Gå til innhold

Server pc og varme?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm det skal "mye" til for å få pcen til å brenne... Hvis du ikke gjør det med vilje da...

Jeg har har en server oppe og går i 1år nå, og kankje hatt 3år++ hvis jeg ikke hadde byttet hardware og dill og dall på serveren. Har ikke hatt strømbrudd på mange år nå her jeg bor...

Så lenge du ikke har Q-TEC strømforsyning osv. så går det vel fint? ;)

Hvor mange watt strømforsyningen er spesifisert for har ingen ting med hvor mange den virkelig trekker. Du kan sette en dobbel 550 watt rendurant strømforsyning på et nano-ATX hovedkort med en flash-HDD og innebygget skjermkort og VIA C3 CPU, og det vil ikke trekke mer enn 50-60 watt (hvis man ser bort ifra at strømforsyningen i seg selv trekker litt strøm). Det vil ikke trekke 1100 watt som noen tror.

Jeg har også en server hos meg, og den består av et mikro-ATX HK, en P3 450 MHz CPU, to 5400 RPM HDD-er, og et PCI skjermkort. Ingen heftige saker med andre ord. Trekker ikke mye strøm. Men gjør jobben sin kjempeflott. I skrivende stund har den vært oppe i 42 dager, 21 timer og 42 minutter. Men nå merker jeg at jeg snart må skru litt igjen. Klarer ikke holde meg borte i mer enn litt over en måned før jeg finner tak i litt mer RAM eller en bedre HDD som jeg skal sette inn. Nå er målet mitt å ha den på til neste versjon av ClarkConnect kommer. Jeg kjører 3.0 nå, og skal ha den oppe til 3.1 kommer... Gleder med til det.

Bruker du 250W, så bruker du - 250W. At du har kapasitet til å dobble betyr ikke at du bruker det.

Mht brann ligger vel dette problemet først og fremst hos de som har problemer med å få bort "hybelkaninene" ;-). Å heve serveren 1 meter fra gulvet vil minke brannfaren betraktlig, enten det gjelder server eller vanlig PC. Men den beste løsningen er å bruke en skvett vann på gulvet en gang i blandt og fjerne det støvet som ligger der.

Å støvsuge PC'en en gang i mnd vil også være til god hjelp.

Forøvrig bruker jo ikke en "server" mer effekt enn en "PC". Det er i hovedsak CPU'en(e) som bruker strøm + diskene (om det er stor diskaktivitet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...