Gå til innhold

Flere lydkort i PC?


Anbefalte innlegg

heisann, jeg sitter med en større samling av lydkasetter med materiale som jeg desverre ikke kan finne i CD-utgaver. Som jeg derfor ønsker å konvertere til f.eks Mp3.

 

Å konvertere en og en kasett vil ta uendeligheter da man ikke som med cd'er kan kjøre kasetten i 40x hastighet og sånt noe :-)

 

Jeg undersøkte muligheten til om dette forresten gikk an, at man kjører kasetten mye raskere enn normalt og deretter skrur ned hastigheten på det digitale opptaket, men dette ville nok kreve dyrt og spesiallaget utstyr.

 

Et alternativ som jeg funderer på er å investere i 5-6 lydkort og tilsvarende antall kasettspillere, som ikke bør være så dyrt. Og koble hver spillet til line-in inngang på et kort. Og deretter parallell-kjøre digitaliseringen slik at f.eks 5 og 5 kasetter blir digitale på en time.

 

Spørsmålet er vel, er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det er mulig vet jeg ikke helt, men det er jo ikke store cpu kraften som skal til for å lagre lyd som kommer på line in. Så du kunne jo eventuelt bare satt opp 5-6 maskiner til å gjøre jobben. :)

er vel en god del dyrere og mer plass/strømkrevende løsning :-(

Lenke til kommentar

I teorien er det du har tenkt til å gjøre mulig. Men jeg ville nok brukt en sequenser (som Sonar eller Cubase) til å gjøre flersporsopptak.

 

Og du vil få et problem med synkronisering mellom de forskjellige sporene, men dette burde ikke bli et problem siden det er forskjellige kilder du skal bruke.

 

Eventuelt kan du bruke et multi-I/O lydkort, f.eks. M-Audio Delta 1010 LT.

Lenke til kommentar
Eventuelt kan du bruke et multi-I/O lydkort, f.eks. M-Audio Delta 1010 LT.

Tar jeg ikke feil kan du også smekke sammen flere 1010 LT-kort i en maskin som da vil opptre som et enkelt kort i HW mixeren. Dette kan hvertfall Audiophile som visstnok skal være nært beslektet Delta-kortene.

Lenke til kommentar
Eventuelt kan du bruke et multi-I/O lydkort, f.eks. M-Audio Delta 1010 LT.

Tar jeg ikke feil kan du også smekke sammen flere 1010 LT-kort i en maskin som da vil opptre som et enkelt kort i HW mixeren. Dette kan hvertfall Audiophile som visstnok skal være nært beslektet Delta-kortene.

Joda, det stemmer det. Da sørger jo driverne for synkroniseringen. :)

 

Men da begynner det å bli dyrt for å kopiere noen kassetter... ;)

Lenke til kommentar

Joda, det fungerer. :)

 

Men en kassettspiller som kjører på dobbel hastighet vil ha større tidsvariasjon enn ved enkel hastighet noe som kan gjøre at resultatet blir "ufint". (dobble kassett-deck som kjører dobbel hastighet har ofte en eller annen form for sync-kontroll som du vil mangle når du tar opp fra kasett til PC).

 

Tror jeg. ;)

Lenke til kommentar

Tenker du på den herlig effekten man hører i gammle THX filmer (?) hvor pitchen er varierende? Synes det er litt morsomt jeg, men kanskje ikke så godt egnet til å gjøre opptak av musikk man skal (prøve å) nyte nei. :)

 

Er det ikke motoren i kasettspilleren som bestemmer hvor flat pitchen kan beholdes når den går i "ekstreme" hastigheter?

Noen ganger er nytt bedre, men jeg vet ikke om kasettspilere selges enda. Men kanskje de nyseste (anno 1995?) klarer å holde et nogenlunde jevnt tempo ved 2x? :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Er det ikke motoren i kasettspilleren som bestemmer hvor flat pitchen kan beholdes når den går i "ekstreme" hastigheter?

Noen ganger er nytt bedre, men jeg vet ikke om kasettspilere selges enda. Men kanskje de nyseste (anno 1995?) klarer å holde et nogenlunde jevnt tempo ved 2x? :)

Jo, det er motoren(e). På dyrere "kassettkopimaskiner" er disse matchede (som f.eks. monitorer eller mikrofon-par for stereo). Og som oftest var vel ikke hastigheten doblet? Kanskje nærmere 1.5 eller noe sånt tror jeg.

 

Og ja... varierende pitch er direkte irriterende å høre på. Jeg er faktisk glad når jeg ser "Digitally remastered" på gamle THX-filmer. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...