Gå til innhold

BigWater + Shuttle = Sant?!


Anbefalte innlegg

Ja det hele begynta i jula da jeg var å sjekka litt på vannkjøling og fant meg bigwater på tilbud.Ps data hadde dette, og jeg og en venn slo til.

Etter langt og lenge kom vannkjølinga og jeg skulle sette den inn.

Problemet er at jeg skal ha tanken og blokken inn. og radiatoren på utsiden.

For at det skal gå må jeg da ha en fan dukt.(80-120mm). for kontrollen til vifta,fant jeg et hull jeg kan sette potmeteret i..

 

Er det noen som har "ris" eller "ros", kom med det. eller er jeg litt gal?! :blush:

 

Dette skal finne Sted i En modda Shuttle SN85g4V1...

Ikke si at det er mulig, si heller at det er vanskelig! :D

Endret av Tdnoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt paa noe av det samme selv for min gamle shuttle xpc. Har dere gjort dette for stillhetens skyld, eller for overklokking? Eventuelt hvor stille kan man regne emd aa faa en shuttle xpc, sammenlignet med en maskin som kommer rett fra frabriken. Er veldig sugen paa vannkjoling, men hvis det ikke er "SAA" mye aa hente saa er det vel ikke mye vits?

 

Ikke kapp av hode mitt, jeg er bare ute etter litt raad for jeg har null peiling naar det gjelder vannkjoling og Shuttle XPC, har bare hatt mi XPC i 2aar, og levd med den "stoyen" som er der ;)

 

Frankie

Singapore/Norge

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ok!... Eneste store problemet er at radioatoren er for stor for min shuttle å sette rørene ned.... prøver å sette den oppover.

 

Testet dette igår, men er 36-40grader normalt på cpuen med dette dettet

?! (tror ikke det men)

Kan ikke si jeg er særlig imponert over den temperaturen der.

Min Soltek Q-Bic holder stabil 40 grader celsius på CPU, ved original klokkefrekvens.

 

Om jeg endrer FSB til 216MHZ og sådan klokker den til litt over 3 GHZ (14 x multiplier), så endrer temp seg til ca. 50-60 grader.

 

Det er med OEM kjøling!

Soltek har en vifte som suger ut der med CPU og blåser ut bak kabinettet.

Jeg har også vurdert vannkjøling, pga. problemet med barebone er at GPU kjøleren ligger rett inntil kabinettet og da får man en påvirket luftstrøming.

 

dvs. GPU viften bråker sikkert 3 ganger så mye når du har på kabinett-dekselet!!

(iallefall på min nvidia gpu).

 

Ellers: jeg "omprogrammerte" mitt fx5700 256mb til 5700 ultra i går og clocket det til 474/614 originalt er det vel 425/500 (snakker om 3-d frekvensen).

2-d beholder samme minne-speed som 3-d, men gpu speed på 300.

 

ytelsen ble ikke helt den store, men jeg klarte å skvise ut 10-20% mer ytelse.

Jeg ser dog at det kortet begynner å bli "oldschool", når man tenker å bruke det til gaming.

 

anyhow, ble litt avsporing nå:

Jeg tenkte på det å modde et nyere GFX kort med vannkjøling, samt modde CPU. Jeg har plenty av plass under PSU, så der tenkte jeg at jeg kunne ha tank og evnt. pumpe.

 

Det eneste som er litt jalla med vannkjøling i min barebone, er at man da må koble av alt mulig, om man skal skru litt inni maskinen.

 

men dog, jeg kan vel nevne at jeg nesten aldri har åpnet pc'en etter jeg gikk til innskaffelse av den for en god stund siden.

Min 2.8ghz har jo nesten blitt oldschool den også!! Lurer på om jeg skal prøve å få tak i en 3.2 GHZ prescott og clocke den til 3.4 eller 3.6.

 

Jeg tror ikke tiden er helt inne for å kjøpe helt ny pc enda, pga. den kjører faktisk ganske raskt. Må iallefall klokke litt på fsb på de maskinene, pga. hovedkortet kjører originalt på 199mhz! intel og via tror jeg pleier å clocke fsb litt ned.

 

Jeg slevde også på vapochill (den små boksen), men jeg har vel innsett at da måtte jeg tatt ut PSU. Kunne dog vært aktuellt å hatt ekstern PSU, da også pga. varmeutvikling.

 

men da måtte jeg hatt en skikkelig PSU, noa ala. laptop sine, men kanskje med 400-500w, slik at man kunne kjørt 6800gt/ultra eller x800xt.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Jeg hadde en SN85G4V1 med vannavkjøling.

Dette var med en C-Systems pumpe.

AC vannblokk

120 mm radiator.

 

Det funket, men hovedkortet tok natta etter en stund, ukjent grunn.

Det var ikke noen lekkasjer. Tror at pumpa dro litt mye strøm fra HK.

Så det er mulig, men vanskelig.

Lenke til kommentar

Her er en worklogg som viser en som har montert både på skjermkort og prosessor.

 

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=83266

 

Bra løsning.

 

Ser ut at en 80 mm radator går uten de helt store problemene.

 

Dersom noen finner link og bilder til hvordan har montert 120mm radatorer på en enkel måte hadde det vært fint.

 

Som sagt i tråden over. den ice kjølingen til shuttle er egentlig veldig bra, men lite vits i når skjermkortviftene bråker 3 ganger mer.

 

*mon tro om jeg kan fikse luftstrøm nok til å montere bare en kjøleribbe på.*

 

 

bør kunne løses med en tunnel av noe slag og en 60 mm eller 80 mm vifte.

 

uansett lykke til med vannkjøling i Shuttleboxa di.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Vel, inget tvil om at Erlend @ ocshoot.no har gjort et godt stykke arbeid. Men jeg er av den oppfatning at går du for Barebone, ja så ønsker du alt inni boksen, og ikke ting "hengende" utenfor. Då kan du likegodt anskaffe deg et miditower. Bra forsøk, men jeg har tilgode å se radiator montert inni kassen.

 

mvh

Sobient

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...