Gå til innhold

Finner ikke HDD.


Anbefalte innlegg

Specs som dere trenger vite:

 

MOBO: Gigabyte K8NS Pro m/nForce 3 250.

HDD'er: To stk. 160 GB 8 MB Cache 7200 RPM disker i RAID 0, En 300 GB 16 MB Cache 7200 RPM. Alle diskene er SATA-disker.

 

Problemet:

 

Jeg finner ikke 300 GB disken noe sted.

 

På MOBO'et mitt har jeg et spesielt system med mine 4 SATA-porter. Jeg kan kun kjøre RAID på to av dem, dette (tror jeg) kommer av at to av portene bruker SiI-kontrolleren, mens de to andre portene bruker en eller annen ukjent kontroller, eller noe lignende.

 

Jeg har sett i BIOS, sett i Windows, sett inni PC'en, sett oppå fjellet, men nå står jeg liksom litt fast. Noen som har noen forslag?

 

Jeg har selvfølgelig installert driverne til MOBO'et mitt.

 

Glemte nesten å skrive det: Disken som jeg ikke finner er en Maxtor DiamondMax 300 GB 7200 RPM 16 MB Cache disk.

 

Jeg trygler og ber om hjelp! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De SATA "connectorene" som ikke går til SIL raidkontrolleren går til en nVidia controller, klipp fra nVidia med XP fix Kjører en SATA på mitt nForce4 hovedkort (ingen IDE disker, kun DVD) Begge raidcontrollerene "disabla" i Bios, kun "Enabla" SATA "connectorer" - tror nF3-250 har samme "integrerte SATA controller".

Blir litt arbeid i Bios - få disken til å dukke opp der først. I fortsettelsen dukker ikke disken opp med bokstav i Wind. - må behandles og formateres før han får bokstav. Hos meg var det kun et valg ved inst. av XP og formatering på den måten.

Bruker vel siste Bios fra GigaByte på HK? Mitt nF4 kort "måtte" ha Bios oppdatering for å bruke 250 og 300 Maxtor DiamondMax 10 diskene (har 250GB), og XP med SP2 for å bruke SATA uten drivere fra floppy (siden det er en disk og alle raidvarianter er disabla)

 

Her er SATA manual fra GB på nF3-250 kort

Side 11 har litt om å bruke nForce storage controller (- ikke raid)

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Jeg har Windows SP2, ja. Jeg har drevet å tuklet mye i BIOS, uten hell. Jeg har flashed MOBO'et til F9 (nyeste versjon) for lenge siden.

 

Siden jeg er en føkkings nabb, kan noen vennligst linke meg til en driver til Maxtor DiamondMax 10? Jeg finner den ikke.

Lenke til kommentar

Eureka! Jeg bare koblet om masse kabler inne i kabinettet (strømkabler), og nå blir den lest som 280 GB i Windows (har ikke sjekka om den leses i BIOS).

 

Hva er cable select? Det er nesten ingen jumpere, jumpere er gammeldags og bør etter min mening gå ut.

 

Kan det stemme at disken bare er 280 GB, eller er det en liten feil ett eller annet sted?

 

Er ikke IDE kun ATA, eller går SATA inn under dette også?

 

Er det mulig å få kjøpt DVD-brennere/ROM med SATA?

 

Siste spørsmål: Jeg kjøpte en studentversjon av Windows XP, og har lånt bort Win98 2nd edition til en kompis som er i militæret, så jeg kan ikke få den tilbake (må ha en annen versjon av Windows for å verifisere studentversjonen), Windows XP vil vel ikke starte opp saktere eller jobbe saktere fordi jeg bruker en brent versjon for å verifisere når jeg skal installere Windows XP? Synes liksom dette gikk mye treigere enn sist, vil bare ha denne hypotesen forkastet. Også om det er noen som har SP2 - gjør denne oppdateringen Windows litt tregere?

 

Edit: Ah, er cable select hvis man har to disker på en flatkabel, hvor en av utgangene er master, og en er slave, kobler disse to diskene til samme kabel, og kobler kabelen til en port?

Endret av Willy]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...