Gå til innhold

Sliter med dårlig fart på samsungdisker


Anbefalte innlegg

På'n igjen. Har gått gjennom par-tre guider som omfatter registerendringer, uten særlig hell. Men jeg ser nå at seagaten står som dynamic, ikke basic som de andre. Og istedet for partition så har jeg simple. Kan dette ha noe å si?

Denne ligger sammen med dvd-spilleren på IDE2.

for å fjerne alle mistanker om feil med diskene, bytt plass på primary slave og seagate-disken din. Deretter sjekker du om du får DMA på Samsungen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På'n igjen. Har gått gjennom par-tre guider som omfatter registerendringer, uten særlig hell. Men jeg ser nå at seagaten står som dynamic, ikke basic som de andre. Og istedet for partition så har jeg simple. Kan dette ha noe å si?

Denne ligger sammen med dvd-spilleren på IDE2.

for å fjerne alle mistanker om feil med diskene, bytt plass på primary slave og seagate-disken din. Deretter sjekker du om du får DMA på Samsungen.

Det viktiste for fart er at primærdisken din med windows kjører full speed (DMA).

 

Ta en titt i System Management - Event viewer - System og se hva slags feilmeldinger du får. Kan være lurt å fjern alle Events, restarte og ta en titt igjen. Hvis du har problem med diskcontroller/kabler/hardware konflikter så vil kontrolleren skru ned hastigheten DMA 6 - DMA 5 ... PIO til den jobber stabilt.

 

Hadde dette problem en gang og eneste mulighet var å kjøre primærdisken på IDE kanal 1 og ikke 0 som er normalt. Da funka alt greit. Kan også være lurt og ikke blande forskjellige diskmerker på samme kabel.

 

De ordnær seg nok :thumbup:

Lenke til kommentar
På'n igjen. Har gått gjennom par-tre guider som omfatter registerendringer, uten særlig hell. Men jeg ser nå at seagaten står som dynamic, ikke basic som de andre. Og istedet for partition så har jeg simple. Kan dette ha noe å si?

Denne ligger sammen med dvd-spilleren på IDE2.

for å fjerne alle mistanker om feil med diskene, bytt plass på primary slave og seagate-disken din. Deretter sjekker du om du får DMA på Samsungen.

Det viktiste for fart er at primærdisken din med windows kjører full speed (DMA).

 

Ta en titt i System Management - Event viewer - System og se hva slags feilmeldinger du får. Kan være lurt å fjern alle Events, restarte og ta en titt igjen. Hvis du har problem med diskcontroller/kabler/hardware konflikter så vil kontrolleren skru ned hastigheten DMA 6 - DMA 5 ... PIO til den jobber stabilt.

 

Hadde dette problem en gang og eneste mulighet var å kjøre primærdisken på IDE kanal 1 og ikke 0 som er normalt. Da funka alt greit. Kan også være lurt og ikke blande forskjellige diskmerker på samme kabel.

 

De ordnær seg nok :thumbup:

Altså, det jeg foreslår er jo for å finne ut 100% sikkert hva som er feilkilden (ide-kabel/kanal eller diskene). Jeg har på følelsen at det er DMA'n som er disablet i BIOS.

 

Det med å ikke blande forskjellige produsenter på samme kabel er det største bullshittet jeg har hørt i hele mitt liv. Hvis du har hatt problemer med dette tidligere så tipper jeg det skyldes din egen inkompetanse og ikke "konflikter" mellom harddiskprodusenter. Bare for å ta et eksempel så bruker både IBM, HP, DELL osv flere produsenter på harddiskene de leverer. Hvis det faktisk hadde vært slike problemer som du hinter til, tror du ikke de hadde blitt konsevense og holdt seg til 1 merke?

Lenke til kommentar
Kan også være lurt og ikke blande forskjellige diskmerker på samme kabel.

Hei,

 

Det har jeg nu aldrig hørt om i de 15 år jeg har hatt mer end 2 HD i PC'en! :thumbdown: Har ikke opplevet noget problem med det heller.

 

Til trådstarter:

Vigtigt at Masterdisken sitter i enden av kabelen og Slaven i miderste (ikke helt i midten) støpsel. Det er også nødvendigt å bruke 80-pins harddiskkabel.

Sjekk jumpersettings på de to Samsung harddisker. Hvis jumperne er sat til CS (CableSelect) - da prøv å sette jumpers til henholdsvis Master & Slave.

 

På den sekundere controller må du bytte om kabelen, så Seagate'en står som master og DVD'en som slave (husk å bytte jumpers også - ikke sett som CS).

Start opp PC'en å se om dette har hjulpet. Hvis ikke - må du i devicemangager å slette (uninstall) båte den Primære og den Sekundære kontroller.

 

Andre ting:

Har du sjekket helsetilstanden (SMART) på de 2 Samsung disker? (f.eks med SpeedFan). Diskene kan ha så dårlig helse, at Windows nekter å kjøre de i UDMA 5.

Altid bra å ha nyeste chipset-driver for hovedkortet innstallert.

Sett alle harddisk-innstillinger på Autodetect i BIOS.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Dag tre

 

Harddiskene har fin helse. Og alt står på Auto i Bios. Planen nå er å prøve ut alle tenkelige kombinasjoner med tanke på plassering etter at ingenting i windows ser ut til å hjelpe.

 

Loggen sa forøvrig:

The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Endret av niXon^^
Lenke til kommentar
Dag tre

Loggen sa forøvrig:

The device, \Device\Ide\IdePort0, did not respond within the timeout period.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Hei,

Med den feilmelding - da kan det være lurt å innstallere nyeste chipsetdriver. I disse drivere er harddiskkontroller-driverne også inkludert.

 

Mvh

Kimmmer

Lenke til kommentar

Det har jeg nu aldrig hørt om i de 15 år jeg har hatt mer end 2 HD i PC'en!  :thumbdown: Har ikke opplevet noget problem med det heller.

 

Til trådstarter:

Vigtigt at Masterdisken sitter i enden av kabelen og Slaven i miderste (ikke helt i midten) støpsel. Det er også nødvendigt å bruke 80-pins harddiskkabel.

Sjekk jumpersettings på de to Samsung harddisker. Hvis jumperne er sat til CS (CableSelect) - da prøv å sette jumpers til henholdsvis Master & Slave.

 

Har selv hatt problemer med forskjellige merker på samme kablel. Sjekk også tråden for benq 1620 på forumet. Der kan du lese at Benq 1620 DVD brenner og Pioneer enheter ikke kan stå på samme kabel. De problemene som trådstarter har tider på en konfilikt som gjør at kontrolleren reduserer hastigheten pga feil.

 

Ellers spiller det ingen rolle om du setter Master på enden eller midt-kontakten. Trodde også det med etter litt ombygging byttet jeg om og det går fint som f.. Noe helt annet er det om du benytter Cable Select.

 

Til trådstarter: Sjekk feilmeldingeren dine i Event. Ser ut til du har en konflikt som reduserer speed fra DMA-PIO.

Lenke til kommentar

Etter å ha ommøblert hele pcen har jeg funnet ut at det ikke er porten som har skylden. Det viser seg å være harddiskene. Prøvde å kombinere harddiskene om hverandre, og alle IDE-portene taklet UltraDMA. Jeg kommer til å bytte den ene samsungen med mindre noen har peiling på hva som kan være galt nå?

Lenke til kommentar
Ellers spiller det ingen rolle om du setter Master på enden eller midt-kontakten. Trodde også det med etter litt ombygging byttet jeg om og det går fint som f.. Noe helt annet er det om du benytter Cable Select.

 

det er bare fordi du har hatt flaks (med disker og hk) og nyere hk fikser som oftest biffen for deg, men vent til den dagen da alt ikke får smuth da er det fort det som er problemet

Lenke til kommentar
Sjekk ut samsung sin HUTIL. Her kan du scanne disken etter feil, samt låse den til f.eks UDMA5

HUTIL nekter å oppdage harddiskene. Men jeg får stole på at jeg får bytta den ene harddisken hos komplett i morgen.

Oisann!

Husket du å starte opp pc'n via diskett/cdrom til DOS og kjørte HUTIL der?

Diskettstasjonen har ikke vært kobla i på år og dag, så jeg får heller gjøre det når jeg kommer hjem senere i dag. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Det er stilt inn riktig ifølge hutil. Stod på UDMA 5, men windows vil ha den i PIO virker det som. Får prøve litt mer registerendringer da.

Det er fordi brikkesettet/IDE kontrolleren har noe som heter "fall back". Når kontrolleren merker at den har problemer med å holde hastigheten uten å få mange feil reduserer den hastigheten til feilene er borte.

 

Du må nok fjerne feilkilden/konfliketen for å løse problemer. Som sagt, sjekk Event loggen først.

 

Du kan lese mer om fall back f.eks her: http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm

Lenke til kommentar

Event er veldig beskjeden, så alt jeg får er

 

"The device, \Device\Ide\IdePort1, did not respond within the timeout period."

 

Men hvor alvorlig skal det være før "fall back" aktiveres? Snakker vi om en feilplassert jumper eller stort hakk i disken?

 

Satser forøvrig på at jeg får bytta den ene harddisken i dag, så får jeg se om jeg gidder prossesen med den på 80gb.

Lenke til kommentar
Ellers spiller det ingen rolle om du setter Master på enden eller midt-kontakten. Trodde også det med etter litt ombygging byttet jeg om og det går fint som f.. Noe helt annet er det om du benytter Cable Select.

 

det er bare fordi du har hatt flaks (med disker og hk) og nyere hk fikser som oftest biffen for deg, men vent til den dagen da alt ikke får smuth da er det fort det som er problemet

Må si meg enig der. Du har hatt flaks (Har jeg også stort sett hatt) men når jeg installerte en 200GB WD så måtte jeg kjøre den som CS for at systemet skulle finne disken (Altså masterdisken ytterst på IDE kabelen). Satte jeg den som master på master og en slave disk på slave kontakten som det skal gjøres nekta PCen å boote (BIOS brukte 5 min på å finne disken) Så ja. Det har litt å si hvordan du kobler det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...