Gå til innhold

Installasjon av XP-pro på en S-ATA disk


Anbefalte innlegg

Ja.. Jeg sitter på jobben og sliter med installasjon av XP på en disk som er satt opp på en S-ATA tilkobling.

 

Og da er problemet, at når jeg kommer til det punktet der jeg skal trykke enter for å fortsette installasjonen (etter alle innlastningene av drivere helt i begynnelsen), finner ikke inst. av XP noen harddisk!

 

Jeg regner med jeg trenger noen drivere av et eller annet slag, men er usikker på hvilke jeg skal bruke.

 

Har også prøvd å trykke febrilsk på F6, men ingenting skjer.

 

Kan noen hjelpe meg med denne? Jeg vet det er mange der ute som har XP på en S-ATA disk.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du behøver SATA driverene, dette følger ofte med hovedkortet eller harddisken.

Sjekk websiden til begge produsentene. Når du starter installasjonen av XP får du spørsmål om 3dje parts SCSI/disk drivere, tror det var F6/F3 for dette valget....

 

 

/Bjørnar

Lenke til kommentar

1. Jeg kan ta feil, men jeg mener å huske at SP2 støtter S-ATA. Du kan prøve å lage ny XP CD som inneholder SP2. Søk på slipstreaming på nettet, jeg tror at Tomshardware også hadde oppskrift. Dette har jeg ikke prøvd.

 

2. S-ata drivere for Windows XP kan lagres på diskett. De skal da bbrukes når installasjon spør om du skal ha noen 3rd-party drivere for SCSI eller lignende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Du _behøver_ ikke S-ATA drivere, det avhenger av hovedkort/produsent av kontroller. Intel støttes nativt. Det finnes en "SATA guide" her på forumet, under "lagringsmedier", og der står alt du trenger.

 

Lykke til :)

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Noen SATA kontrollere er blitt "integrert" (nativt) i chipsettet på noen nyere hovedkort bl.a. nForce4 - kjører selv 1 SATA disk på denne kontrolleren UTEN floppydriverene fra diskett ved innst. av XP Pro. Har disabla SATA raidkontrollerene i Bios på hovedkortet(nVidia og SIL sin, har begge), tror en "må" ha XP med SP2 når en legger inn på denne måten - lage ny XP CD med SP2 om en bruker XP uten SP.

Lenke til kommentar

og hvis HK ikke støtter dette må du først sjekke i bios at maskinen finner sata disken...noen HK krever enten bios eller jumper enabling av sata...og noen krever også at du setter opp raid array selv om du ikke skal kjøre raid..(vet at det var/er slik på endel MSI kort bla.).

 

Deretter trykker du F6 med en gang du starter install (når det står nede "trykk F6 for installasjon av tredjeparts..osv) ...og ikke etter at windows sier trykk enter for å fortsette..da er det for sent.

 

Hvis du kjører det slik MÅ driverne være på floppy.

 

Les forøvrig denne sticky'en under lagringsmedier på dette forumet

S-ATA Guide

Lenke til kommentar

Når jeg skulle reinstallere xå på min s-ata disk her for noen uker siden, stresset jeg litt med å legge inn driverne på den

 

Da windows ba meg trykke f6 hvis jeg ville legge inn drivere, trykket jeg f6 som en febrilsk, men ingenting skjedde jo, windows bare fortsatte med installasjonen..

 

Jeg trodde jo jeg hadde gjort noe galt, så jeg avbrøt installeringen, og prøvde på nytt. Etter endel ganger bestemte jeg meg for å bare se hva som skjedde videre, og etter en 5-10 minutter, SÅ spurte windows etter driverne, og da var det jo bare å putte i disketten.

 

Vet ikke om dette hjelper deg noe, men tenkte jeg skulle si det hvis det kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar

Etter en 45 minutter lang samtale med Komplett, fant vi ut at Infocare måtte ta en tur. Skal ringe dem i dag!

 

Problemet er at XP av en eller annen merkelig grunn ikke godtar driverne som ligger på floppyen. Etter uttallige forsøk, fant vi ut at det ikke var en brukerfeil.

Tipper jeg har fått feil disketter eller no.. :/

 

Men som sagt, jeg ringer Infocare i dag, så får de komme hit og ordne på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...