Gå til innhold

TEST: Dell Latitude X1: Musestille lettvekter


Anbefalte innlegg

Jeg mottok X1'en på onsdag (11/5) etter å ha ventet siden 24/4. Da maskinen omsider gikk i produksjon fikk jeg den levert på døra neste formiddag! Mao burde det gå lynkjapt hvis de har dem på lager.

 

Etter å ha brukt maskinen masse i tre dager har jeg begynt å gjøre meg opp en mening om den. Størrelsen er helt genial! :thumbup: Jeg kan drasse den med meg overalt og kan bruke den komfortabelt selv om jeg ikke har noe underlag å sette den fra meg på. Den veier såpass lite at den lett kan hvile på det ene benet mitt f.eks. Meget plasseringsvennlig! Skjermen er også akkurat passe stor og det hjelper voldsomt med den ekstra skjermplassen man får fordi det er en bredskjerm. Tastene er veldig gode å skrive på, og de er så stille som de kan få blitt. Maskinen er også så godt som lydløs! (Ikke helt, men jeg kommer tilbake til det).

 

Den eneste skuffelsen var skjermkvaliteten. :( Her virker det som Dell har spart inn penger. Det er en relativt kraftig lyslekkasje langs hele den nederste kanten som synes spesielt godt på mørke bakgrunner. Forøvrig er skjermen rimelig lyssterk men kontrasten er ganske dårlig. Svart er mer mørkegrått, fargene er heller livløse og det er vanskelig å skille mindre nyanser fra hverandre. Jeg har f.eks. problemer med å se forskjell på lysebrunt og lysegrått. Skjermen egner seg således mindre godt til bilder og film etter min mening, selv om maskinen i seg selv er kraftig nok. Den vertikale innfallsvinkelen er også for liten. Jeg trenger ikke bevege hodet mye opp eller ned før bildet begynner å bli utvasket i motsatt ende. Spesielt blir tekst i nederste kant (ved lyslekkasjen) fort utydelig. Dermed må jeg småjustere på skjermen rett som det er. Faktisk klarer jeg ikke å finne en vinkel der bildet er helt bra både oppe og nede, men må gå for et kompromiss. Det er merkelig at de ikke har klart å lage et uniformt bilde på en så liten skjerm. Den horisontale innfallsvinkelen er derimot upåklagelig. Faktisk blir bildet betydelig bedre når jeg roterer skjermen 90 grader. Fargene blir straks klarere og mer livlige. Prøv selv! Jeg hadde faktisk foretrukket bildet slik.

 

Skjermen er heller ikke god nok til utendørsbruk i sol slik jeg fryktet. Det er anstrengende å lese hva som står der. Det blir straks lettere i skyggen og når det er overskyet; fargene er håpløse men tekst går greit nok. Et annet problem i sol er total mangel på vifte. Maskinen har ikke noen måte å kjøle seg ned på! Etter å ha sittet i sollyset en stund oppdaget jeg at Windows XP klistremerket på bunnen av maskinen (under harddisken) hadde begynt å smelte! Jeg hadde imidlertid hatt maskinen på fanget hele tiden og hadde ikke merket noe til varmen selv. Skummelt!

 

Det må sies at jeg har sammenliknet maskinen side ved side med en Fujitsu-Siemens P7010 og den skjermen er helt fantastisk. Utrolig kontrast og farger! Det er en fryd å jobbe med bilder og se på film på den, innfallsvinkelen er ekstrem, og den egner seg betydelig bedre til utendørs bruk. Skulle virkelig ønske Dell hadde brukt den Samsung skjermen som satt i Q30'en de lisensierte. Den brukte liknende reflektiv teknologi som P7010'en, som forøvrig er den beste bærbare skjermen jeg har sett (men i minste laget med sine 10"). Slik sett er nok ikke X1'en sin skjerm dårlig i seg selv, men den blekner i forhold til P7010'en.

 

Som jeg nevnte over er ikke maskinen helt lydløs. Når den ikke jobber lager den en konstant, høyfrekvent hvining. Lyden er riktignok svak men plagsom når det er stille (f.eks. på natten og om morgenen), særlig fordi maskinen ikke har noen viftestøy som kan overdøve lyden. Det høres ut som elektrisk støy, ikke mekanisk (altså ikke harddisken), og lyden forsvinner straks CPU'en får nok å gjøre. Jeg sitter imidlertid og skriver mye i relativ stillhet og da hviler CPU'en mesteparten av tiden slik at hviningen blir slitsom. Faktisk hadde en svak viftelyd vært å foretrekke i stedet, da den ikke er så høyfrekvent og gjennomtrengende. Antakelig et luksusproblem, men jeg har litt høyfrekvent øresus fra før og lyden går på samme frekvens slik at den effekten forsterkes. Forunderlig nok la jeg ikke så godt merke til lyden før jeg hadde vært ute med maskinen, og håper ikke det skjedde noe pga varmen.

 

Jeg skal fortsette å bruke maskinen flittig og har ikke bestemt meg for om jeg vil beholde den ennå. Personlig syns jeg maskinen er helt konge bortsett fra skjermen. Mulig det er flisespikkeri, men etter å ha sett de nye reflektive skjermene er det vanskelig å gå tilbake. Antakelig er skjermen grei nok til mitt bruk men P7010'en sin skjerm er langt mer behagelig, ikke minst utendørs. Til gjengjeld er skjermen det eneste jeg foretrekker med den. :) Jeg må også få en slutt på den hviningen hvis jeg skal kunne fortsette å nyte å bruke maskinen i stillhet.

 

Edit: Roet ned litt på superlativene og la til noen linjer info.

Endret av kimildur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg funnet ut hva som lager den høyfrekvente lyden: det er den trådløse nettverksenheten. Straks jeg skrur av den forsvinner støyen. Nettverkskortet er av typen Intel Pro Wireless 2200BG. Etter å ha søkt litt på nettet fant jeg ut at andre også har opplevd støy fra dette kortet, men at det ikke er vanlig. Antakelig skyldes det dårlig isolering av noen komponenter eller ledninger inne i maskinen. Siden lyden tydeligvis ikke skal være der skal jeg kontakte Dell og se hva de kan få gjort med det.

 

Jeg er forøvrig interessert i å høre om andre her har opplevd det samme problemet. Og om andre med X1 har tilsvarende lyslekkasje på skjermen. Den tråden her virker ikke voldsomt aktiv dog. ;)

Lenke til kommentar

Cornel: Grattis med ny maskin! Nå er jeg spent på hva du synes om den. :)

 

Batteriet som sto i min var fulladet når jeg fikk maskinen. Det ekstra batteriet jeg hadde kjøpt var på ca 50%, som visstnok er gunstig for å motvirke aldringseffekten ved lagring. Lithium-ion batterier trenger ikke å lades på noen spesiell måte, heller ikke første gangen, fordi de ikke har noen "hukommelse". Det står mer om batterier her: www.batteryuniversity.com

 

Forøvrig kontaktet jeg Dell angående hviningen som X1'en min lager, og de så det best å bare bytte hele hovedkortet. Derfor dukker det opp en tekniker en av de nærmeste dagene. Dell virker veldig greie sånn sett. ;)

 

Jeg digger tastene på X1'en altså. Akkurat passe store, veldig god respons og plassert der de bør være. F.eks. er piltastene og page up og down samlet helt nede i det høyre hjørnet slik at jeg kan gripe rundt maskinen med høyre hånd og holde den opp mens jeg navigerer med tommelen. Ypperlig for å lene seg tilbake og lese dokumenter :thumbup:. Med det minste batteriet blir vekta omtrent som en bok, så det går greit å sitte og lese uten underlag. En annen ting jeg har merket er at thumbpad'en er smal nok til at jeg aldri kommer borti med håndflatene.

Lenke til kommentar

Hmm.. eg lot den stå i ca 1.5 time før eg starta den!

 

Joda, den er liten og søt! Den er jo ikkje meir enn halve størrelsen av den gamle laptopen eg hadde (ecs 556) og bare 1/3 av vekta!.

Eg liker den.

 

Tastaturet var veldig godt til og være så lite og kompakt, og knappne var bra plassert.

Husker første gangen eg skriev på g556'en min, og eg tenkte at dette går aldri bra, men det gjorde jo det etter ei kort tid.

Det samme er det nok med dette tastaturet, laptop tastatur trenger du litt tilvenning til faktisk.

 

Det som hadde vore litt praktisk var og skaffa seg ei bluetooth mus, slik at man slapp og putte noke extra ledninger i x1'en for at den skulle funke, ikkje det at musepaden var dårlig, den var jo knall digg.

 

Det stemmer det du seier om skjermen, den har litt kraftig bakgrunnslys nederst.

Eg har ingen lyder av min, den er heilt stille.

 

Eg skal i allefall beholde min!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Fant en Servicemanual til Dell Latitude X1.. greit å ha hvis du skal oppgradere minnet på den selv. Eller bytte trådløskortet som er i den.

Servicemanual

Det ser ut til at Dell har fjernet Servicemanualen fra websidene

Prøv eventuelt denne lenken i stedet

PS. Det kan hjelpe å slette informasjonskapsler før du åpner siden med manualen. virker som om dell bruker informasjonskapsler for å holde styr på hvilket land du er fra.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Ja og sånn btw.. jeg bestilte en X1 selv i dag. Nå har jeg gått i 3-4 mnd og vurdert forskjellige alternativer før jeg fant ut at X1 var det beste alternativet for meg. jeg har behov for en lett og liten bærbar som har bra ytelse i forhold til pris. Selvfølgelig er prisen litt høy, men det er den verdt. valgte å bestille den med 256Mb minne og så sette inn 1024 Mb brikke selv. Den bestilte jeg fra komplett for ca 1200kr.. og sparte dermed ca 2500kr.. det er grei timebetaling det. Bestilte den kl 08.. nå er den ferdiglaget og klar til å sendes.. så jeg håper at jeg har den iløpet av neste uke. Noen som vet hvem Dell bruker som transportør og hvor lang tid de pleier å bruke?

 

Glede seg :w00t:

Lenke til kommentar
valgte å bestille den med 256Mb minne og så sette inn 1024 Mb brikke selv.

Jeg vurderer sterkt å gjøre akkurat det samme som deg. Kunne du tenke deg å fortelle om ram-innstallasjonen gikk smertefritt når du er ferdig? Hvilken ram-brikke bestilte du?

 

Så lurer jeg også veldig på hvor høy oppløsning X1 klarer på ekstern skjerm. Noen som vet?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått den enda.. begynner å bli litt utålmodig nå :p men gleder meg som en unge..

 

Det er rimelig enkelt å sette inn eget minne på den. Først fjerner du skruene til tastaturet. keyboar3.jpg

 

Så løfter du tastaturet opp, og løsner kabelen som den er festet med til hovekortet.

keyboaa5.jpg

 

Fjern så dekselet som ligger over minneslotten.

upgraa20.jpg

 

Sett så minnebrikken inn i det ledige sporet.

upgrade6.jpg

 

Minnetypen jeg kjøpte var: Crucial DDR2 SO-DIMM 1024MB CL3 Non-ECC,1.8V,128Mx64,200p DDR2 PC2-3200. Den skal passe glimrende i den pcen. Kommer til å komme med mer info om hvordan det gikk når jeg har fått den og har prøvd det. Skal også sjekke hvilken oppløsning jeg klare å få på ekstern skjerm. :thumbup:

Lenke til kommentar

Fikk den i dag.. var en hyggelig mann fra UPS som ringt og sa at han hadde en pakke til meg. Siden jeg var på jobb når han ringte så fikk jeg den levert der i stedet.. Var som jul og nyttår på en gang å få den.. Den var enda mindre en jeg hadde sett den for meg. Jeg ble utrolig imponert over hvor pen den var å se på også, det er bedre å se den i virkeligheten enn på bilder. Og det er ikke ofte at virkeligheten er bedre en bildene, men slik er det med Dell Latitude X1. Fikk lekt litt med den på jobb og det var nok en del andre som også kunne tenke seg en ultraportabel pc.. Fikk hvertfall et par "wow".. Og det er akkurat det den er, WOW! :love:

 

Det var heller ikke så vanskelig å sette i mer minne til den. Det er en enkel operasjon, du skrur ut 7 skruer, fjerner et tastatur og en del av kjøleløsningen til pcen. Så setter du minnebrikken inn og fester alt i motsatt rekkefølge. Tok meg 5 min og det var vel verdt det.

 

Som en konklusjon på det hele så må jeg nok si at jeg tipper dette er et av de beste kjøpene jeg har gjort. Det er en av de stiligste bærbare pcen på markedet nå til denne prisen. Du får en bærbar som virkelig er bærbar og ikke slepbar. Det er også positivt at du med det ekstra batteriet kan holde den gående en hel skoledag uten å lade den. Så til alle som vurderer å kjøpe seg ultraportabel. Du kan slutte å lete.. Du har funnet den du leter etter. :thumbup:

 

PS: klarer 1600x1200 på ekstern skjerm.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
PS: klarer 1600x1200 på ekstern skjerm.

5384754[/snapback]

Har du testet den på høyere oppløsning? f.eks. 1920x1200 ? Det er nemlig oppgitt at GMA900 skal klare 1920x1200 med 16 millioner farger.

 

Hvordan yter maskinen i filmavspilling? Hvordan yter prosessoren i forhold til stasjonære maskiner?

 

Kunne noen f.eks. kjøre en SuperPI test med 1million desimaler og poste resultatet her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den er glimrende til videoavspilling.. Siden skjermen er Widescreen så passer den nesten helt optimalt til avspilling av DVD filmer i 16:9. Den har heller ingen problemer med DivX eller Xvid. Jeg tar en del buss til og fra jobb i helgene og da er det utrolig praktisk å ha med seg bærbar å sitte å se film på.

 

superpi4jt.jpg

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

Takk for SuperPI resultatet. :D

 

Har fått maskinen selv nå... den er jo helt utrolig.

 

Da jeg åpnet pakken, så lå det en ny pappekse på toppen. Denne fylte hele bredden og vidden i esken. Jeg antok med en gang at maskinen lå oppi denne esken, siden den veide litt. Under denne esken var det en knøttliten sølvgrå dings. Jeg tenkte med engang, "hva er dette da? Det må være DVD-brenneren. Den var jo ekstern."

 

- Men neida... det var maskinen. Det var som å løfte en tom melkekartong, selv om jeg faktisk trodde det var DVD-brenneren jeg løftet opp av esken.

 

Kan vel nevne at jeg har prøvd å spille av WMV hdtv 720p media med DD5.1 på maskinen og det var ingen problemer ~60% CPU-bruk.

 

Noen bilder av maskinen:

post-2313-1139509519_thumb.jpg

post-2313-1139509529_thumb.jpg

 

EDIT (9.2.):

Tenkte det også var verdt å nevne at maskinen ikke blir så varm som mange skal ha det til. Du blir ikke svett i fingrene av å skrive på den. Og den greier fint å vise 1920x1200 på en ekstern skjem. :)

 

Den musmatten som er på bildene er denne Everglide musmatten. Den har omtrent samme dybde og bredde som pc'n.

 

EDIT (22.4.):

Skriveleif.

Endret av Mental
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
PS: klarer 1600x1200 på ekstern skjerm.

5384754[/snapback]

Har du testet den på høyere oppløsning? f.eks. 1920x1200 ? Det er nemlig oppgitt at GMA900 skal klare 1920x1200 med 16 millioner farger.

 

Hvordan yter maskinen i filmavspilling? Hvordan yter prosessoren i forhold til stasjonære maskiner?

 

Kunne noen f.eks. kjøre en SuperPI test med 1million desimaler og poste resultatet her?

5488583[/snapback]

 

Kanskje litt seint svar men...

Har testa den på 1920x1200 og det funka fint.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...