Gå til innhold

"uninstall" av apache.....


Anbefalte innlegg

ok, jeg var litt ivrig når jeg skulle installere apache.... har tenkt å bruke den sammen med php/mySql. men var så ivrig at jeg installerte apache uten å ha lest så mye først, jeg pakket den ut, make og make install..... så var det bare å få php og mySql på plass. så ser jeg at de på en eller annen måte skal installeres sammen (rettere sagt : configureres sammen).

 

er det en måte for meg å avinstallere apache på for å begynne på scratch igjen ?? eller skal jeg installere på oppå ?? eller er det noe annet lurt jeg kan gjøre ??

 

systemet skal bestå av rh7.2, apache 1.3.26, php 4-2-1 og mySql 3.23.49.. ser det greit ut ?? skal bare brukes til hobbybruk her hjemme bak brannmur.

 

foreløpig har jeg bare installert apache (etter installasjons guiden).

 

har sett på HOWTOs, men kunne ikke finne noe om avinstallerting. det var ikke noe på forumet heller(så jeg fant)

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-07 18:39, christt skrev:

Du trenger ikke å avinstallere Apache.

Det du nå trenger er å installere PHP, husk å få med alle nødvendige '--opsjoner' som du ønsker.

Installer så mysql.


Til slutt må du konfigurere Apache til å jobbe mot PHP, det gjøres ved å editere httpd.conf.


 

ok, det var bare det at jeg så en kondig av apache som var slik :

./configure --prefix=/usr/local/apache

--enable-module=rewrite --enable-shared=rewrite

--enable-module=so

 

forstod det slik at rewrite'en var grei å ha med..

 

takk for hjelpen :smile:

 

men generellt : er det noen "uninstall" på linux - er ganske fersk.

 

får vel laste med siste mySql...

 

[ Denne Melding var redigert av: bjorngb på 2002-07-07 19:12 ]

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke endrer --prefix så kan du bare kjøre apache installasjonen på nytt. Den overskriver...

Tipper forøverig at den legger filene i /usr/local/apache, så da kan du sikkert slette den katalogen også om du virkelig syns det er nødvendig...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 21:15, nesquik skrev:

Så lenge du ikke endrer --prefix så kan du bare kjøre apache installasjonen på nytt. Den overskriver...

Tipper forøverig at den legger filene i /usr/local/apache, så da kan du sikkert slette den katalogen også om du virkelig syns det er nødvendig...


 

stemmer det, filene blir lagt i /usr/local/apache...

 

det var dette jeg lurte på i utgangspunktet - takk. på n måte ligner det på gamle dos-verden... hvis filene ikke er det - så er programmet avinstallert :wink: ikke masse tull i registry... men blir det ikke skrevet i filer rundt forbi i systemet når en installerer en pakke/program ??

Lenke til kommentar

Veldig avhengig av hva du installerer og hvordan.

For apachen er det veldig enkelt med at --prefix'en bestemmer at den katalogen som du setter skal være root'a. Dvs at du mest sansynligvis har bin/ conf/ logs/ osv under den katalogen. Dermed er det veldig enkelt å kvitte seg med det. (Hvis det skulle være ønskelig)

Men hvis du for eksempel setter at configdir skal være annen plass, logger ilag med resten av systemloggene, osv, så blir det fort litt problemer med å renske systemet.

 

Er endel "uninstallerings" pakker/programmer/rutiner ute på web'en å finne, er bare å søke =)

 

Vanlig rekkefølge jeg installerer de nevte verktøyene i: mysqld, php og til sist apache.

(Kjører bestandig php som modul, kompilert inni apache).

 

-Dante

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-07 23:47, bjorngb skrev:


det var dette jeg lurte på i utgangspunktet - takk. på n måte ligner det på gamle dos-verden... hvis filene ikke er det - så er programmet avinstallert :wink: ikke masse tull i registry... men blir det ikke skrevet i filer rundt forbi i systemet når en installerer en pakke/program ??


Linux er langt ryddigere enn Windows på dette området ja. Men generelt finnes det også programmer/pakker som kan legge filer litt rundt omkring, så det blir likevel ikke helt DOS.

 

Bruker du et pakkesystem som .rpm eller .deb er det en sentral database over pakker og tilhørende filer på systemet ditt, og du kan slette en hvilken som helst pakke med én kommando. Dette er stort sett gjort på et blunk, altså ikke noe kronglete uninstall-greier som man har i windos (som ikke så rent sjelden ikke funker heller)

 

Det finnes heldigvis ikke noe register i Linux. Globale konfigurasjonsfiler ligger stort sett under /etc eller i en underkatalog av denne. Brukernes egne konfigurasjonsfiler (som typisk overrider de globale hvis brukeren har lagd egne) ligger alle på brukerns hjemmeområde, vanligvis en skjult fil ".programnavn" eller hvis det er flere filer så er det en skjult katalog.

Lenke til kommentar

Hva med å bruke .rpm's til å installere alt dette. Det er fristende å kompilere fra source, men når du ikke har lest docs, så kan det oppstå problemer. Alt du trenger å gjøre er å installere siste apache .rpm, siste mysql .rpm og siste php-mysql .rpm og du er i gang :grin:

Lenke til kommentar

USE THE SOURCE, TUX!

*huske poster jeg så en gang*

 

Du har mye mer kontroll over sourcen. Forøverig er ikke Linux programmer lagd for avinstallasjon, men de fleste configure script tar en --prefix= ting. Desverre bruker mange /usr som default prefix, da kan det bli rot om du installerer ting du ikke vil ha.

 

Forøverig er det rpm -e... hvertfall ifølge man sidene mine, dog jeg har ikke brukt rpm stort (ikke siden mandrake herpa rpm databasen min for noen år siden).

 

Det med at det ikke er registry og greier er sant, og er en stor fordel. Alt lagres i tekstfiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...