Gå til innhold

Problemer med installering av harddisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å redde innholdet i en gammel 120gb western digital harddisk.

Det eneste jeg har tilgjengelig er en 800mhz data med win 95.

Men uansett

Jeg finner harddisken i dos, men ikke innpå Min Datamaskin.

Har hatt problemet før, men husker ikke hvordan jeg fikset det.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Enhetsbehandling ligger den (Secondary IDE controller (dual fifo))

og enhetsstatus er jo "Denne enheten fungerer som den skal."

Men hvorfor finner jeg den ikke da!?

Skrevet

Har den samme bokstav som en annen disk (nettverksdisk) i diskbehandling?

Har hatt samme problemet som deg, og da var det nettopp en nettverksdisk som hadde samme forbokstav som var problemet. Løste det lett med å endre bokstaven på disken.

Skrevet

De første versjonene av Windows 95 støtter hverken FAT32 eller NTFS. Den siste utgaven, Win95 OSR2, støtter FAT32.

Kan dette være årsaken til at du ikke finner disken?

Uansett, så vil jeg anbefale deg å prøve disken i en PC med et nyere OS, helst Windows 2000 eller XP. Om du ikke har noen plass å legge inn det nye OS'et så kan du f.eks bruke Knoppix. Det kjører rett fra CD'n og trenger ingen innstallering i det hele tatt.

Skrevet

tusen takk for raske svar.

Anderssb: det kan godt være det er dette som er problemet. men... kremt... hvordan skifter jeg bokstav på disken da?

Simen1: Det var visst 98, og ikke 95. Vet ikke hvor mye det har å si.

Kunne prøvd med nyere OS, men det er veldig mye styr, bare for å få tak i innholdet på harddisken. Hvor går det ann å få tak i Knoppix forresten?

Skrevet (endret)

Windows98 støtter FAT32, men fortsatt ikke NTFS. Det finnes riktignok driver til NTFS for Win98, men jeg husker ikke hvor jeg fant den en gang i tida. Søk så finner du den sikkert. Lesetilgangen med denne driveren skal være helt grei, men skrivetilgangen kan være problematisk.

Edit: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/ntfswin98.shtml

Knoppix finner du forresten her: http://www.knoppix.net/get.php

Endret av Simen1
Skrevet
Anderssb: det kan godt være det er dette som er problemet. men... kremt... hvordan skifter jeg bokstav på disken da?

Du går inn, som sagt tidligere i denne tråden, ved å høyreklikke på "Min Datamaskin" -> "Behandle" -> "Disk Behandling". Så høyreklikker du på den stasjonen du skal endre på og velger noe sånn som "Endre stasjonsbokstav" eller noe i den duren. Etter dette trykker du på knappen "Endre" og velger så den stasjonsbokstaven du vil ha. Trykk "Ok" 'and you're done'.

(Jeg har engelsk versjon av XP så jeg vet ikke helt hva som står hvis du har norsk versjon. Ble kanskje litt dålig oversatt over her så jeg legger derfor også ved en engelsk: Start->Høyreklikk på "My Computer"->Velg "Manage"->Trykk på "Disk management"->Høyreklikk på stasjon->Velg "Change Drive Letter and Paths"->Trykk på knappen "Change" og velg stasjonsbokstav)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...