Gå til innhold

Diaganose test av mp3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, du kan bruke en spektrumanalyse og se hvor mye av de øvre frekvensene du mister. Ellers er gode ører en fin ting, men er jo ikke noe harde fakta man kan banke i bordet med (med mindre man har for vane å klaske øra i bordet).

 

De fleste "wave editors" har spektrumanalyse, men jeg har enda ikke funnet en med en skikkelig god spektrumanalyser.

 

Dog, med SoundForge ser jeg at LAMEenc VBR0 ~ 256 kbit/s kutter frekvenser over 18,5-19,0 KHz og låter meget godt. Har sett mp3-filer som er kuttet helt nede i 14 KHz, og andre som ser veldig fine ut opp til 14-15 KHz hvor det da lengre opp på skalaen spriker veldig og "dabber av". Filer som spriker veldig mye i de høyere frekvensene hører jeg ofte "undervanns-effekten" på, slik som med mp3 ved 128 kbit eller lavere. Ikke akkurat hifi med andre ord. :hrm:

 

Edit:

 

Har laget en analyse med sammenligning av forskjellige bitrates med LAMEenc.

Klikk på bildet for stor version:

 

mp3-analysis-thumb.jpg

 

Selvfølgelig er det jo en total reduksjon over hele spektret, men fargene kan vise deg de 3 "hoved-stegene" i reduksjonen som gir den markante reduksjonen av lydkvaliteten.

Om du klikker HER kommer du til en side hvor komprimeringsteknikken for mp3 er veldig enkelt beskrevet.

 

PS. Måtte resample fila for 80 kbit/s til 44.1 KHz siden denne ikke ville høyere enn 32 KHz rett fra enkoderen. 32 KHz gir en topfrekvens på grafen ved 16 KHz som vil bli en "lure-graf" for de uvitende om at grafen har et kortere spekter. (16 Khz versus 22.05 KHz)

 

Håper dette er til noe nytte for deg!

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...