Gå til innhold

Hjelp til installasjon av Fedora

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Installerte Fedora nå, på en tom partisjon på en IDE-disk. Problemet er at jeg har en S-ATA-disk til OS-disk. (HK: Asus A8V Deluxe) Hovedkortet har ikke native drivere til denne disken, slik at jeg av en eller annen merkelig grunn var nødt til å koble disken til Raid-kontrolleren for å kunne installere windows.

Etter jeg installerte Fedora på den tomme partisjonen på IDE-disken kommer det ikke opp noen oppstartsmeny, dvs. jeg får ikke muligheten til å starte Fedora. På grunn av at jeg har OS-disk på Raid-kontrolleren (eneste måten jeg fikk den til å finne disken under installasjonen av windows.... beklagligvis) så får jeg ikke valget om å boote fra IDE-disken heller i BIOS. Kan kun velge S-ATA-diskene, samt DVD-RAM/ROM (har to S-ATA-disker, én til OS og en lagerdisk).

Hvordan kan jeg fikse dette? Har jo ikke brukt linuxen enda, så en reistallasjon gjør ikke noe. Men, jeg vil ikke partisjonere OS-disken min. Den skal helst stå urørt. Vil ikke installere Linux på den. Må jeg velge /root (eller /boot, husker ikke) på OS-disken min for å få dette til å virke? Er livredd for å miste data på OS-disken.

Alle specs på maskinen finner dere i profilen.

Setter pris på alle svar! Er rimelig fersk på Linux :)

Endret av Pitbullo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som kan hjelpe??

Kan jo ta kortversjonen. /root (eller /boot) som man må velge under installasjonen, denne skal ligge på bootdisken?? Hvis jeg velger OS-disken min til dette, så vil ikke jeg miste noe av det som ligger på den?

Skrevet

Bare nevner det: linux skal finne den sata disken uten trøbbel, også under install (90% sikkert) - men det er ikke sierrt at den kan startes fra dersom ikke hovedkortet finner den...

Prøvd en BIOS-oppdatering?

Skrevet (endret)

Linux finner alle diskene, og BIOS finner den også. Problemet er bare at jeg ikke kan velge IDE-disken som boot-enhet....

Får installert Linux på partisjonen jeg ønsker, det er bare at jeg ikke får starta det. Maskinen går rett i windows, uten å spøre meg først :(

Har nyeste BIOS også...

EDIT:

Prøvde på nytt nå, og valgte at bootloader skulle installeres på systemdisken. Gikk ikke dette heller. Ser ut som om jeg må partisjonere systemdisken og installere der :(

Endret av Pitbullo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...