Gå til innhold

"Vanlig" digitalkamera med funksjon som speilref.?


Anbefalte innlegg

Hei!

Finst det eit "vanleg" digitalkamera som har tilnærma samme funksjonar som eit speilreflekskamera? Tenker spesielt på lukkaråpning, lukkartid, og så bortetter.

Tenker noko i ei prisklasse til 3000 kroner.

Det at kameraet har makro-funksjon og at ein kan bruke stativ hadde vore eit stort pluss. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt billigere:

 

Canon Powershot A510 (rundt 2000 kroner)

Canon Powershot A520 (rundt 2500?)

Canon Powershot A95 (Rundt 3000?)

 

Alle disse har alle manuelle muligheter som blender og lukker inkl. blenderprioritert og lukkerprioritert, samt helmanuelt og helautomatisk.

 

God bildekvalitet og god batterilevetid (spesielt A95 har fått mye skryt for disse to punktene. Noe klumpete pga. AA batterier, men gode å holde og allikevel i klassen "små kompakte". Makrofunksjon har de, og også mulighet til å sette på stativ. Finnes ikke mange kamera uten standardfeste for stativ om dagen :) Ellers har de 3x zoom, og skal du ha mer enn det blir kameraene mye større. Da kan Fuji S5500 eller Olympus C-7xx serien være alternativer (Vet ikke så mye om de manuelle mulighetene på disse, men det kan sikkert andre svare deg på, f.eks. Manskov hvis han titter innom denne tråden).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du bor, men mener jeg så et hp 945 (5 mp x8 o.zoom) til 1500 på computer city i sandvika(bærum). På papiret er kameraet helt rått til under 2500, men et minus er nok byggekvaliteten.

Uansett...et kjempekamera å ha i et år før du går løs på speilrefleksene :)

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor du bor, men mener jeg så et hp 945 (5 mp x8 o.zoom) til 1500 på computer city i sandvika(bærum).

5 megapixler og 8x zoom til 1500 kroner? Da hadde jeg holdt meg langt unna det kameraet. Bra på papiret, ja, men man kan jo lure på hvordan bildekvaliteten er på et slikt kamera når det selges så billig. Jo bedre spesifikasjoner for billigere pris, jo dårligere er kameraet også.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Vet ikke hvor du bor, men mener jeg så et hp 945 (5 mp x8 o.zoom) til 1500 på computer city i sandvika(bærum).

5 megapixler og 8x zoom til 1500 kroner? Da hadde jeg holdt meg langt unna det kameraet. Bra på papiret, ja, men man kan jo lure på hvordan bildekvaliteten er på et slikt kamera når det selges så billig. Jo bedre spesifikasjoner for billigere pris, jo dårligere er kameraet også.

Et HP kamera er noe av det siste jeg ville kjøpe. Men kameraet, HP 945, har faktisk fått en fullt brukbar test her på akam.no

Hvis Computercity Sandvika har kameraet til den prisen er det sikkert en utstillingsmodell. Computercity er ikke kjen for å "gi bort" varene sine.

Lenke til kommentar

Jada selgere elsker å markedsføre egne kameraer. Jeg driver selv mye med fotografering og har det Samsung v4 som jeg er utrolig fornøyd med har tatt ca 10000 bilder nå har bare hatt det et år. Det finnes fortsatt mange speilrefleks som må stille seg ved siden av dette! Nå er det kommet flere nye modeller, men dette hevder seg fortsatt godt oppe blandt digitale som koster opp til 8000 kr.

 

Jeg vil aldri forstå folk som betaler 2-4000 kr for et helautomatisk digitalkamera. Men men glad det ikke er mine penger. Mitt kostet 2995 kr for ett år siden. NB (prisene stiger ikke)

Lenke til kommentar
Jada selgere elsker å markedsføre egne kameraer. Jeg driver selv mye med fotografering og har det Samsung v4 som jeg er utrolig fornøyd med har tatt ca 10000 bilder nå har bare hatt det et år. Det finnes fortsatt mange speilrefleks som må stille seg ved siden av dette! Nå er det kommet flere nye modeller, men dette hevder seg fortsatt godt oppe blandt digitale som koster opp til 8000 kr.

 

Jeg vil aldri forstå folk som betaler 2-4000 kr for et helautomatisk digitalkamera. Men men glad det ikke er mine penger. Mitt kostet 2995 kr for ett år siden. NB (prisene stiger ikke)

Jeg er helt enig med deg, Samsung v4 er et godt kamera. Det har fått mange gode tester.

Men at det hevder seg blandt speilreflekser og digitalkameraer opp mott 8000 kroner, der tar du nok feil.

Sammenlign bilder tatt av steves digicam. Der vil du se at speilreflekser og kompaktkamerar til 8000 kroner har langt bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar
God bildekvalitet og god batterilevetid (spesielt A95 har fått mye skryt for disse to punktene. Noe klumpete pga. AA batterier, men gode å holde og allikevel i klassen "små kompakte". Makrofunksjon har de, og også mulighet til å sette på stativ. Finnes ikke mange kamera uten standardfeste for stativ om dagen  Ellers har de 3x zoom, og skal du ha mer enn det blir kameraene mye større. Da kan Fuji S5500 eller Olympus C-7xx serien være alternativer (Vet ikke så mye om de manuelle mulighetene på disse, men det kan sikkert andre svare deg på, f.eks. Manskov hvis han titter innom denne tråden).

 

Selvsagt titter han innom denne tråden..

Forøvrig heter han (vel..ehh..jeg) Manskow med "w" (ja, jeg er litt sår der).

Og ja, like selvsagt vil jeg jo da anbefale Olympus C700-serien. For tiden er det vel C-760, C-765 og C-770 som er aktuelle. Går du for den midtre, C-765, får du 4 megapixel, supermakro ned til 3 cm, samt ultrazoom på 10x optisk. Du sier at zoom ikke er så viktig, da kan du umulig ha fotografert særlig mye. Ønsket om zoom øker nemlig i takt med utbredelsen av fotointeressen. Det er nesten som med båteieres 3-fot-syke.

Det som er gildt med dette kameraet er at det til tross for den kraftige zoomen, er det minste ultrazoomkameraet på markedet. Faktisk er det mindre enn opptil flere kameraer med "kjerringzzom" (3x). Du har også fulle manuelle muligheter for såvel blender- som lukkertider, i tillegg til en del ferdige motivmoduser, bl.a. sport, portrett, landskap, natt, osv. Lukkertiden rekker fra 16 sek. til 1/1000 sek på mitt C-750, antar de nyere har tilsvarende. Et svært prisgunstig kamera, for tiden til under 2500 på billigste nettsjappe. Fortsatt mest-for-pengene-kamera hvis noen spør meg.

Og da kan Canon- og Nikon-klanene her slipe knivene......

Lenke til kommentar
Og ja, like selvsagt vil jeg jo da anbefale Olympus C700-serien. For tiden er det vel C-760, C-765 og C-770 som er aktuelle. Går du for den midtre, C-765, får du 4 megapixel, supermakro ned til 3 cm, samt ultrazoom på 10x optisk. Du sier at zoom ikke er så viktig, da kan du umulig ha fotografert særlig mye. Ønsket om zoom øker nemlig i takt med utbredelsen av fotointeressen. Det er nesten som med båteieres 3-fot-syke.

Det som er gildt med dette kameraet er at det til tross for den kraftige zoomen, er det minste ultrazoomkameraet på markedet. Du har også fulle manuelle muligheter for såvel blender- som lukkertider, i tillegg til en del ferdige motivmoduser, bl.a. sport, portrett, landskap, natt, osv. Lukkertiden rekker fra 16 sek. til 1/1000 sek på mitt C-750, antar de nyere har tilsvarende. Et svært prisgunstig kamera, for tiden til under 2500 på billigste nettsjappe. Fortsatt mest-for-pengene-kamera hvis noen spør meg.

Og da kan Canon- og Nikon-klanene her slipe knivene......

Hei!

Henger meg på Tronds anbefaling, hadde c750uz før jeg kjøpte speilrefleks. C7xx serien har alle mange manuelle og automatiske instillinger, noe skulle passe for enhver bruker. Minnekortene har vært kjent som dyre, men i det siste året har prisene falt og er sammenlignbare med andre kort.

 

:) Per

Lenke til kommentar
Henger meg på Tronds anbefaling, hadde c750uz før jeg kjøpte speilrefleks.

 

Det har vel ikke så mye i tråden å gjøre, men jeg stjeler noen linjer allikevel:

 

Per, jeg ser du har et D-70. Noe av det jeg savner fra min tid med analogt speilrefleks var fokusringen. En kollega av meg har Canon 300D, og forleden fikk jeg for første gang legge mine klamme hender på et digitalt speilrefleks. Det så jo i utgangspunktet gildt ut, og vekket gamle minner. Men da jeg kikket litt i det, og skulle forsøke meg på litt manuell fokusering var jo fokusringen helt usannsynlig tung å dra rundt. Jeg skjønner jo at det er hektet en motor til denne, men den burde jo allikevel være såpass lettdrevet at nettopp fokusering skulle være behagelig. Dette gikk så tungt og tregt at jeg synes det var vanskelig å finjustere.

Og da lurer jeg på om dette var spesielt for Canon, eller om såvel ditt som andre merker sliter med det samme?

En annen kollega som også sikler på speilrefleks hadde vært innom ei fotosjappe og fått klemme på både 300D og D-70, og sa at en kikk gjennom optisk søker viste himmelvid forskjell på de to. Han hevdet at d-70'n var særdeles mye klarere og lettlest mot motivet enn 300D. Er dette også din erfaring? Testet du flere merker før du bestemte deg?

Lenke til kommentar
Henger meg på Tronds anbefaling, hadde c750uz før jeg kjøpte speilrefleks.

 

Det har vel ikke så mye i tråden å gjøre, men jeg stjeler noen linjer allikevel:

 

Per, jeg ser du har et D-70. Noe av det jeg savner fra min tid med analogt speilrefleks var fokusringen. En kollega av meg har Canon 300D, og forleden fikk jeg for første gang legge mine klamme hender på et digitalt speilrefleks. Det så jo i utgangspunktet gildt ut, og vekket gamle minner. Men da jeg kikket litt i det, og skulle forsøke meg på litt manuell fokusering var jo fokusringen helt usannsynlig tung å dra rundt. Jeg skjønner jo at det er hektet en motor til denne, men den burde jo allikevel være såpass lettdrevet at nettopp fokusering skulle være behagelig. Dette gikk så tungt og tregt at jeg synes det var vanskelig å finjustere.

Og da lurer jeg på om dette var spesielt for Canon, eller om såvel ditt som andre merker sliter med det samme?

En annen kollega som også sikler på speilrefleks hadde vært innom ei fotosjappe og fått klemme på både 300D og D-70, og sa at en kikk gjennom optisk søker viste himmelvid forskjell på de to. Han hevdet at d-70'n var særdeles mye klarere og lettlest mot motivet enn 300D. Er dette også din erfaring? Testet du flere merker før du bestemte deg?

Hvis du slår bryteren på objektivet over fra autofocus til manuel fokus, da blir objektivet utrolig lett og fokusere.

 

Jeg har motsatt oppfatning av Nikon/Canon.

Sammenlignet Nikon D70, Canon EOS300D, Canon EOS350D og Canon EOS 20D som alle sto utslilt på Elkjøp. Alle hadde objektiver med lik lysstyrke.

Min oppfatning var at Nikon D70 hadde det mørkeste og dårligste søkerbilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...