet er blant topp 5. Bra nok for meg.

 

Sjekker chess.no hver 3 mnd for å se om man kan bytte til et enda rimeligere abonnement.

 

Man trenger ikke å være billigst så lenge man er billig og bra. Tregheten i markedet er enormt stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...