Gå til innhold

Garanti på skjermkort etter vifte-bytte


frodd

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mitt 6800LE ble defekt, så jeg sendte det inn for å få erstatning.

Jeg hadde byttet vifte på korte (NV5), men den erstattet jeg selvsagt før kortet ble sendt inn. Da skal man etter det jeg har hørt få erstatning på garantien, men det er fortsatt spor etter kjølepasta på minnet under kjøleribbene. Et trent hardware-øye kan oppdage pastaen om det kikker etter.

 

Ryker garantien da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du monterer en annen GPU kjøler er garantien borte. Sånn er det bare. Men selvsagt, om du er flink og monterer på plass originalkjøleren før du RMA'er kortet, går det stort sett greit. De fleste webshoppene er stort sett greie og ha med og gjøre sånn sett.

Lenke til kommentar

Reglene er korte og greie: har du tuklet med produktet selv så har man egentlig ikke noe krav på garanti.

 

Men tror at de fleste data-webshopper vet at det finnes mye kompetent personell her ute i norge som vet hva man driver med og de ser om produktet er skadet på en annen måte enn å bare bytte kjølesystem forsiktig. Men de kan jo være vrange og si at dette er ikke garanti, men da mister dem kanskje en kunde og mest sannsynligvis så får de nok garanti på produktet fra produsentene når de sender saken videre. Ergo de er dekket ganske bra med minimalt med tap.

 

[Edit] DOHHH!!! (tar en Homer her), jaggu kom ikke noen før meg. ;)

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

ok, får håpe webshoppen er grei med meg..

men uansett, dette er jo en del som kan oppgraderes, og da sier forbrukerrådet at man ikke mister garanti... og vifter er vel å regne som en slitedel, og slitedeler skal jo kunne byttes!

 

eller hva?

Endret av frodd
Lenke til kommentar
ok, får håpe webshoppen er grei med meg..

men uansett, dette er jo en del som kan oppgraderes, og da sier forbrukerrådet at man ikke mister garanti... og vifter er vel å regne som en slitedel, og slitedeler skal jo kunne byttes!

 

eller hva?

Jepp. Hvis butikken "blir vanskelig" med deg, så kan du linke til forbrukerrådet sine sider om garanti/reklamasjon. Da glir de som regel etter. Har selv fått dette problemet, fikk en kort og kjapp mail om at garantien var utgått å ikke noe å gjøre med det, da la jeg linken inn i en ny mail å fikk positivt svar. Så lenge det er defekt harware å det kan bevises går det under reklamasjon som er 5 år i norge!

Lenke til kommentar
ok, får håpe webshoppen er grei med meg..

men uansett,  dette er jo en del som kan oppgraderes, og da sier forbrukerrådet at man ikke mister garanti... og vifter er vel å regne som en slitedel, og slitedeler skal jo kunne byttes!

 

eller hva?

Jepp. Hvis butikken "blir vanskelig" med deg, så kan du linke til forbrukerrådet sine sider om garanti/reklamasjon. Da glir de som regel etter. Har selv fått dette problemet, fikk en kort og kjapp mail om at garantien var utgått å ikke noe å gjøre med det, da la jeg linken inn i en ny mail å fikk positivt svar. Så lenge det er defekt harware å det kan bevises går det under reklamasjon som er 5 år i norge!

okok!

 

kunne du gitt meg den linken? :p

Lenke til kommentar

Kjøleren er en slitedel, ihvertfall i kulelageret.

 

At du har krav på å bytte dette selv, er ingen selvfølge. med mindre du har bevis for din kompetanse. Da er servicen du gjør som regel forsikret og hvis du "driter deg ut" så dekker forsikringa dette.

 

Kjøleren som kommer med skjermkort er som regel ikke ment til å kunne byttes (med forbehold fra enkelte produsenter). Dette er en slitedel, men kjøler kommer som regel fastmontert fra produsent, selv om det er en slitedel eller ikke.

 

Så garantien din hos produsenten av skjermkortet kan være røket, men delgarantien din kan fortsatt gjelde...

 

Eksempel(er):

 

Du kjøper en Packard Bell PC, du bestemmer deg for å oppgradere CPU på denne.

PB sier at hvis man åpner PC'en har du brutt garantien fra dem, men ikke fra delprodusentene. Du mister garantien fra PB altså, men ikke fra f.eks Intel, AMD, Samsung etc.

 

Har du knust kjerna ved festet av ny kjøler f.eks, så er det din skyld. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...