Gå til innhold

Har "ødelagt" FATen. Trenger hjelp fort!


Anbefalte innlegg

På min bærbare PC har jeg lenge hatt

- 1 FAT32 med WinME

- 1 FAT32 til andre filer

- 1 NTFS med WinXP

- 1 Linux-partisjon + SWAP

 

For en stund siden begynte det å bli problemer når jeg skulle kjøre PartitionMagic 7, for den bare krasjet hver gang. Det var på grunn av en eller annen feil som hadde oppstått i FATen i forbindelse med partisjonene. Jeg prøvde å fikse på det, men endte opp med å ikke få starta ett eneste OS slik maskina er nåe. Heldigvis, trodde jeg, hadde jeg ResqueDisk for PM, men når jeg kjører den, får jeg bare en feil med den "gode gamle" Abort/Retry/Ignore/Fail. Det vil si at jeg er ganske ille ute, for det vil være et ganske stort personlig tap å miste alt som ligger på diskene.

Så klart går det an å betale firmaer for å hente det ut, men jeg tviler på jeg har nok til å betale dem.

 

Er det noen som har opplevd noe lignende og kommet ut av det, eller er det ikke håp?

Hadde vært fint om noen kunne hjelpe. Jeg kommer ikke til å reformatere før jeg eventuelt er helt sikker på at alt håp er ute. (Kan eventuelt unnvære det som ligger på partisjonen med WinME, hvis det hjelper.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg booter med XP.

Linuxen har jeg faktisk aldri fått til å fungere, men på grunn av feilen med FATen har jeg ikke fått fjernet den.

 

Kunne jo prøve å reinstallere, men jeg er redd jeg overskriver det gamle da, for den finner ikke de gamle partisjonene i setupen til XP.

 

Skal legge meg nå, men kommer til å prøve mer i morgen.

Lenke til kommentar

Til [Hell stasjon] med alt sammen ... :wink:

 

Nå har jeg partisjonert harddisken på nytt, så nå er alt håp om å bevare noe borte.

 

Skal tro hvor mange arbeidstimer jeg har lagt ned de siste 8-10 åra, som på et øyeblikk ble borte. Det er alt fra hjemmesider, til bilder, til det meste annet jeg har vært borti. Vel, vel. Livet går videre ...

Opplevde en reell og uventet harddiskkræsj i februar '97, men da hadde jeg heldigvis det meste på disketter.

 

En ting som er sikkert, er at den maskina aldri mer skal komme i nærheten av Linux. Rett og slett fordi det var installasjonsprogrammet til Mandrake 8.1 som ødela alt til slutt.

Lenke til kommentar

Dumme meg har jo så klart ikke backup. Har tenkt på å brenne det ut på en CD mange ganger, men så langt kom jeg ikke. Det er til tross for at jeg faktisk har brenner på selve maskina.

 

Skal prøve å bruke EasyRecovery på deler av disken, men en del av den er allerede overskrevet av nye partisjoner.

 

Det eneste jeg har på maskina nå er Win98SE med RCTycoon på. Det er moro som holder flere uker, det.

Lenke til kommentar

For å få startet både windows og Linux må du installere Windows først og så Linux. Begge operativsystemer vil skrive sine oppstartsprogrammer til de første stripene på harddisken, men mens Linux skriver et program dit som lar deg velge hvilket OS som skal starte, skriver MSWin et program dit som bare starter Windows og skjuler Linux selv om det finnes på maskina.. (Terrorister..)

Lenke til kommentar

R-Studio er et program som rimelig greit kan finne frem filer fra ødelagte partisjoner, formaterte partisjoner, ødelagte RAID sett... og litt mere :smile: ...ikke ha noen forhåpning om og gjenoprette et helt system... men den skulle kunne finne frem dokumenter og slikt.

Lenke til kommentar

Jucas:

Kjenner til det. Jeg personlig liker Windows sitt best, så derfor prøvde jeg med å legge lilo på diskett for å starte det derfra, men det funka av en eller annen grunn ikke. Har ikke brydd meg noe mer med Linux siden da, fordi jeg egentlig bare prøvde det for å teste. Syns ikke X kan måle seg med Windows enda. Foretrekker XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...