Gå til innhold

Netlimiter i et system med telefon og pcer.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann.

Jeg har to pcer og en telefon (bruker IP-telefoni) koblet til en ruter. Etter vi fikk oss IP-telefoni har ikke ting gått helt greit. Når man ringer opplever man enten at personen man ringer eller man selv sliter med å motta signaler. Jeg ringte telio, selskapet som leverer tjenesten hos oss, og de forklarte meg at jeg burde reservere omtrent 80-100 kB/s til telefonen. Det skulle visstnok være alt den trengte. Jeg skaffet meg programmet Netlimiter (www.netlimiter.com) og forsøkte å fikse sakene. Ny som jeg er på dette området forstod jeg ikke mye. Vi har en internetlinje på 750/150 kB/s. Maskin nummer to (altså ikke den jeg bruker) brukes så å si aldri, og er umulig å bruke samtidig som telefonen er i bruk, da sitting der fyller opp hele plassen. Dermed tenkte jeg at jeg kunne prøve å bare sette en limiter på min maskin, og at resten av båndbredden automatisk ville bli reservert til resten av nettverket.

Jeg gikk inn på sonen (i Netlimiter) som het "my computer". "Knuts Data", stod det. Det høres riktig ut. Jeg satte incoming-limiten (innlinje) på 650 og outgoing-limiten på 75 (jeg vet ikke om telefonen krever noe av utlinja, men jeg gjetter det). Jeg sjekket at benevningen var kB/s. Så trodde jeg saken var biff. Men det var den ikke. Telefonproblemet er ikke det minste forbedret. Har jeg oppe et program som krever masse båndbredde (som azureus) er det så å si umulig for mottakeren å høre meg.

Hva bør jeg gjøre?

Edit: Når jeg tester linja på ITavisen får jeg også mer enn 650.

Endret av dodraugen2k

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...