Gå til innhold

Skal oppgradere socket A(cpu + minne)


Anbefalte innlegg

hallais.

 

Skal oppgradere svigers maskin. Han har et Epox 8K9A7i-hovedkort, en-eller-annen cpu som kjører på 900mhz og 256 pc2100-minne.

 

Min plan var å kjøpe den kraftigste cpu'en hovedkortet tåler pluss 512 corsair value pc3200 minne og fjerne det gamle minnet.

 

Men, jeg vil helst handle hos flexi-data...og de har bare sempron 2500 og 2600+, sistnevnte koster 675.

 

Et annet alternativ er datakjeden som også har 2800+ til 901,-. Begge disse stedene slipper vi frakt.

 

Men, mine spørsmål:

 

-Støtter dette hovedkortet sempron-cpu'er?

-Hvor dårlige er sempron-cpu'ene? Burde jeg heller funnet en athlon eller enda bedre barton cpu? (kanskje klokke en 2500+ eller 2400M?)

 

Alle råd mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke noe om hovedkortet ditt, men det kan du søke på nettet om.

 

Sempron er i hovedsak Thoroughbred CPU´er, med lavere multiplier og høyere FSB enn XP. Hvis man ser på ratingen, så yter de litt dårligere enn XP-er med samme rating, men hvis du ser på hastigheten til CPU´en, så yter de bedre enn XP´er med samme klokkehastighet, pga 166 MHz FSB (mot 133 MHz FSB).

 

Hovedkortet ditt må i alle fall støtte 166 MHz FSB, ellers har det ikke noen hensikt. Hvorvidt HK kjenner igjen CPU´en som "Sempron" kommer an på om BIOS´en kan flashes (som igjen er et kapittel for seg selv).

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for svar så langt.

 

Vil helst handle i Bergen, slik at jeg kan la svigers gå inn i butikken om noe er galt. (Er stress med returer over nett). Unntaket er selvfølgelig om han får mye mer for pengene ved å handle over nett.

 

jarmo: skal passe på å flashe bios før oppgradering.

 

men, når den støtter opp til XP3000+, betyr det at den støtter opp til Sempron 3000+ også, eller er det andre ting som spiller inn?

Lenke til kommentar
"Opp til XP 3000+" betyr at HK ditt ikke støtter 200MHz FSB (som XP 3200+ kjører på). Det må du ta hensyn til når du kjøper Sempron også.

Ok, den raskeste sempron'en jeg har funnet er 3000+ og trenger 166mhz fsb...

 

men, forskjellen på 3000+ og 2600+ er vel såpass liten at jeg trolig holder meg til flexi....

 

eventuel klokking er vel utelukket siden den ikke går raskere enn 166 på fsb'en....

Lenke til kommentar

Som regel så tåler HK at man overklokker det litt på FSB (mitt ASUS gikk opp til 183 MHz FSB). Men dersom du har et VIA chipsett, så vil du samtidig overklokke AGP/PCI-frekvensen, og det vil påvirke alle andre komponenter i PC´en. Dersom du har et nForce2 chipsett, så er AGP/PCI hastigheten låst, og da overklokker du kun CPU (og minne).

Lenke til kommentar
men, forskjellen på 3000+ og 2600+ er vel såpass liten at jeg trolig holder meg til flexi....

 

256KB mot 512KB L2 cache har litt å si så det så... :)

Jeg hadde nok betalt de ekstra kronene for 3000+

Hmm...men, når jeg først går opp til en sempron 3000+, burde jeg ikke slått til og gått opp til en barton 3000+ da?

 

nå har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg skal gjøre det da...må høre med svigers først... :)

Lenke til kommentar
Hmm...men, når jeg først går opp til en sempron 3000+, burde jeg ikke slått til og gått opp til en barton 3000+ da?

 

nå har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg skal gjøre det da...må høre med svigers først... :)

Tja ? det kan du hvis du har kaftig nok vifte liggende, ellers vil prisen for

3000+ Barton og vifte bli en del dyrere...

Lenke til kommentar

eneste viften jeg har er en boxed til en socket 939 3000+...

 

men eneste barton 3000+ jeg finner er en boxed hos netshop til 1150,-...det er 200,- dyrere enn sempron'en...men, om vi først skal bestille fra netshop så er det ikke så mye forskjell, så om det er noen forskjell så går vi for den...

Lenke til kommentar
eneste viften jeg har er en boxed til en socket 939 3000+...

 

men eneste barton 3000+ jeg finner er en boxed hos netshop til 1150,-...det er 200,- dyrere enn sempron'en...men, om vi først skal bestille fra netshop så er det ikke så mye forskjell, så om det er noen forskjell så går vi for den...

Her kan du se litt på ytelsen:

http://www.tomshardware.com/cpu/20041221/c....html#directx_9

Merkelig nok yter Sempron 3000+ i DX9 mer enn 3200+ Barton

Dessuten er 3000+ S. basert på Bartonkjerne

 

Les de andre testene også ;)

Lenke til kommentar

jarmo: Sempron 3100+ for socket 754 yter mer enn XP3200+, men Sempron 3000+ for socket A finner du lenger ned på lista: 100 fps for Sempron 3000+, og 108 fps for XP 3000+.

 

Ellers er jeg enig med jarmo: L2 cache med 512 kB er verdt de ekstra kronene. Du ser det ikke i syntetiske tester (som regel), men i spill får du 5 - 10 % bedre ytelse, og som regel dreier den ytelsen om en JEVNERE spillopplevelse (jeg merket stor forskjell i CS:S med bots, hvor all laggingen forsvant nesten helt med 512 kB cache, når jeg sammenlignet to CPU´er som ellers var identiske).

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
jarmo: Sempron 3100+ for socket 754 yter mer enn XP3200+, men Sempron 3000+ for socket A finner du lenger ned på lista: 100 fps for Sempron 3000+, og 108 fps for XP 3000+.

 

Ellers er jeg enig med jarmo: L2 cache med 512 kB er verdt de ekstra kronene. Du ser det ikke i syntetiske tester (som regel), men i spill får du 5 - 10 % bedre ytelse, og som regel dreier den ytelsen om en JEVNERE spillopplevelse (jeg merket stor forskjell i CS:S med bots, hvor all laggingen forsvant nesten helt med 512 kB cache, på to CPU´er som ellers var identiske).

Se på DX9 ytelsen ;)

Sempron 3000+ 140,9 og for XP3200 Barton 137,2

Lenke til kommentar

ok...bare for å avklare: svigers spiller ikke! :)

 

egentlig bruker han ikke maskinen til annet enn vanlig kontorarbeid...(excel og internett)...i tillegg legger han inn tusenvis av småprogrammer som følger med diverse datablader, og etterhvert blir maskinen rimelig treig (bruker noen minutter på oppstart ja)...og, siden han har så mange programmer vil han slippe å formatere...

 

...men, en stund snakket han om å kjøpe seg en ny maskin til 10.000, men jeg overbeviste han om at det var bare for folk som skulle spille! :)

 

nå i de siste har han siklet etter maskiner til 4k på elkjøp med "hele" 80gb! ;) men, jeg fikk han til å gå med på å prøve å oppgradere denne maskinen før han gikk til innkjøp av en ny! :)

Lenke til kommentar
ok...bare for å avklare: svigers spiller ikke! :)

 

egentlig bruker han ikke maskinen til annet enn vanlig kontorarbeid...(excel og internett)...i tillegg legger han inn tusenvis av småprogrammer som følger med diverse datablader, og etterhvert blir maskinen rimelig treig (bruker noen minutter på oppstart ja)...og, siden han har så mange programmer vil han slippe å formatere...

 

...men, en stund snakket han om å kjøpe seg en ny maskin til 10.000, men jeg overbeviste han om at det var bare for folk som skulle spille! :)

 

nå i de siste har han siklet etter maskiner til 4k på elkjøp med "hele" 80gb! ;) men, jeg fikk han til å gå med på å prøve å oppgradere denne maskinen før han gikk til innkjøp av en ny! :)

Da går det greit med Sempron 2800+(boxet) også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...