Gå til innhold

Hva bør være med i "Fotoskolen"?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Akam.no jobber med en artikkelserie vi kaller Fotoskolen.

Vi har tenkt å jevnlig ha artikler som tar for seg tips og triks for fotografer.

Planen er å starte helt elementært med enkle ting for nybegynnere, og deretter jobbe seg oppover, så alle kan hoppe inn på det nivået de er, og følge med derfra.

 

I den forbindelse ønsker vi innspill fra dere om hva dere synes vi bør ta opp. Hva er det du gjerne skulle visst mer om?

Er det problemer dere sliter med, eller som dere ser at mange andre sliter med?

 

Alle tips mottas med takk.

 

Vennlig hilsen

Erik

Red.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotoskolen bør ha et kapittel som heter "Utskriftsskolen". Jeg savner en grundig gjennomgang av prosessen fra Photoshop via skjermen til skriver og ferdig utskrift. Jeg er sikker på at det er mange bilder som bare blir liggende i maskinen pga. at det er vanskelig å få utskriften til å stemme med det en ser på skjermen.

 

jan h

Lenke til kommentar

Etter å ha lest flere tråder på dpreview av fortvilte fotografer (hovedsakelig fra USA) som blir beskyldt for både å være terrorister og pedofile bare fordi de tar bilder offentlig, kunne jeg godt tenke meg en oppklaring i hva som er lov/ikke lov angående fotografering i Norge.

Lenke til kommentar

Lyssetting i hjemmestudio synes jeg kunne vært interessant å ta med. De fleste nybegynnere tar jo mange bilder hjemme for å lære seg kameraets innstillinger. Problemet med bilder innendørs er ofte fargestikk, skygger, refleks og utbrente felter på objektet.

 

Mvh Fready

:hmm:

Lenke til kommentar

Her var det mange "guttegreier". Skjønner det godt jeg, er jo mann selv, og vi tenker nok først og fremst på verktøyet. Knappene, menyene, lukkeren, blenderen, printeren, blitzen osv...

 

Syns det hadde vært bra om kurset i tillegg til det rent tekniske kunne hatt noe om komposisjon, bildesyn, fargelære, hvordan kontrollere spesialeffekter i selve opptaket og ikke i PC'en etterpå osv...

 

Kanskje vanskelig å skrive kort og greit om disse temaene, de er jo ofte ganske subjektive, men noe generelt bør være mulig.

 

 

mvh

Roger

Lenke til kommentar
Syns det hadde vært bra om kurset i tillegg til det rent tekniske kunne hatt noe om komposisjon, bildesyn, fargelære, hvordan kontrollere spesialeffekter i selve opptaket og ikke i PC'en etterpå osv...

 

Kanskje vanskelig å skrive kort og greit om disse temaene, de er jo ofte ganske subjektive, men noe generelt bør være mulig.

Enig! Dette er noe som bør med, de er jo ikke bare teknikken som teller..

 

Ellers får vi (i mellomtiden) oppfordre til å lese bøker om fotografering for å få med seg det "ikke-tekniske" (forsåvidt også det tekniske). Bøker får man f.eks. i bokhandelen og gratis på biblioteket.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er veldig enig med et par av de andre som skriver her. Fotoskolen bør ta med visualisering og det å se kreativt også.

 

Hva med en 50/50-deling mellom teknikk og komposisjon/kreativitet?

 

Liten vits i å stå med kamerautstyr i formel-1 klassen og ha stålkontroll på all teknikk, dersom man ikke vet hva man skal ta bilde av?

Lenke til kommentar

Jeg tror de aller fleste vil sette stor pris på en fotogaid som omhandler komposisjon, og mange vil nok lære noe nytt. kjorlaugs fordeling er ikke så dum, og en slags grei blanding av begge deler med eksempler og «hvordan få gode resultater» hadde vært toppers.

Lenke til kommentar

Mye er nevnt allerede, men her er hva jeg syns bør være med i "fotoskolen".

Temaer som komposisjon, farger, viktigheten av utsnitt og lys.

En ordliste med mye brukte ord i fotoverden

Tips om hva som skal til for å ta bedre bilder (landskap, portrett osv.)

Hva skal til for å lage et enkelt hjemmestudio?

 

Syns det er veldig viktig å bruke gode bilder for å illustrere og bygge opp under teorien. Et bilder sier jo mer en 1.000 ord :thumbup:

 

Vet dere noe om NÅR vi kan forvente disse artiklene?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kreative innslag med hvordan "angripe" ett objekt er vel og bra, som mange nevner er DiGiT absolutt ett sted verd ett besøk. (det trenger vi ikke lage på nytt) jeg tror mange med meg kan knipse i veg og ha det bra så!

Men jeg tror vi trenge en veiledning i!:

Bildebehandling etterpå tror jeg er like viktig, noen mener mye om det å knipse i RAW format er viktig for å oppnå best kvalitet på bildene, hva da med videre behandling. Jeg har selv tilgang til CS 1 og 2 "men" det er jo ikke alle forundt å ha tilgang på ett program til 10K.

Så til poenget! "Adobe photoshop element"(eks.2 eller 3) kr. 800,- og Paint shop pro (8 eller 9 ) kr. 1K foreslår jeg som et alternativ.

 

Vis oss veg i den jungelen og tips om hvordan vi får best mulig resultat fra Raw>Tif>Jpg osv.

 

 

:thumbup: Kan jeg noe, deler jeg det gjerne med Dere andre!

 

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...