Gå til innhold

Presler blir Pentium D 900


Anbefalte innlegg

Fordi Netburst arkitekturen gjennomgående har bedre ytelse enn P-M arkitekturen (som har endel svakheter, til all-round bruk) og varmeutvikling egentlig ikke bekymrer noen, de fleste bryr seg med om støy.

Jeg skjønner hvorfor de ikke vil bruke P-M arkitekturen i stasjonære. Det jeg lurer på er hvorfor Intel ikke har utviklet en ny arkitektur? AMDs arkitektur for 64 bit CPUene er vel bedre når det gjelder varme enn netburst. Synes det er rart at Intel med sine kjemperessurser skal ligge tilbake for AMD.

Fordi det tar ganske lang tid å designe en ny arkitektur, og i 9 av 10 brukeres øyne er det ene like godt som det andre.

 

Varmeutvikling på CPU (som bare er en komponent av hele maskinen) bryr eller for den sags skyld - vet bare noen få prosent av kundene noe om likevel.

 

Intel har såvidt jeg vet flere andre arkitekturer de kunne erstattet netburst med, men av hensyn til profittmaksimering så anser det åpenbart netburst som den mest balanserte her og nå. Likevel, de litt teknisk interesserte av oss har naturligvis sett skriften på veggen og vet at dette kommer til å endre seg, men ikke over natta :)

 

Yonah ser slik jeg ser det (teknisk sett) til å være ytelsemessig gjevnt over god nok til erstatte netburst, med mindre der kommer noen nye northwood-aktige syvmilssteg men vi snakker tidligst i 2006. Skulle jeg tippet så ville jeg tro der kommer en "desktop-platform" i 2006 som bygger på dette, kanskje paralellt med netburst for en periode før den ene kanskje forsvinner.

 

Hvem som ligger bak hvem kommer ann på hva du måler :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi det tar ganske lang tid å designe en ny arkitektur, og i 9 av 10 brukeres øyne er det ene like godt som det andre.

9 av 10 brukere aner ikke hva som er forskjellen på Pentium4 og Pentium-M så de har ingen forutsetningern for å kunne skille på de. Hvis de hadde visst det hadde nok saken stillt seg annerledes.

 

For oss som faktisk vet forskjellene og konsekvensene av arkitekturen så tror jeg det er få som ikke synes den ene av CPU'ene peker seg ut som mer egnet for sin personlige bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...