above Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Hei. Jeg har Sony Soundforge fra før av, men syntes ikke det programmet har så gode effekter og lyder som jingler man hører på f.eks nrk-mp3 og andre radiokanaler har. Så er det noen som vet om programmer som har rikelig med slike effekter? Takker for alle tips på forhånd!
kjeklulf Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Hva slags effekter og lyder er du ute etter? Soundforge i seg selv inneholder ikke lyder, det er et program til å behandle lyder som er spilt inn. Og: Soundforge er industristandard for lydbehandling. Hvis du ikke klarer å lage det du er ute etter med Soundforge er det brukeren som er problemet, ikke programmet...
above Skrevet 8. april 2005 Forfatter Skrevet 8. april 2005 Er all slags effekter som kan brukes i jingler som jeg er ute etter. De som lager jingler i radiokanaler som nrk-mp3 må vel bruke et program for å få de lydene?!
Moskus Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 De som lager jingler i radiokanaler som nrk-mp3 må vel bruke et program for å få de lydene?! Ikke for å være altfor spydig, men de som lager jingler vet stort sett hva de holder på med og har utstyr deretter. Du kommer ganske langt med en sequenser (som Sonar 4, Cubase, Logic, Adobe Audition, etc etc) og en bunke sample-CDer. Når jeg lager jingler, starter jeg stort sett med å skru på en synth til krampa tar meg til jeg finner en lyd og riff jeg liker. Etter det er det snakk om å fylle på med andre instrumenter og vokal (hvis det trengs).
above Skrevet 8. april 2005 Forfatter Skrevet 8. april 2005 Takk skal du ha Men når du sier at de som lager jingler har utstyr osv til det, hvilke utstyr må til for å lage slike jingler da?
Moskus Skrevet 10. april 2005 Skrevet 10. april 2005 Men når du sier at de som lager jingler har utstyr osv til det, hvilke utstyr må til for å lage slike jingler da? Vel, det kommer jo ann på hvordan man jobber, men "ofte brukt"-listen vil nok inneholde: - PC med sequenser/multitracker - Sample-bibliotek - MIDI keyboard - Mikrofoner - Lydkort - Mixepult - EQs - Samplere - etc etc etc mye av dette finnes nå i softwareformat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå