Gå til innhold

Lynch: Lost Highway


PreZiDenT

Anbefalte innlegg

Greit, jeg tok egentlig Mullholland drive ganske lett, her er det et klart skille mellom virkelighet og fantasi. Jeg orker ikke se Lost highway en gang til for å få tydligere frem elementer som kan løsne opp snøret. Dessverre tror jeg det kanskje kan bli mer forvirrende.

 

Jeg henvender meg da til dere, som muligens har lest litt om den før. Det jeg ikke helt forstår er den raske omskiftningen av karakterer, samt heller ikke relasjonen mellom den "hvite mannen" og Bill Pullmann og mafioso. Det jeg forstår er at Bill Pullmann mistenker sin kone for å ære utro, samt å prøve å vinne litt verdighet tilbake fra Patricia Arquette.

 

Beklager Lynch, dette var ikke like godt som Mullholland Drive, men jeg er alikevel nysgjerrig på hva du tenker i denne filmen.

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns "Lost Highway" er bedre enn "Mulholland Dr", men til saken:

 

Fred Madison mistenker sin kone for å være utro. Det er noen indisier her og der, nok til at han går berserk og kapper henne opp i mange biter. Fred blir satt i fengsel. Fred nekter å innse hva han har gjort og begynner å finne på alternative versjoner av fortiden.

 

En versjon vi får se er den første halvdelen av filmen. Her har Fred ikke hatt så stor fantasi og tenker fremdeles på visse ting som muligens skjedde på ordentlig: At han ringte hjem fra klubben og ikke fikk svar, at han var sjalu på konas venn Andy, at han ble avslått av kona under sex osv. Han vil at det var noen andre som tok livet av kona, muligens, når de begynner å motta videofilmer som viser at noen overvåker dem (altså på en måte truer dem). Når den siste videofilmen viser at Renée (kona) er drept (av Fred), har Fred ikke greid å kaste vekk de forferdelige minnene (videokassettene var mao skyldfølelsen).

 

Vi får se visse glimt fra fengselet som kan være ekte, bare for å få en viss forståelse for hva som skjer.

 

Fred prøver å dikte oppe et alternativ igjen. Denne gangen har han fjernet seg enda lenger vekk fra sannheten: Han har blitt en annen mann! Pete Dayton har han blitt. En mekaniker med flott jobb, flott sjef, flotte foreldre og flott kjæreste. Pete husker ikke hva som har skjedd, men vil gå videre med livet sitt. Mr Eddy er en kunde av ham på verkstedet. Mr Eddy er en farlig gangster som ingen bør kødde med (det vises under villmannskjøringa). En dag tropper han opp på jobben til Pete med Alice, en blond skjønnhet som er klin lik Renée. Pete legger merke til Alice. En annen dag kommer Alice innom aleine og frister Pete, og Pete lar seg til slutt friste. De elsker selv om Pete veit at det er livsfarlig. Så en dag kommer Mr Eddy og sier at han vil drepe de som roter med Alice. En indirekte trussel, mao. Pete neglisjerer også kjæresten sin i denne tiden, et symbol på at Fred (Pete) på en måte kan neglisjere han også, ikke bare Renée. Til slutt sier Alice at de kan stikke av, bare de må ha penger først. Alice og Pete drar til Andy for å stjele pengene hans, og Pete dreper Andy. De flykter til ei hytte, og der sier Alice at Pete aldri kan få henne under et samleie. Da blir Pete om til Fred igjen. Fred klarte ikke å unnslippe sannheten denne gangen heller.

 

Fred finner Mr Eddy, som kanskje heter Dick Laurant i virkeligheten, etter at han har hatt sex med Renée. Han hevner seg og dreper til slutt karen, noe som kanskje skjedde på ordentlig.

 

Hele tiden har den Mystiske Mannen vært rundt omkring og veit tilsynelatende svaret på alt. Den Mystiske Mannen symboliserer en frykt eller fortvilelse i Fred, en lås som nekter å slippe ham fra sannheten. Det er den Mystiske Mannen som har videokamera, som filmet videoklippene som symboliserte sannheten.

 

Fred vender da tilbake til starten av filmen og sier til seg selv at Dick Laurant er død før han stikker av med politiet i hælene. Han drar ut på the Lost Highway. Lost Highway var der Fred fant Pete. Lost Highway er den tilstanden i Freds hjerne hvor han alltid leiter etter en måte på å bli kvitt de grusomme minnene om drapet på Renée, å bli kvitt skyldfølelse. På slutten av filmen begynner Fred å transformere. Det tyder på at han finner på en ny figur enda fjernere fra sannheten, eller at han rett og slett blir grilla i den elektriske stol.

 

Nå er det MYE mer å ta av i filmen, men det orker jeg ikke nå. Nå tok jeg bare hovedessensen. David Lynch har også fortalt at han elsker at en del av mysteriet forblir mysterium, for da blir det på en måte mye større. Et mysterie som blir helt og holdent oppklart er fåfengt, mener han.

 

Håper dette ga noe mening...

Lenke til kommentar

Liker ikke slike "dette er forklaringen på <puttinnhvilkensomhelstlynchfilmher>!"

Lynchs verker bør sees som det de er, nemlig kunst i form av film. Han har selv uttalt at det ikke er noen "fasit" på filmene hans, og liker at folk legger seg opp sin egen, personlige mening om handlingen. Dette er med på å gjøre filmen mer... Personlig? Lynch har nok sine egne tanker rundt det han gjør - helt klart. Men mye er også gjort for bare for estetikken sin del.

 

Når det er sagt; det er dog ekstremt interessant å diskutere filmene. Men jeg vil påstå at ingen har noen fasit.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Liker teorien din Cun, men jeg tror selv at Fred ikke drepte kona si.

Renee er tydligvis med i pornofilmer, i samarbeid med "mr eddie". Og dette finner da fred ut og han sender en Hitman ut for å drepe han, derfor meldingen om dick laurent kommer på døra.

Men noen finner ut at fred har gjort dette(sannsynligvis venner av dick), og de begynner å filme huset slik at de skal ringe politiet.

Politifolka er folka til dick, og sjekker ut huset hans, slik at de kan drepe Renee og når fred da kommer hjem og ser sin døde kone faller han om. Når han da våkner har vett han ikke selv om han har drept henne selv eller ikke. Fred blir dømt til døden.

 

Inni fengselet prøver Fred å tenke tilbake om han egentlig drepte Renee eller ikke. Dette Gjør han i tankene sine i fantasipersonen Pete. Tankene hans begynner rett etter han får sovepillen av legen.

Endret av dookaq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Hmm, jeg synes egentlig at Lost Highway var litt lettere å tolke enn Mulholland Drive. Jeg kom fram til noa álá hva Cun sa over her. Mulholland Drive derimot ble litt mer uklar synes jeg. Slutten nøster på en måte ikke opp filmen like effektvt som Lost Highway.

 

Noen andre enn meg her som liker Eraserhead best av Lynch sine verker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...