Gå til innhold

Trafikkregulering og prioritering med Linux-ruter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er litt usikker på hvor dette skal postes (kommer ann på hvilken løsning jeg må ha, Linux eller en hardware-ruter), så legger samme post i to kategorier. Hvis dette kan løses med Linux, svar på det her, hvis det er et nettverksspørsmål (anbefalinger av hardware ruter fx) svar på det i denne posten: Takk! :)

 

 

Jeg har en 2mbit på jobben, men veldig varierende trafikk. Pr i dag er løsningen å la alle slåss om båndbredden, men hvis vi plutselig får 10 ftp-tilkoblinger drukner det trafikken til webserveren vår..... Ønsker å prioritere trafikken på denne måten:

 

A) Trafikk inn og ut til webserveren. Dette er hoved-prioritet! Skal prioriteres foran absolutt alt annet.

B) VPN-tunnell mot en kunde. Her kommer trafikken i "bursts" små pakker på 5-20kb, men vi ønsker lavest mulig latency på denne trafikken.

C) VPN-trafikk til og fra kontoret. (MS VPN, L2TP)

D) Custom trafikk på en spesiell port, f.eks. 1234, som brukes til server-server trafikk.

E) Kunder som laster opp innhold til oss via FTP

F) All annen trafikk.....

 

Om litt kommer vi til å dele opp løsningen i minst to, kanskje tre ip'er. I så tilfelle ønsker jeg å fordele loaden med 2/3 på hovedip'en, og resten på de andre. Ved ingen trafikk på de to andre skal hovedip'en få full guff.

 

Lar dette seg gjøre? Hvordan? Har en Smoothwall 2.0 linux-boks som ruter, kan jeg kjøre noe muffens trafikkregulator på denne eller må jeg slenge på en ekstra boks som gjør det? (Bør jeg forøvrig bytte ut Smoothwallen med en annen Linux-ruter? Forslag her? )

 

Webtrafikk (A) som har høyest prioritet er igrunn det viktigste å regulere. Den ligger på en DMZ-sone, med eget subnett. Kan man kanskje rett og slett prioritere et subnett foran et annet, og løse det på den måten?

 

Hvis dette ikke går med Linux, (dvs, går gjør det nok, men på en enkel måte), hva foreslår dere av rutere som fikser denne jobben?

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Cisco PIX kan klare dette helt fint. Det er en firewall med VPN-server. Disse er derimot dyre, så alternativet er å sette sammen en billig maskin, som jeg ser du har her. Men for å få denne funksjonaliteten du etterspør her, kreves det et litt mer avansert operativsystem, som FreeBSD/OpenBSD. VPN i linux/BSD er forholdsvis vanskelig å sette opp, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

ettersom du har smoothwall så kan du som sagt innstalere superkernel 2.4.29 RC2 som du finner i homebrew på forumet deres og innstalere QOS 1.8 som du også finner i samme forum.Om dette er nok hos deg er litt vanskelig og si men du har muligheten og prioritere trafikk men så spesefikk som du etterspør er vel heller tvilsomt.

 

Anbefaler deg og spørre på de respektive innlegg om dette kan la seg gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg selv ideologisk på GNU/Linux-siden i verden, men jeg må ærlig innrømme at FreeBSD-baserte M0n0wall er et mesterverk! Vet ikke om den gjør alt du trenger, men jeg anbefaler en titt.

Kanskje dette er litt OT, men er det ikke litt dumt å velge side av ideologiske grunner hvis den siden ikke nødvendigvis er den beste til et spesifikt formål? Jeg for min del velger det som er best for meg, uansett hva slags plattform det er snakk om, ideologisk eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...