Gå til innhold

garanti på dell pc?


HPS

Anbefalte innlegg

har en dell inspiron 8600 som eg no skal selge.. laptopen er 1 år gammal... har hatt 1 års "idiot" garanti.. dvs at de fikser/erstatter pcen hvis den skulle gå i golvet eller eg sølte noe på den osv osv osv.. men no er det gått et år... noen som vet om det er 1 eller 2 års "normal" garanti? hvis det bare er 1 år.. har man ingen rettigheter hvis noe skulle skje? harddisk som ble ødlagt eller skjermen eller noe?

 

er vel meningen at en laptop skal vare i mer enn 1 år..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som vil si? :-)

 

ifølge en mail eg fikk fra dell (som ikke var så lett å forstå..) så virka det ikke som det var noe slags garanti på den lenger..

 

når eg skal selge den no på qxl.. ka bør eg då skrive under garanti? skriver eg ingen garanti så får eg garantert ikke solgt den.. ihvertfall ikke for det eg vil ha..

Lenke til kommentar

Garanti er per definisjon rettigheter utover de lovpålagte rettighetene som kjøpsloven gir. Det er derfor helt rett som dell sier at det ikke er noen garanti på maskinen etter at et år har gått.

 

Kjøpsloven gjelder, og den gir deg 5 års reklamasjon på produkter som bør tåle normal bruk i mer enn 2 år, og 2 års reklamasjon på produkter som ikke er ment å vare fult så lenge.

 

De fleste vill nok være enige med at en bærbar er ment å vare i vesentlig mer enn 2 år, og derfor har 5 års reklamasjon. Er jo ikke alltid produsentene er enig, så det kan hende dell vill påstå at det bare er snakk om 2 år, men mindre enn 2 år er det garantert ikke.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Når man skal kjøpe PC fra dell får man fire valg på "servicepakke."

-1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

-basis pakke: 3 års service neste arbeidsdag support og 30 dagers online multimedia undervisning

-Standard pakke: basis og cover against accidents og 30 dagers online Security undervisning

-Premium pakke: Standard og tyveridekning for Notebooks og 30 dagers Microsoft® Office®

 

Det første alternativet er det billigste (med en margin på 3000kr), dvs det koster ingenting. Men er det en garanti? Er det en slik garanti at hvis man er uheldig og søler noe på PCen, så er de det første året tilbøyelige til å komme og hente PCen og fikse den gratis?

 

Hva med hvis man oppgraderer PCen (setter inn ekstra minne, for eks.)? Vil garantien da gjelde? Hvis ikke, har man fortsatt reklamasjonsrett på PCen? Man har jo ikke åpnet PCen fullstendig, bare luka til minneplassene.

 

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene. Jeg har prøvd å få svar på dem lenge, uten hell.

Lenke til kommentar

vel , jeg har en 8600. med 1 år. (1.7, wuxga,BT etc)

 

1 uke etter levering opplevde jeg lysproblemer, mailet dell. Maskinen ble hentet opp og levert tilbake innen 6 arb dager med ny skjerm.

 

I påsken, noen mnd etter at 1 års garantien var utgått ville jeg bytte dvd brenneren, siden den kun brente på 2.4. Og kun DVD+r selv etter uoffisiell firmware.

 

Snakket med dell, og de kunne sende NEC brenner som jeg viste kunne flashes til å brenne DVD-r også. (noe den gjør bra)

 

Brenneren kom på døra av infocare etter 15 timer uten kostnad.

 

Men du må nevne forbrukerkjøpsloven hos dell, 5 år.

 

Dell er bygd opp slik at deler er enkelt å skifte, bytte av harddisk, minne, wlan påvirker ikke garanti\reklamasjon.

 

Har selv byttet disse deler og solgt dem videre, uten at oppgraderingen kostet så mye. Men reklamasjonen gjelder ikke på dem, siden de nå har skiftet eier. Servicetaggen følger kun maskinen.

 

garantien gjelder ikke ved 1 års ved "brussøl", men 3 års (3000kr) inkl skadeforsikring

 

Hvis en må levere inn maskinen, skal en ta ut de oppgraderte delene. Ellers vil de bli byttet med de delene den var levert med.

 

det er vel alt jeg kan komme på.

 

Er fornøyd med min 8600. blir vel en oppgradering når et annet familiemedlem skal ha bærbar, muligens 9300.

 

edit..

 

åja ved salg må en informere dell om skifte av servicetag eier, ellers blir du den "Offisielle" eieren, selv etter salget.

Endret av EG-s
Lenke til kommentar
Uansett hva Dell sier, forbrukerkjøpsloven gjelder alltid. De kan ikke si at det ikke er noen form for garanti på den PC'en.

Garantien gjelder ikke lenger etter ett år dersom det er den pakken man har valgt. Men du har allikevel reklamasjonsretten.

 

Forbrukerkjøpsloven omhandler reklamasjonsrett, ikke garanti.

Lenke til kommentar

reklamasjon/garanti går jo litt på det samme..

 

hvis HD´en svikter etter 1.5 år er det vel en reklamasjons sak? den er skal jo vare mye lenger....

 

er noe annet hvis tastaturet plutselig ikke fungerer som det skal... det kan jo ha sine grunner :-)

 

MAO.. skjer det noe med laptopen så kan man bruke reklamasjonsretten right? hvis det som er ødelagt ikke er pga brukerfeil osv og det er meningen at det skal vare noen år.

Lenke til kommentar

Går jo ut på mye det samme - men garanti er noe utover reklamasjonsretten.

 

Dvs garanti er noe som dekker mer enn reklamasjonsretten ville gjort - så hvis han skriver på qxl at maskinen har garanti så lover han at det er noe mer enn vanlig reklamasjonsrett som gjelder.

 

Brussøl dekkes nok ikke av reklamasjonsrett :)

Lenke til kommentar

hadde sendt mail 2 steder hos dell.. hos den ene fikk eg bare beskjed om at det ikke var noe garanti etter 1 år.. (spørsmålet mitt var om eg hadde noen rettigheter hvis noe røk etter 1 år.. ) han sa ikke noe om reklamasjonsrett...

 

men fikk i dag en mail fra dell (en annen avdeling) om at det kun var 1 års garanti, men at man har reklamasjonsrett etter det i følge norsk lov. så då er jo alt greit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...