Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei

 

bare lurer på hvordan asp funker i forhold til php..

hva er best, lettest å bruke osv.

 

kan basic php nå, og jeg lurer på om det er lurt å bytte til asp i stedet..

 

er det store forskjeller i syntaks?

hvordan er det med støtte for asp på webhotell?

 

takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det asp eller asp.net du mener? For å si det enkelt: Den eneste likheten mellom asp og asp.net i mine øyne er de tre bokstavene asp.

 

Asp.net er ikke et utviklingsspråk, det er en den delen av .Net Framework som gir deg muligheten til å lage websider, webservices osv osv. Mao. alt som har med webpublisering å gjøre. Språkene du bruker for å lage en asp.net applikasjon er de samme som støttes av .Net Framework, f.eks C# eller VB.Net. Derfor lærer du deg også et fullverdig programmeringsspråk, som også brukes til å lage vanlig Windows applikasjoner i, samtidig som du lærer asp.net.

 

Min konklusjon er: dropp asp og php. Lær deg asp.net :yes::thumbup:

Lenke til kommentar

Enig med Kaffenils der.

 

Om valget står mellom ASP og PHP ville jeg valgt PHP. Men om ASP.Net (el. .Net generelt) er med i sammenligningen ville jeg helt klart valgt .Net.

 

Ang. språk kan du i .Net velge mellom flere, hvor de mest brukte er VB.Net og C#. VB.Net ligner mye på VBScript som blir brukt i ASP. C# ligner på C++ og Java, og litt på PHP som også er litt bygd på disse. C# er språket som er foretrukket av blandt annet Microsoft.

Lenke til kommentar

Enkelt forklart er .Net er et rammeverk av klasser/objekter og funksjoner. I tillegg kjører (som regel) .Net applikasjoner noe som heter managed code. Dette gjør at den virtuelle maskinen (som Java) som programmet kjører i rydder opp i objekter og variabler etter du har brukt dem, sjekker at du ikke gjør buffer-overflow feil, etc...

 

Tulleeksempel på forskjellige språk:

C#:

DateTime idag = DateTime.Now;
if( idag.Hour == 12 )
 return;

for(int i = 0; i < Request.ServerVariables.Count; i++)
{
  Response.Write( Request.ServerVariables[i] + "<br>" );
}

 

VB.Net:

Dim idag as DateTime = DateTime.Now
If idag.Hour = 12 Then
 Return
End If

Dim i as Integer
For i = 0 to Request.ServerVariables.Count - 1
 Response.Write( Request.ServerVariables(i) & "<br>" )
Next

 

Som du ser så brukes de samme objektene og variabeltypene (int i C# og integer i VB.Net er "forkortelser" for int32 egentlig). Syntax'n er endel forskjellig...

 

Bruksområdene på de vanlige språkene er ganske like, og de fleste velger etter smak og behag. Det finnes dog .Net språk som er tilpasset forskjellige oppgaver, f.eks. C-omega som er er et forskningsprosjekt hos Microsoft.

Endret av jorn79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...