Gå til innhold

Tyngdegraft


Anbefalte innlegg

Er det noen som har en formel for hvordan man regne ut hvor fort et legeme faller ned på bakken, på jorden? (i vakum, trenger ikke luftmotstand surret)

 

Jeg bare lurer, jeg skal lage en enkel flash-film, og lurer bare på hvordan jeg kan få en sprettende ball ti se perfekt ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og av dette får vi:

Akselerajonen, også kjent som tyngdekraft, er som nevnt 9.81m/s^2.

Du skal ha farten, eller?

Da benevnelsen på farten, V er m/s ser du lett at hvis du multipliserer akselerasjonen med antall sekunder et objekt er eksponert for denne får du farten.

Alså: Fart = akselerasjon * tid

Eller mer SI korrekt

V = a * t [m/s].

 

..Og det var dagens lille fysikktime. :grin:

 

Sjekk forøvrig ut fysikkboka hos noen som går på videregående.

 

Det meste står der...

 

 

God natt folkens!

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Er det noen som har en formel for hvordan man regne ut hvor fort et legeme faller ned på bakken, på jorden? (i vakum, trenger ikke luftmotstand surret)

 

Jeg bare lurer, jeg skal lage en enkel flash-film, og lurer bare på hvordan jeg kan få en sprettende ball ti se perfekt ut...

F=G(m1m2)/r2

og

F=ma

 

Er du nærme nok jorden er akselerasjonen ~9.8 m/s2 og alt du trenger og vite er initialbetingelsene, så kan du bruke euler-cromers metode for å evolvere i tid.

 

Hvis ballen skal sprette på bakken må du på en eller annen måte implementere en form for tap av energi siden kollisjonen ikke er helt elastisk. Enkleste måten ville nok være å bare finne opp en konstant. Slike konstanter blir bestemt empirisk i praksis fordi det er så ufattelig mange grader av frihet man ikke kan vite hvis man skulle regnet det ut helt presist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...