Gå til innhold

vifte på toppen...


Anbefalte innlegg

jeg har kansje i framtiden tenkt å modde på en vifte i toppen av mit 'Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort Kabinett m/360W DX-01B-D P4 / AMD'. går det an å ta av toppen, eller må jeg heller ta ut all inmaten i maskina for å skjere ut hullet? bør jeg ha en 80x80mm eller 120x120mm? hvilken vei bør den vifta blåse?

 

en annen ting... bør ein ha støvfilter på vifter som blåser ut av kabinettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lokket er festet med popnagler. de kan borres ut og du kan ta av lokket. men da må du finne en måte og feste det på etterpå. men pass på at ALLE metallbiter er børstet vekk fra lokket når du setter det på. små metall biter er farlig for pc'en.

 

du burde ha en 120mm som blåser inn og eventuelle andre vifter bør settes til å blåse ut.

 

du trenger ikke filter på vifter som blåser ut.

Lenke til kommentar

Et lite utstikk.

 

Jeg bruker selv Enemax vifter og syns disse er de beste på markedet. (tenker mest på dette med dimmeren) Hvorfor velge en helt vanlig som kanskje koster mer? På laveste ins. på enermax høres jo ikke viftene en gang, vet ikke db.

 

 

 

_________________

Amatøren

 

[ Denne Melding var redigert av: Marzo på 2002-07-04 11:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-04 11:43, Marzo skrev:

Et lite utstikk.


Jeg bruker selv Enemax vifter og syns disse er de beste på markedet. (tenker mest på dette med dimmeren) Hvorfor velge en helt vanlig som kanskje koster mer? På laveste ins. på enermax høres jo ikke viftene en gang, vet ikke db.




_________________

Amatøren


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Marzo på 2002-07-04 11:43 ]</font>


 

Persjonlig syns jeg papst viftene er best. Har prøv begge. Enermaxviftene har en annen lyd en papstviftene. Lyden fra papstviftene er bedre. men den regulerbare motstanden er fin.

Lenke til kommentar

Ville ha godt for papst istedenfor. Persjonlig syns jeg dem var best. De blåse bra uten og lage lite bråk (5V). enermax har en slags skrapelyd man blir veldig irriterende og høre på, bare når du frar figern rundt på vifta hører du at den skraper. Ville kjøpt de logiste papst viftene og en regulerbar motstand. kDu kobler viftene i parallell og den regulerbare i serie. Alt dette kan kjøpes på Microplex.

 

NB! De potmertra på microplex er dyre. Vis du kan finne noe der du bor så er det best. Bestille fra internett blir dyrt for et potmeter. så hvitt jeg huser har Elfa.se papstvifter også.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

tegna opp enkelt skjema for mine Automatiske tempraturstyrte viftestyringer med manuell justering i tilegg for finjustering av tempen.

dette er kansje en av de bedre styringene da du slipper å tenke på noe ! her stiger viftehastigheten i takt som varmen øker.

 

 

vifteregskjema1ico.gif

Lenke til kommentar

Dette var litt mer enn jeg tenkte på.

 

Planen min består av to enermax vifter, et par sukkerbiter, litt ledning og en kniv/tang.

 

Vil klippe av skru/dimme bryteren på begge viftene og koble begge inn bare en av skru knappene men kun 5cm ledning i stedefor de 15-20 som viftene blir levert med. Har ikke det største behovet for å endre på rpm på viftene hele tiden. Bare finne den rette farten og la de stå slik.

 

Kunne senke dem en skjelden gang rom temp. blir lav/høy. eks: på lan

 

Noen som vet om det går an å koble dimmer knappene sammen på den måten?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-04 15:06, sten skrev:

tegna opp enkelt skjema for mine Automatiske tempraturstyrte viftestyringer med manuell justering i tilegg for finjustering av tempen.

dette er kansje en av de bedre styringene da du slipper å tenke på noe ! her stiger viftehastigheten i takt som varmen øker.



vifteregskjema1ico.gif





hvis jeg forsto det rett så er det en transistor du har på toppen der og når portmeteret slipper igjennom strøm så blir det mer effekt ut transistoren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...