Gå til innhold

Prosjekt "Vindtunell", ideefase


Anbefalte innlegg

Jeg er relativt fersk når det gjelder vannkjøling, men en ting har jeg allerede rukket å irritere meg over. Det gjelder plassering av radiator og vifte. Sånn som jeg ser det må du endten kjøre den varme lufta i kabinettet gjennom radiatoren eller kjøre oppvarmet luft fra radiatoren og inn i kabinettet (ok, lufta blir ikke såå varm, men likevel).

 

En kjedelig kveld satt jeg og leste worklogger her og kom opp med denne idee'n. Bilder er tegnet i paint og skal bare illustrere idee'n så jeg vill ikke høre kommentarer om skjeve streker og gale proposisjoner.

 

Noen som har noen gode innspill eller kommentarer? Dette har kanskje ikke noe for seg i det hele tatt? Planen er iallfall å starte skikkelig når jeg kommer tilbake fra militæret til neste langperm i mai.

 

Jeg håper bildet er selvforklarende.. Hele poenget er iallfall å ta kald luft fra ene siden, gjennom et støvfilter, en eller to radiatorer og ut på andre siden uten å varme opp luften i resten av kabinettet.

 

Klikk for større bilde

8234870_39ba40f06d_m.jpg

  • Tenker på støvfilter av typen du finner i tørketromler. En løsning der filteret lett kan trekkes ut og settes på plass.
    Dansk butikk
    Dansk butikk2
  • 120mm vifter, en eller to av den stillegående typen.
  • En eller to radiatorer, kommer litt an på hva jeg finner
  • Gitter forran viftene på begge sider. Gjerne noe litt penere enn denne:
    Stygg sak
    En litt penere

Endret av astrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får si som den gamle værmannen Trægde i NRK: Klart det går!

 

Jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle fungere, snarere tvert om. Og dessuten er det relativt enkelt å arrangere det hele.

Gevinsten med vifter foran og bak raddisen tror jeg strengt tatt er beskjeden, så jeg vil tro at du klarer deg med én sugende vifte.

Om du da plasserer raddisen tett opp mot venstre sidedeksel, og lager en funnel / kanal mellom vifta på motsatt side og raddisen, så vil du helt sikkert få et godt resultat.

Alternativt kan du jo legge raddisen i bunnen av kabbiset, og lage en kanal m. vifte som munner ut i fronten på dette. (Kan legge ut bilde av en slik løsning).

Men det blir gjerne litt mer komplisert, ettersom en slik variant i mange tilfelle kolliderer med annet utstyr i fronten på kabinettet.

Lenke til kommentar
Se om du får plass til harddisker inni der også, de lager mye varme og lever lengre med litt kjøling

Da er det vel bedre å legge diskene til vannkjølingssystemet?

Høres litt unødvendig ut å legge diskene til i selve vannkjølingen.. Men det er jo helt sikkert mulig å feste diskene med borrelås i bunnen der.. Kanskje det hadde vært noe å tenke på. Har tidligere festet disker med borrelås for å hindre vibrasjonsstøy.

Lenke til kommentar
Eneste jeg tenker på er at viften burde ligge inntil/skrudd fast i radiator for best kjøleevne

Nei, det er nok ikke helt riktig.

Det er flere årsaker til det: Blindsonen under viftemotoren vil gi en dårligere luftgjennomstrømning om vifta festes direkte til radiatoren. Luftstrømmen gjennom radiatoren vil heller ikke ikke bli homogen, og vil bli størst nærmere periferien av kjølefinnene. Dermed utnyttes ikke vifta´s kapasitet godt nok.

En tredje ting er at en slik plassering ofte kan gi noe mer støy.

Så ideelt sett bør vifta monteres et stykke unna radiatoren, og forbindes med en tilnærmet lufttett kanal mellom denne og radiatoren.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Vifta skal fortrinnsvis monteres sugende.

 

Én (normal) vifte vil godt kunne betjene to readiatorer. Om du tar en titt på ProCore, så er den bortimot dobbelt så tykk som mange andre "normale" radiatorer.

Ettersom jeg har brukt en slik radiator i lang tid, med en saktegående 120mm vifte, uten dårlige vanntemps, så kan jeg si det.

Bortsett fra det, så vil jeg mene at det er en relativt dårlig løsning.

Varm luft fra den ene radiatoren har jo ingen effekt når den skal igjennom radiator nr.2.

Separate vifter er derfor å foretrekke, men behovet for en delta kan man egentlig se langt etter.....

Lenke til kommentar

Jeg har alt en slik løsning i mitt kabinett, hvor jeg har hull i bunn. "Boksen" inne kabinettet består av to BlackIce Extreme med en vifte i hver ende, dvs. en som blåser og en som suger. Fungerer utmerket..! Jeg gikk for en dobbel vifteløsning da jeg tenkte dette ville fungere bedre når jeg skrur ned volten..! Ingen problemer, ser stilig ut inni kabinettet og temperaturene er strålende! :D

Lenke til kommentar
Jeg har alt en slik løsning i mitt kabinett, hvor jeg har hull i bunn. "Boksen" inne kabinettet består av to BlackIce Extreme med en vifte i hver ende, dvs. en som blåser og en som suger. Fungerer utmerket..! Jeg gikk for en dobbel vifteløsning da jeg tenkte dette ville fungere bedre når jeg skrur ned volten..! Ingen problemer, ser stilig ut inni kabinettet og temperaturene er strålende! :D

Interessant!

Kan du legge ut et bilde av det hele? Jeg er vel neppe alene om å være nyskjerrig på den løsningen vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Jeg har alt en slik løsning i mitt kabinett, hvor jeg har hull i bunn. "Boksen" inne kabinettet består av to BlackIce Extreme med en vifte i hver ende, dvs. en som blåser og en som suger. Fungerer utmerket..! Jeg gikk for en dobbel vifteløsning da jeg tenkte dette ville fungere bedre når jeg skrur ned volten..! Ingen problemer, ser stilig ut inni kabinettet og temperaturene er strålende! :D

Interessant!

Kan du legge ut et bilde av det hele? Jeg er vel neppe alene om å være nyskjerrig på den løsningen vil jeg tro?

Bilde Bilde Bilde. jeg er også interesert i hvordan dette vil fungere. :w00t:

Lenke til kommentar
Det høres bra ut! Skal begynne når jeg kommer hjem på perm neste gang. Eller forhåpentligvis er det "permanent perm" neste gang jeg skal hjem.. Forsvaret har jo ikke penger til å ha oss lengere :D

Hehe, er noe sånt jeg har holdt på med de siste 9 mnd'ene nå...hvor er du stasjonert?

 

Enenste noe negative ved denne løsningen er at den tar mye plass, men har du plass så vil jeg tro denne løsningen kjøler bedre (?) enn vanlig 2x120..? Men hva vet vel jeg..?

 

QUOTE (Skrue @ 08/04/2005 : 22:38)

QUOTE (Skjold @ 07/04/2005 : 21:53)

Jeg har alt en slik løsning i mitt kabinett, hvor jeg har hull i bunn. "Boksen" inne kabinettet består av to BlackIce Extreme med en vifte i hver ende, dvs. en som blåser og en som suger. Fungerer utmerket..! Jeg gikk for en dobbel vifteløsning da jeg tenkte dette ville fungere bedre når jeg skrur ned volten..! Ingen problemer, ser stilig ut inni kabinettet og temperaturene er strålende! :D

 

Interessant!

Kan du legge ut et bilde av det hele? Jeg er vel neppe alene om å være nyskjerrig på den løsningen vil jeg tro?

 

Bilde Bilde Bilde. jeg er også interesert i hvordan dette vil fungere. :w00t:

 

Er som dere sikkert ser over for tiden i forsvaret og hjemme har jeg ikke camera, men dersom jeg husker det neste gang jeg er hjemme, skal jeg sørge for å få låne et...lover! :p

 

PS: Jeg suger til å legge inn quoter, ja jeg vet!

 

EDIT: Les PS over.. ;)

Endret av Skjold
Lenke til kommentar

[avsporing]

Skjold.....eksisterer det veikrysset enda...tråkket i sin tid Mauken opp og ned, sidelengs og på tvers... Var ikke min beste tid...men det ble skapt mange gode historier...Husker vi måtte ha internettkurs for å få lov til å bruke PC'ene på voksenopplæringa...

[reality check]

 

Plassering av vifter både foran og bak på en radiator er oftest unødvendig da radiatorer stort sett har liten luftgjennomstrømningsmotstand. En slik løsning fører kun til en liten økning i luftgjennomstrømningen, og dermed også kun litt bedre kjøling. Det er mye bedre med to vifter side-om-side (hvis radiatoren tillater dette). Dette fører til nesten dobling av luftgjennomstrømningen og dermed også kjøleeffekten. Som nevnt er det også lurere å få viften(e) til å suge enn å trykke luften gjennom radiatoren.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...