Gå til innhold

Intel eller AMD


aughii

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal man kjøpe en AMD 64 bits prosessor eller skal man kjøpe en Intel prosessor? I så fall hvilken Intel-prosessor bør man kjøpe? Eller hvilken AMD-prosessor?

 

PC'en skal brukes først og fremst på en slik måte at den må være mest mulig stabil. Er AMD mindre stabil på noen måte enn Intel? Jeg akter ikke å spare på noe. Vil ha en knakande god PC da.

 

Jeg har alltid bare tenkt at Intel er "greia", men muligens er jeg bare gammel og konservativ. Kanskje er det slett ingen grunn til å tenke at Intel er liksom bare best. Som om Pizza Grandiosa er den eneste og beste pizzaen.

 

Det betyr jo antageligvis minimalt i praksis fordi det går så raskt uansett - men man vil jo gjerne få en følelse av å gjøre et bra kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er AMD mindre stabil på noen måte enn Intel?

Kanskje på K6 og VIA HK ja, men sånne prosessorer for du ikke tak i lenger. :p Det er som regel lite opplyste folk som sier at AMD er ustabilt... som regel har de også intel òg.

 

Hva slags CPU du bør ha, avhenger egentlig av hva du mest har tenkt til å bruke den til. For å sette det rimelig på spissen, du tar ikke med deg traktoren din på en gokartbane, skjønner? Ekstrem måte å se det på, men du tar sikkert poenget. Generelt sier man at AMD er bedre på spill og intel er bedre på encoding. Men selvsagt er ikke en AMD duron 1,4GHz like bra til spilling som en intel 3,4GHz.

 

Si noe mer om hvordan budsjettet ditt er.

Lenke til kommentar
Mitt personlige tips er at du går for en Athlon64 socket 939. Hastigheten på prosessoren velger du utifra lommebok og behov. Fordelen med AMD fremfor Intel er at du får samme ytelse til "halve" prisen.

Har du sett på prisene i det siste?

 

Jeg har en 3.2Ghz Pentium 4 Socket 775 HT

Og vanelig DDR 400 PC3200 ram..

 

Tenkte jeg kanskje skulle gå ove til amd med tanken på SLI og sånnt så sjekka jeg prisen i forhold til opsettet jeg har nå..

 

939 3500+ med Asus A8N SLI Deluxe er faktisk dyrere enn Intel 3.2Ghz Asus 915P

 

-solo- Jeg bare nevner det! :p

Lenke til kommentar

[/b]Asus A8N-Sli deluxe kr 1.295,-

 

Amd Athlon 3500+ kr 2.090,-

 

SUM KR= 3385.-

 

Mens Intel=

Asus 915P

Kr 1065.-

 

3.2 Ghz P4

kr 1850.-

 

Sum KR=2915.-

 

Men skulle jeg selv valgt i dag så hadde det nok blitt AMD ja.. fordi jeg faktisk vet av erfaring at de er mye bedre på spill og liknende..

 

f.eks var på lan hos min fetter her om dagen og han kommer inn i løpet av 10 sec på CS : S... mens jeg er ikke inne på ca 30 sec

 

+på 3dmark 05 så fikk jeg skikkelig dårlig på cpu testen

Endret av Amo Aka Eagle
Lenke til kommentar
[/b]Asus A8N-Sli deluxe kr 1.295,-

 

Amd Athlon 3500+ kr 2.090,-

 

SUM KR= 3385.-

 

Mens Intel=

Asus 915P

Kr 1065.-

 

3.2 Ghz P4

kr 1850.-

 

Sum KR=2915.-

 

Men skulle jeg selv valgt i dag så hadde det nok blitt AMD ja.. fordi jeg faktisk vet av erfaring at de er mye bedre på spill og liknende..

 

f.eks var på lan hos min fetter her om dagen og han kommer inn i løpet av 10 sec på CS : S... mens jeg er ikke inne på ca 30 sec

 

+på 3dmark 05 så fikk jeg skikkelig dårlig på cpu testen

Skal du først sammenlikne prosessorer-priser, må du velge de som "yter nogenlunde likt", altså en 3200+ istedet for en 3500+ som igjen ville være en P4 3,5 GHz... Med en 3200+ er det ca. like priser...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Drit i å begynne å krangle om gamle utslitte temaer som feks pris.

Det han spør om er hva som er mest stabilt og om han velger nForce hk til amd er denne så godt som like stabil som en Intelmaskin og når jeg sier så godt som er dette fordi enkelte minnebrikker kan halte litt, men nok en gang dette har ingenting med amd/intel å gjøre.

Spiller du mye er det vel en fordel med en A64 selv om jeg betviler/vet du neppe kommer til å merke forskjell, men det er nå mer "in" å ha en A64 for tiden. Så det hele koker ned til hva du selv føler for,du blir nepe skuffet uansett .

Lenke til kommentar
Drit i å begynne å krangle om gamle utslitte temaer som feks pris.

Det han spør om er hva som er mest stabilt og om han velger nForce hk til amd er denne så godt som like stabil som en Intelmaskin og når jeg sier så godt som er dette fordi enkelte minnebrikker kan halte litt, men nok en gang dette har ingenting med amd/intel å gjøre.

Spiller du mye er det vel en fordel med en A64 selv om jeg betviler/vet du neppe kommer til å merke forskjell, men det er nå mer "in" å ha en A64 for tiden. Så det hele koker ned til hva du selv føler for,du blir nepe skuffet uansett .

Hva med litt tegnsetting snekker'n?

 

I visse spill vil det være fullt mulig å merke forskjell, gidder ikke lete opp og ned etter en test som viser forskjellene ved rundt 40-100FPS, men under er et eksempel som favoriserer AMD med opptil 20FPS...

 

intel-amd-urt.gif

Lenke til kommentar

Joda,men akkurat som jeg sa. Dette blir flisespikking da du finner visse ting der du kan klare å måle forskjellen i amd`s favør og visset ting der du måler i Intel sin favør, men det er dermed ikke sagt du klarer å skille dem i en blindtest. Så igjen dette koker ned til å sitte å flisespikke for å finne de beste argumentene for akurat den cpuèn som en selv har for den "må" jo være best :hmm:

Lenke til kommentar
Joda,men akkurat som jeg sa. Dette blir flisespikking da du finner visse ting der du kan klare å måle forskjellen i amd`s favør og visset ting der du måler i Intel sin favør, men det er dermed ikke sagt du klarer å skille dem i en blindtest. Så igjen dette koker ned til å sitte å flisespikke for å finne de beste argumentene for akurat den cpuèn som en selv har for den "må" jo være best  :hmm:

Tro på ingen måte at jeg prøver å fremme AMD, men når du mener/påstår at ingen vil merke forskjell, føler jeg at det er greit å minne folk om at det faktisk ikke alltid er tilfelle. Jeg gidder ikke lage "enda" en diskusjon om dette, så "lugn nu bara", jeg setter punktum her. :yes:

 

edit: innlegg 1111 :fun:

Endret av ADT
Lenke til kommentar

vel jeg lurte akkurat på det samme når jeg skulle kjøpe meg ny pc, jeg falt ned på amd da de jeg spørte som "hadde peiling" sa at amd var kvassere enn intel og at de var flinkere til åå utnytte tilrådige "midler", i etterhånd er jeg mer førnøyd med denne datamaskinen en jeg var med min gamle intel maskin når den var ny. Men i dette emne vil alt dette ned på hvem du liker best, stemmer nok det at du ikke vil merke stor forskjell hvis du ikke gjører masse tester da :D ...

 

velg det DU føler passer for deg :yes: (Amd passer for meg)

Endret av Vegara
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nok en gang må jeg si meg mest enig med "Snekker'n".. som i mange tråder får undøvendig mye pepper fra "hoff-synserne".. Sorry.. men såpass må jeg ta i...

Både "Snekkern" og undertegnede sitter vel begge (mest) på A64-systemer for tiden.. i mitt tilfelle er det ett av 10 systemer jeg til envher tid bruker/fikler med..

At jeg "liker" mitt ene S939/A64-system best for tiden.. og har "degradert" min i875p/[email protected] til "printerserver".. er av irrasjonelle grunner..

Mest pga. den uGuru-klokka :love: og at det er mer utfordring å "tweake" A64-system(ene) (ja.. dette er ett av tre jeg holder på med for tiden). Som "Snekkern" påpeker over her.. A64-system er *sær* på minne og gir spektakulære krasj ved test av inkompatibel RAM (som jeg ikke har opplevd med noen av mine Intel-systemer.)

Har sikkert brukt dobbelt så lang tid på å twake/klokke mitt A64-system som alle de andre Intel-systemene jeg har tilsammen, men det er likevel verdt det når man har fått det til.. og det er absolutt intet å utsette på hverken stabilitet eller ytelse når man har funnet "The Sweet Spot".. I så måte spiller det ingen rolle om det er Intel eller AMD.

Har forøvrig akkurat det samme forhold til biler/MC.. Bare det "går fært" så spiller utseende/merke ingen rolle...alternativt.. at det funker.. allltid.. Jeg er enkel sånn..

:p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

kan iallefall komme med forslag om hovedkort produsent du burde velge!

 

Asus! Funker alltid azz! (har iallefall aldri hatt noe probs med det)

Og tro meg.. har prøvd andre hovedkort.. har et albatron HK nå.. er ikke akkurat veldig bra, har hatt MSI med Duron cpu på før.. det var det desidert dårligste og mest ustabile systemet ever.. var ikke en ting det systemet ikke klarte å skape problemer av!

 

hehe :p

 

Så jeg anbefaler iallefall Asus på det sterkeste

Lenke til kommentar
AMD ;)

For et innlegg! Skikkelig konstruktivt og veldig begrunnende! *ironi-mode off*

 

Er det bare meg, eller prøver trådstarter med vilje å sette igang en diskusjon her?

 

Uansett, jeg skal svare seriøst. Uansett hva du kjøper av prosessorer, så lenge den er relativt ny, så vil du bli fornøyd. Når vi snakker om at en prosessor er bra på et område, så er det sjelden snakk om en forskjell som er så stor at den vil VIRKELIG merkes. Og uansett, hvis du skal spille med maskinen, så vil de nyeste grafikkmotorene legge mest arbeid over til grafikkkortet, og all den prosessorkraften som du ville ha og kanskje brukte unødvendig mange tusen på, vil da bare være overflødig. Kan ikke tenke meg andre områder enn encoding o.l. hvor prosessorer egentlig spiller den største rollen. Mitt råd er uansett, bruk mest penger på grafikkkort, minne og harddisk. Husk også at ordet fremtidsrettet sjelden er noe å stole på i dataverden.

 

Når det gjelder konkrete prosessorråd, så ville jeg kanskje holdt meg unna prescott, da denne fort blir varm. Da sparer du ofte noen kroner i kjøling og kabinettet vil bli generelt kjøligere med en kald prosessor. Jeg vil også anbefale å være nøye med valg av RAM,hvis du kjøper AMD, siden noen mener at det er stabilitetsproblemer grunnet dårlig RAM. Mitt råd: AMD 3200+, 939 HK.

Endret av KusaRS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...