Gå til innhold

Kloning av disker


N_R

Anbefalte innlegg

Jeg kloner opp disker ganske regelmessig, men på en litt plundrete måte. Må skru ut diskene, klone de, og så montere de tilbake. Ønsker meg noe sånt som dette.

 

Norton Ghost (e.l.) på en bootable USB-disk, som kloner til/fra en server.... dette skal gå med Ghost har jeg lest, men man trenger kanskje noe Corporate Edition? Eller er det bare jeg som ikke får det til? Har bare 2001 versjonen forøvrig....

 

Ellers - andre tips til å få til dette på en praktisk måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ghost kan du enten brenne image på cd/dvd, eller du kan bare lagre det på hdd.

 

Går ut fra at du ikke har cd rom i serveren din siden du må ta ut diskene, så kanskje kjøpe deg en ekstern harddisk eller cd/dvd rom du kan boote fra hvis dette er noe du gjør så ofte.

denne er jo billig http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124232&cks=PRL

Men det krever jo at du kan boote serveren fra den ellers trenger du en floppy for å starte ghost pc-dos.

Så hiver du image på ett par cd-rw plater og kloner i vei og bruker platene igjen neste gang.

 

Du kan også klone over nettverk men husker ikke helt hvordan det var, og uansett må du boote serveren i dos mode.

Lenke til kommentar

Det er snakk om små pc'er utplassert i butikker, og de må klones når de oppgraderes eller bygges nye. Og å skru ut harddiskene begynner jeg å bli riiimelig lei av......

 

Ekstern DVD har jeg tenkt på (Imagene er 3,5 Gigg), men ikke funnet noe egnet som jeg VET Ghost støtter. For meg ser det ikke ut til at Ghost støtter rubbel og bit av brennere.... Dog skal vi over på Embedded snart, det vil vel hjelpe noe, kan kanskje bruke CD da. Ghost ser ut til å ha bra cd-brenner støtte.

 

Eneste alternativet slik jeg ser det er som sagt å boote med Ghost på en USB-disk, og klone til/fra en server. Men jeg lurer på om jeg trenger en annen versjon (corporate??) enn den jeg har... :)

Lenke til kommentar
Ellers - andre tips til å få til dette på en praktisk måte?

Siste versjon av Norton Ghost klarer på en eller annen merkelig måte å klone disken (inkl. OS) MENS det er i bruk. :wow:

 

Dvs, du trenger ikke å restarte en gang - bare start programmet og velg partisjon, og på svært kort tid er den ferdig. Det versta av alt er at OS'et fungerte knirkefritt når jeg la det inn på en annen disk.

Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg leste noe om det..... men tror det faktisk er gamle PowerQuest DriveImage faktisk, ser ut som Norton har kjøpt de opp.... Men litt av poenget forsvinner hvis jeg må installere progget på alle boksene! :-)

 

Men, jeg skal sjekke det ut, og krysser fingrene for at ting fungerer! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...